• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Megekko prebuild game pc thermal throttelt bij stress test

  • Onderwerp starter Onderwerp starter CDB
  • Startdatum Startdatum

CDB

Nieuw forumlid
Goede dag heren en dames/
Ik heb een vraag ik heb 2 dagen geleden een prebuilt gekocht via megekko

(ASUS ROG Strix G13CH-713700053W Core i7 RTX 4070 Gaming PC

Ik heb een stress test uitverdedigen op de gpu en die blijft mooi koel en haalt mooie cijfers.

De i7 13700 daarin tegen vliegt zodra ik de stress test start na 97-100 graden en gaat gelijk op thermal throttle en power throttle . Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken
( is er iets met de chip of koeling aan de hand?)

Of hoort dit?( ik heb verders weinig verstand van pc )

Ik heb al met megekko contact gehad maar die verwijzen me naar deze pagina door en anders moet ik het systeem maar retourneren zeggen ze.

Graag hoor ik jullie meningen . Mvg cdb
1000042407.webp
 
Het is inderdaad normaal dat de temperatuur van je i7-13700 tijdens een stress test snel oploopt, vooral in prebuilt systemen met compactere koeloplossingen.
Deze tests belasten de CPU maximaal, wat in dagelijks gebruik, zoals bij gamen, zelden voorkomt.
Tijdens normaal gebruik en gamen zal je CPU waarschijnlijk lagere temperaturen behouden.
Zolang je systeem tijdens normaal gebruik en gamen goed functioneert, is er waarschijnlijk niets om je zorgen over te maken.
 
Bedankt voor je bericht ik zal is reddead 2 downloaden en kijken hoe hij presteert tijdens het gamen
Het is inderdaad normaal dat de temperatuur van je i7-13700 tijdens een stress test snel oploopt, vooral in prebuilt systemen met compactere koeloplossingen.
Deze tests belasten de CPU maximaal, wat in dagelijks gebruik, zoals bij gamen, zelden voorkomt.
Tijdens normaal gebruik en gamen zal je CPU waarschijnlijk lagere temperaturen behouden.
Zolang je systeem tijdens normaal gebruik en gamen goed functioneert, is er waarschijnlijk niets om je zorgen over te maken.
 
Bedankt voor je bericht ik zal is reddead 2 downloaden en kijken hoe hij presteert tijdens het gamen
Het is inderdaad normaal dat de temperatuur van je i7-13700 tijdens een stress test snel oploopt, vooral in prebuilt systemen met compactere koeloplossingen.
Deze tests belasten de CPU maximaal, wat in dagelijks gebruik, zoals bij gamen, zelden voorkomt.
Tijdens normaal gebruik en gamen zal je CPU waarschijnlijk lagere temperaturen behouden.
Zolang je systeem tijdens normaal gebruik en gamen goed functioneert, is er waarschijnlijk niets om je zorgen over te maken.
Zal ik een 1 fan waterkoeling kopen voor de zekerheid. Of een 2 fan waterkoeling waarvan ik dan maar 1 fan aansluit aangzien mijn raster niet groot genoeg is aan de boven kant van mijn case

Want Stationaire draait hij 70 a 72 graden zonder echte belasting
 
Ik zou bij een prebuild pc, behalve het toevoegen van extra opslag, geen wijzigingen aanbrengen aan het systeem.
Dit komt doordat een prebuild als één geheel product wordt beschouwd.

Als je bijvoorbeeld de koeler vervangt en je deze niet meer kunt terugplaatsen, vervalt mogelijk de garantie op het volledige product, dus de gehele prebuild.
Bovendien komt het vaak voor dat de bevestigingspunten voor de koeler in prebuilds niet overeenkomen met standaard koelers die op de markt verkrijgbaar zijn.

De kans is dus groot dat je een nieuwe koeler niet kunt monteren op het moederbord.
Daarom raad ik aan om geen wijzigingen aan te brengen aan het systeem, aangezien er dan een risico is dat de garantie komt te vervallen.
 
Ik zou bij een prebuild pc, behalve het toevoegen van extra opslag, geen wijzigingen aanbrengen aan het systeem.
Dit komt doordat een prebuild als één geheel product wordt beschouwd.

Als je bijvoorbeeld de koeler vervangt en je deze niet meer kunt terugplaatsen, vervalt mogelijk de garantie op het volledige product, dus de gehele prebuild.
Bovendien komt het vaak voor dat de bevestigingspunten voor de koeler in prebuilds niet overeenkomen met standaard koelers die op de markt verkrijgbaar zijn.

De kans is dus groot dat je een nieuwe koeler niet kunt monteren op het moederbord.
Daarom raad ik aan om geen wijzigingen aan te brengen aan het systeem, aangezien er dan een risico is dat de garantie komt te vervallen.
Top dan laat ik hem standaart.
Als ik euro truck simulator opstart heb ik nergens last van zodra ik rainbow six siege start dan gaat de cpu op 100% draaien en schiet dan gelijk na 100 graden toe . Met mijn vorige prebuilt 2060 met i59400f nooit dit gehad.
 
Hoi c,
wat jij vertelt kan je cpu ernstige schade toebrengen
waarschijnlijk koeler niet goed gemonteerd of geen goede airflow
je hebt garantie zou zeggen terugsturen dat ding en een deftige koeler laten plaatsen
of zelf doen
 
Ik raad af om zelf wijzigingen aan te brengen aan de koeler van de prebuild pc, omdat dit waarschijnlijk de garantie zal doen vervallen.

Bij een 13e of 14e generatie Intel CPU is het normaal dat de temperatuur 100°C bereikt.
De CPU zal dan automatisch gaan thermal throttlen, wat een gebruikelijke veiligheidsmaatregel is voor deze processoren.
Tijdens synthetische stresstests zijn er maar weinig koelers die de CPU onder 100°C kunnen houden, waardoor ze deze temperatuur vaak bereiken.

Als het systeem zonder problemen werkt, hoef je je geen zorgen te maken.
Als je toch twijfelt, kun je altijd via de website van Megekko een garantieafhandeling starten:
 
Hoi c,
wat jij vertelt kan je cpu ernstige schade toebrengen
waarschijnlijk koeler niet goed gemonteerd of geen goede airflow
je hebt garantie zou zeggen terugsturen dat ding en een deftige koeler laten plaatsen
of zelf doen

Ik begrijp je zorgen, maar ik ben het niet helemaal eens met je. Als de CPU daadwerkelijk te warm wordt, kan dat inderdaad schadelijk zijn op lange termijn. Echter, de meeste moderne CPU's hebben ingebouwde beveiligingsmechanismen die ze automatisch uitschakelen of hun prestaties verminderen om schade te voorkomen als ze te heet worden. Dit maakt het risico op ernstige schade veel kleiner. Daarnaast als je de 13e en 14e generatie processors een beetje kent weetje dat deze generatie CPU's van zichzelf al wat warmer kunnen lopen, vooral onder zware belasting.
 
Alright dus als mijn cpu rond de 80-95 graden loopt tijdens gamen met soms een piek van 100.graden dan is dat normaal .

de Cpu wordt tijdens het gamen dan tussen de 1% en 25% gebruikt volgens intels monitor software
 
Alright dus als mijn cpu rond de 80-95 graden loopt tijdens gamen met soms een piek van 100.graden dan is dat normaal .

de Cpu wordt tijdens het gamen dan tussen de 1% en 25% gebruikt volgens intels monitor software

Ja, dit is normaal. Je hoeft je zeker geen zorgen te maken.
 
Top bedankt voor de informatie dan ga ik zo is lekker een game sessie houden
Zojuist toch maar is na de popupstore gegaan met de pc . Daar zijn ze erachter gekomen dat de pc niet goed is er zit een 65watt koeler op terwijl de i7 219watt trekt. Hierbij is hij retour gegaan.
 
Terug
Bovenaan