ASRock B650M-HDV/M.2 – CPU + DRAM debug-leds blijven branden, geen POST

Legerhaaz

Nieuw forumlid
Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand nog een idee heeft voordat ik onderdelen onder garantie terugstuur.

Systeem

• Moederbord: ASRock B650M-HDV/M.2
  • CPU: AMD Ryzen 5 7600
  • Videokaart: Gigabyte RX 7800 XT
  • Voeding: Corsair RM650e
  • Geheugen: G.Skill Flare X DDR5 32 GB (2x16 GB)
  • SSD: SK hynix Platinum P41 2 TB
Probleem

De pc start niet meer op. Alle ventilatoren draaien (CPU, behuizing en videokaart), maar ik krijg geen beeld.

De debug-leds CPU en DRAM gaan direct tegelijk branden zodra ik de pc aanzet en blijven continu branden. Hij komt dus helemaal niet door de POST.

Wat eraan vooraf ging

Het probleem speelde al een tijdje en werd steeds erger. In het begin wilde de pc soms niet opstarten. Na een keer de reset knop indrukken startte hij uiteindelijk toch altijd weer op. Op een ochtend heb ik 2x een freeze gehad, waarna hij nu helemaal niet meer opstart.

Dit heb ik al geprobeerd

• CMOS-reset uitgevoerd (stekker eruit, CMOS-batterij eruit, ruim 10 minuten gewacht en daarna weer teruggeplaatst).
  • Beide RAM-modules afzonderlijk getest.
  • RAM in verschillende geheugenslots geprobeerd.
  • Videokaart verwijderd en via de HDMI op het moederbord geprobeerd.
  • Videokaart daarna weer teruggeplaatst.
  • 24-pins ATX-voeding opnieuw aangesloten.
  • 8-pins CPU-voeding opnieuw aangesloten.
  • Alle modulaire voedingskabels aan de voeding opnieuw aangedrukt.
  • Alle ventilatoren draaien normaal.
Huidige situatie

• CPU- en DRAM-led gaan direct tegelijk aan.
  • Ze gaan niet meer uit.
  • Geen beeld via de videokaart of via het moederbord.
  • CMOS-reset heeft geen verschil gemaakt.
Volgens ChatGPT lijken de meest waarschijnlijke oorzaken nu:

• defect moederbord;
  • defecte CPU;
  • of in mindere mate een probleem met de voeding.
Voordat ik onderdelen onder garantie ga aanmelden ben ik benieuwd:

• Herkent iemand deze combinatie van CPU + DRAM-leds tegelijk op een ASRock B650M-HDV/M.2?
  • Zijn er nog tests die ik kan uitvoeren zonder direct onderdelen te vervangen?
  • Zouden jullie eerder het moederbord of de CPU verdenken?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Bijlagen

• afbeelding (6).webp
    afbeelding (6).webp
    67,3 KB · Weergaven: 0
  • afbeelding (4).webp
    afbeelding (4).webp
    43,2 KB · Weergaven: 0
Als het probleem bij het moederbord of cpu ligt, zijn er geen mogelijkheden om ze afzonderlijk te testen zonder extra onderdelen. Je kan dus nu niet uitsluiten of het aan je moederbord of je cpu ligt. Ik heb het vermoeden dat het aan je moederbord ligt, want we hebben dergelijke situaties eerder gezien op het forum. Het vervelende is dat je nu niet helemaal zeker weet of je alleen het moederbord terug moet sturen of ook je cpu.

Je kunt altijd deze route volgen: moederbord terugsturen een aanmelden onder fabrieksgarantie. Nieuw moederbord kopen (dezelfde of wellicht een upgrade), zodat je die de volgende dag kunt testen. Dan weet je ook meteen of je cpu in orde is. Komt het oude moederbord retour onder garantie (of een nieuwe als de oude stuk is), dan heb je of een backup moederbord, of je kunt die slijten op Marktplaats. Je kan natuurlijk ook besluiten om het nieuwe moederbord retour te sturen. Dit is voor jou de meest ideale situatie. Als je wacht op je oude moederbord, zonder een nieuwe te kopen, zit je een week of zo zonder pc. Blijkt die ok te zijn en het is je cpu die overleden is, dan duurt het allemaal nog veel langer.

Overigens, je kan ook wachten met het terugsturen van je huidige moederbord totdat je het nieuwe moederbord heb ontvangen en getest. Want stel dat het probleem blijft, dan ligt het aan je cpu. Dan cancel je de retour van het moederbord, je stuurt het nieuwe moederbord wel terug en je meldt dan je cpu aan als retour.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Bedankt voor antwoord

Het maakt mij niet zo uit dat ik het moederbord even kwijt ben. Ik liep al vaker tegen problemen aan met aan krijgen van de pc en hoop ook dat het hiermee op gelost word. Kan ik ook mijn moederbord en CPU allebei opsturen. Dat ze beide getest worden en dan dan de goede terug krijg? en dat dan de defecte het garantie proces in gaat.

Mvg Jan Hazeleger

Hoi,

Bedankt voor antwoord

Het maakt mij niet zo uit dat ik het moederbord even kwijt ben. Ik liep al vaker tegen problemen aan met aan krijgen van de pc en hoop ook dat het hiermee op gelost word. Kan ik ook mijn moederbord en CPU allebei opsturen. Dat ze beide getest worden en dan dan de goede terug krijg? en dat dan de defecte het garantie proces in gaat.

Mvg Jan Hazeleger
Zo werkt het. Ik zou ze wel ieder apart aanmelden voor RMA.

Terug
Bovenaan