Fout code bij opstart

lucas hellenkamp

Nieuw forumlid
IMG_4059.webpHallo allen ik heb van de week mijn eigen game pc gebouwd maar ik heb een fout ondekt zodra ik hem aan doe krijg ik meteen een fout melding aan en weet wat het betekent want kan ook niet terug in de bios heb ergens gelezen dat het met het ram geheugen kan te maken hebben zou iemand mij kunnen helpen aub hier bij de foto van de fout codeIMG_4059.webpIMG_4059.webp

Meerdere dingen kunnen deze fout veroorzaken, meest voorkomende oorzaken zijn het volgende:
  • Defecte ram
  • Corrupte/instabiele bios versie
  • Defecte CPU en/of moederbord
Als eerst zou ik kijken of je "Load optimized defaults then reboot" aanklikt, wanneer de pc aan het rebooten is moet je de "Delete" knop spammen zodat je in de BIOS komt.
Mocht dit niet lukken kun je proberen om in de bios te komen via het "Boot failure detected" scherm door op "Enter BIOS" te klikken.

Je zou een memory test uit kunnen voeren met het volgende programma:

De software hoef je enkel op een lege USB stick te zetten en vanaf de usb stick op te starten bij het booten van de pc.
Je kunt in het Boot Menu komen door tijdens het opstarten op F12 te blijven drukken totdat het boot menu om hoog komt.
Je kiest dan voor de USB stick waarna je als het goed in memtest moet starten.

Het wordt aangeraden om deze test uit te voeren nadat je XMP of DOCP aangezet hebt.
Ik neem namelijk aan dat je DDR4 hebt, aangezien er staat dat je geheugen op 3588 Mhz draait.

Welke componenten heb je?

De componenten zijn
Moederbord Gigabyte X670 GAMING X AX V2
Cpu amd ryzen 9 7950x3d
Gpu asus geforce rtx 4070 ti super tuf gaming
Ram Corsair 32 GB DDR5-7200 Kit 2 x
Dus 64 gb totaal

Ik heb trouwens van de melding af wat die telkens aanheeft xmp stond aan maar vind heb wel heel appart dat het ram op zoon lage mhz draait dat ze wel hoger moeten en kunnen

Ik heb je moederbord net even snel opgezocht en de geheugen compatibility lijst bekeken.
Je geeft aan dat je Corsair geheugen hebt van 2x 32gb 7200 MHz, deze staan helaas niet op de lijst:
1727515584734.webp

Ik ga er dus eigenlijk vanuit dat je een setje hebt gekocht die niet compatible is met je moederbord.

Ik raad je eigenlijk aan om eerder voor de volgende snelheden te gaan: 6000, 6200 of 6400
Hoger gaat helaas vaker gepaard met instabieler en zie je niet direct extra performance van terug, vooral niet bij gaming.

Daarnaast is het voor DDR5 vrijwel noodzakelijk dat je een setje kiest die ook op de support lijst staat van het moederbord om mogelijk problemen te voorkomen.
Je kunt de lijst hier vinden:

Over het algemeen is XMP voor Intel systemen en EXPO voor AMD.
Toch betekend het niet direct dat het setje op je systeem werkt als er EXPO bij staat, vandaar de lijst hierboven.

Mijn advies is dus om los van de vraag of je geheugen defect is, toch het geheugen te retourneren en een setje van de lijst aan te schaffen.
Zodat je een compatibility issue gelijk uitsluit.

Oke bedankt voor je reactie wat raad jij aan voor mijn moederbord kwa ram wel graag van corsair als dat mogelijk is want heb alle rgb van corsair

Oke bedankt voor je reactie wat raad jij aan voor mijn moederbord kwa ram wel graag van corsair als dat mogelijk is want heb alle rgb van corsair
Het enige setje dat op de lijst staat wat beide van Corsair is en RGB heeft is dit model:

Ik weet dat deze modules vrij hoog zijn, dus check goed of ze niet in contact komen mocht je een luchtkoeler hebben.
Er zitten nu totaal 4 stiks in van elk 16 gb ddr5 7200 mhz in
Ik raad sterk af om 4 sticks DDR5 te gebruiken.
4 sticks is namelijk nog steeds slecht ondersteund.

Mogelijk dat dit in de toekomst beter is.

Het zou mij niks verbazen dat je klachten worden veroorzaakt door het hebben geheugen wat niet supported is en het zal zeker niet helpen dat je 4 sticks hebt in plaats van 2.

Terug
Bovenaan