• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Benaming van een SSD/HDD case

FlipjeSR

Nieuw forumlid
Dag allemaal. Ik ben een beetje aan het stoeien met Proxmox en Truenas. Nu wil ik graag (gewoon voor de test niets definitiefs) een soort bay of case hebben met ruimte voor 2 of 4 ssd/hdd's Maar dan wel gewoon via USB naar de NUC. Iemand een idee hierover?
Of moet ik het simpeler houden en bijvoorbeeld twee externe USB drives kopen.?
Of misschien 2x SSD > USB adapter en daar twee interne SSDs op prikken?
Ik wilde het graag in een mooie case hebben eigenlijk, maar kan niet zo goed vinden wat ik zoek.
Thanks voor het meedenken alvast.
Hans.
 
Hallo FlipjeSR,

Ik denk dat de beste en gemakkelijkste optie een DAS is.
DAS staat voor Direct Attached Storage.

Je kunt dit zien als een externe behuizing waarin je meerdere schijven kunt plaatsen.
Bij sommige modellen kun je zelfs een RAID-configuratie instellen als je hier behoefte aan hebt.
Er zijn modellen met 2, 4 of meer bays beschikbaar.

Hieronder plaats ik een aantal links naar verschillende modellen en de categoriepagina voor meer opties.
Hopelijk helpt dit je verder met je PROXMOX- en TRUENAS-oplossing.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag.

 
Hallo Sebastiaan.
Dankjewel voor het snelle antwoord.
Juist nou das precies wat ik zoek dus... Ik heb hier wel een NAS maar heb nooit aan DAS gedacht. maar das wel een oplossing voor wat ik wil.
Ik zou graag voor deze willen gaan: Terramaster D2-320 DAS 2bay.
Nou zie ik dat er wel een ingebouwde optie is op hardwarematig een RAID aan te maken, of JBOD. Maar ik wil juist de schuiven in Truenas configurerten. Weet jij misschien of de schijven (als ik niets in de DAS doe) Onafhankelijk in Truenas verschijnen? Ik wil ze daar namelijk er mee testen.
 
Hallo FlipjeSR,

Als je de schijven in TRUENAS wilt instellen, moet je de DAS inderdaad instellen op JBOD.
JBOD staat voor "Just a Bunch of Disks".

De schijven zullen dan individueel worden weergegeven, zodat je ze als pool kunt instellen in TRUENAS. ;)
 
Oke, als jij dat zeker weet dan ga ik deze bestellen. Want als ik mijn NAS instel op JBOD dan krijg ik alsnog maar 1 volume maar dan 4x mijn 16TB Dus ik zie de schijven niet apart, maar dat zal dan komen omdat het NAS is en geen DAS.
Heel erg bedankt Sebastiaan. Hier heb ik wat aan!
 
Ik ga zeker niet met iemand in discussie die er meer verstand van heeft dan ik maar dit staat er eigenlijk. (translate)
-
JBOD
Spanning concentreet meerdere harde schijven als één volume, wat resulteert in een naadloze uitbreiding van virtuele volumes voorbij de fysieke beperkingen van afzonderlijk aangesloten harde schijven. De gegevens worden geschreven van HDD1 naar HDD4.
-
Nu weet ik het allemaal niet zo zeker of ik 4 schijven zichtbaar krijg in mijn Truenas.
Het is ook dit plaatje wat eigenlijk laat zien dat er 12TB uit mijn USB poort van de DAS komt in JBOD modus. Of lees/begrijp ik het niet goed?
1722351805878.webp
 
Hallo FlipjeSR,

Je hebt helemaal gelijk. In de handleiding staat onder JBOD “JBOD spanning only”, terwijl jij de functie "Non-Single JBOD" nodig hebt.
Mijn excuses hiervoor!!
De TerraMaster DAS ondersteunt echter de gewenste functionaliteit. Zoals online vermeld:

“De SINGLE- en JBOD-RAID-instellingen kunnen wat verwarrend zijn.
(Just a Bunch of Disks) creëert een enkele volume van beide disks gecombineerd.
SINGLE zal afzonderlijke volumes (losse disks) hebben.”

De SINGLE-modus is dus de functie die je zoekt en kan worden ingesteld aan de achterkant van de DAS.
1722352708083.webp
Houd er wel rekening mee dat deze DAS alleen wordt geleverd met een USB-C naar USB-C kabel.
 
Geen excuses hoor. Dit is alleen maar goed. Maar even nog brainstorming als je dat wilt. Het is natuurlijk voor de 'Spielerei' op het moment.
Niets voor de echte thuis omgeving o.i.d. Daar heb ik mijn Syno voor. Maar dan is de optelsom van een DAS en twee 1TB schijven (of twee 512GB) Best wel veel. Ik zou ook twee van deze kunnen aanschaffen met een active USB hub. Dan hebben deze voldoende stroomverzorging en is ook prima toch dan om te spelen? Of zie ik dat nou helemaal verkeerd. Kijk voor een DAS betaal je natuurlijk wel voor een hardware matige functie RAID ect. En dat is in principe juist perfect om je gebruikers hardware zoals een PC niet te belasten met een softwaremtige RAID. Maar in mijn geval wil i dit nu juist. Dan is toch een DAS een beetje zonde. Ik weet dat ik er zelf zo over begon hoor. Maar wat vindt jij van mijn verhaal nu?
Wel heel erg bedankt voor het meedenken hoor.! Stel ik zeer op prijs.
 
Hallo FlipjeSR,

Om wat geld te besparen voor de testopstelling, kun je ook kiezen voor een paar externe HDD-behuizingen.
Zorg er dan wel voor dat je een model kiest dat een externe DC-voedingsbron heeft.
Voorbeelden:

Persoonlijk weet ik niet hoe TRUENAS omgaat met externe HDD-behuizingen.

TRUENAS werkt namelijk met het bestandssysteem ZFS, en dit is niet ontworpen voor externe USB-apparaten.
Misschien is het verstandiger om een oplossing te bedenken waarmee je interne schijven via een SATA-verbinding kunt laten lopen.
 
Hoi Sebastian,
Ik heb gisteren nog eens getest wat Truenas zou doen met twee doodnormale externe SSD, s met USB. Beide aangesloten op de NUC, Proxmox heeft deze direct herkend uiteraard. (Wat kan er misgaan :cool: ) Daarna passtrough via de CLI, dus niet als herkenbare verwisselbaar iets maar als vaste schijf, beetje Truenas voor de gek houden.En binnen truenas werd alles toen zichtbaar. Herstart werkt dus niet. Je moet echt shutdown en dan weer booten. Omdat mijn testSSD's verschillend waren werd ik dan wel gewaarschuwd zoals dat normaal ook gebeurd maar het werd wel geaccepteerd. Om deze redenen heb ik toch gekozen voor viertal Samsung externe SSD, s met USB C welke ik aansluit om een tevens meebestelde USB-C active hub.
Ik zag niet echt het nut in van behuizingen te kopen om dan alsnog schijven te kopen om de behuizingen weer te vullen. Vandaar mijn keuze.
Als ik alles binnen heb, en geconfigureerd kom ik hier uiteraard terug om te melden of het goed gelukt is of niet.
Voor zover wel heel erg bedankt voor het meedenken. Erg fijn.
Hans.
 
Terug
Bovenaan