CPU Cooler draait niet

SteveRave

Nieuw forumlid
Hoi,

Ik heb onlangs een Ryzen 5 7600 gekocht en geïnstalleerd, maar de CPU Cooler (AMD Wraith Stealth) lijkt niet naar behoren te werken. Hij heeft moeite om op gang te komen en blijft dan vaak weer hangen zonder rond te draaien. Als ik er een flinke slinger aan geef werkt hij wel, maar na verloop van tijd valt hij weer uit. In de fancontroller van de BIOS heb ik zowel auto, PWM en DC geprobeerd, heb ik geprobeerd hem op volle toeren te zetten, zonder succes. De fancontroller registreert de fan wel naar behoren, maar hij is niet zelf te reguleren. Ook heb ik geprobeerd de fan in andere fan headers en de pumpfan header te doen op het moederbord, alles lijkt niet te werken. Twee andere casefans werken wel naar behoren. Ligt dit aan de koeler zelf of aan het moederbord? Mijn intuïtie zegt dat de koeler zelf niet werkt. Iemand suggesties?

Groet,
Steven

dus de andere case fans werken wel op de cpu header? zo ja, dan zit er een defect in de cpu fan, aangezien je ook de fan profiles in bios aangepast hebt.

Bedankt voor de reactie. Ik heb inmiddels de CPU fan wel werkend op de sys fan_2, sys fan_4 gekregen en de 3 pin casefan op de cpu_fan header ook werkend en hij lijkt nu stabiel te werken. Ik heb inmiddels een cpu cooler besteld van Thermalright (dat wilde ik sws); maar mag ik hieruit concluderen dat het moederbord, of in ieder geval de CPU_FAn, Pump_fan en sys_fan 1 kapot zijn?

Bedankt voor de reactie. Ik heb inmiddels de CPU fan wel werkend op de sys fan_2, sys fan_4 gekregen en de 3 pin casefan op de cpu_fan header ook werkend en hij lijkt nu stabiel te werken. Ik heb inmiddels een cpu cooler besteld van Thermalright (dat wilde ik sws); maar mag ik hieruit concluderen dat het moederbord, of in ieder geval de CPU_FAn, Pump_fan en sys_fan 1 kapot zijn?
je zei eerder dat de casefans wel werken op de headers. dus lijkt mij niet dat de headers dan kapot zijn. pump-fan is voor een waterpomp. sys fan kan gwn een casefan op. wel in bios een profile aanmaken.

Er is weer een nieuwe ontwikkeling, namelijk dat na verloop van tijd, na ook een uitgebreid profiel te hebben gemaakt voor de cpu cooler, deze ook op sys_fan4 en sys_fan2 uitvallen. Dus de conclusie dat de cooler zelf kapot is, klopt volgens mij. Ik heb inmiddels een nieuwe cpu cooler van thermalright gekocht, dan kan ik echt uitsluiten dat die fan headers kapot zijn.

Er is weer een nieuwe ontwikkeling, namelijk dat na verloop van tijd, na ook een uitgebreid profiel te hebben gemaakt voor de cpu cooler, deze ook op sys_fan4 en sys_fan2 uitvallen. Dus de conclusie dat de cooler zelf kapot is, klopt volgens mij. Ik heb inmiddels een nieuwe cpu cooler van thermalright gekocht, dan kan ik echt uitsluiten dat die fan headers kapot zijn.
nu maar hopen dat je probleem daarmee opgelost is :)

Terug
Bovenaan