• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Oude printer verbinden aan nieuwe laptop

AnneV

Nieuw forumlid
Hallo allemaal,

Mijn ouders hebben nog een oude HP (bedrijfs-) Laserjet printer die nog uitstekend werkt en willen deze graag aan hun nieuwe laptop verbinden. Verbinden via IP-adres werkt helaas niet, dus moet het via de kabel. Maar er zit nog een oude aansluiting op. Er staat 'parallel' boven de aansluiting, maar toch twijfel ik als ik usb-parallel kabels zie, bestaan er meerdere parallel aansluitingen? En zo ja, weten jullie welke nodig is?
En kan het zomaar, een printer met een parallel aansluiting via een parallel-usb kabel aansluiten aan een laptop?

Dit is een foto van de aansluiting:
IMG-20240902-WA0005.webp

Bedankt voor het meekijken!
Groeten,
Anne
 
Goedendag,

De Parallel port was in den oude tijden de analoge USB poort. Vooral tussen 1980 en rond 2000 met de komst van USB, kwamen consumenten deze port vooral tegen op printers, waardoor parallel vaak bekend staat als de 'Printer port'.

"Parallel port" is eigenlijk een verzamelnaam, want er zijn diverse vormen genoteerd in IEEE 1284. In ons geval zijn we op zoek naar Model B, officieel noemen we deze connector de Centronics 36. Een de facto standard destijds, waardoor er talloze adapters te vinden zijn, onder andere in dit huis.

https://www.megekko.nl/product/5932...SB-A-Male-Centronics-36-Pins-Male-2-0-m-Zwart

Deze kabel zorgt voor communicatie tussen PC en Printer, door de analoge communcicatie om te zetten naar een digitale communicatie, beide wegen. Een simpel proces dat moeilijk verkeerd gaat.

Er bestaan enige addertjes in het gras. Belangrijke met name, is dat de juiste driver geïnstalleerd is. Windows moet als het goed is dit proces ontzorgen. Een andere zorg is het managen van de printer. Gezien de model HP printer niet is gedeeld kan ik niet vertellen hoe printerconfiguratie mogelijk is. Graag horen wij dat van je.

Laat me weten of je wat opschiet met mijn antwoord. Ik hoor het graag.
 
Goedendag,

De Parallel port was in den oude tijden de analoge USB poort. Vooral tussen 1980 en rond 2000 met de komst van USB, kwamen consumenten deze port vooral tegen op printers, waardoor parallel vaak bekend staat als de 'Printer port'.

"Parallel port" is eigenlijk een verzamelnaam, want er zijn diverse vormen genoteerd in IEEE 1284. In ons geval zijn we op zoek naar Model B, officieel noemen we deze connector de Centronics 36. Een de facto standard destijds, waardoor er talloze adapters te vinden zijn, onder andere in dit huis.

https://www.megekko.nl/product/5932...SB-A-Male-Centronics-36-Pins-Male-2-0-m-Zwart

Deze kabel zorgt voor communicatie tussen PC en Printer, door de analoge communcicatie om te zetten naar een digitale communicatie, beide wegen. Een simpel proces dat moeilijk verkeerd gaat.

Er bestaan enige addertjes in het gras. Belangrijke met name, is dat de juiste driver geïnstalleerd is. Windows moet als het goed is dit proces ontzorgen. Een andere zorg is het managen van de printer. Gezien de model HP printer niet is gedeeld kan ik niet vertellen hoe printerconfiguratie mogelijk is. Graag horen wij dat van je.

Laat me weten of je wat opschiet met mijn antwoord. Ik hoor het graag.
Oh geweldig, ik ben al heel erg blij met deze info, dankjewel!

En het gaat om een HP laserjet 5100tn.
 
En het gaat om een HP laserjet 5100tn.
Top, de N staat voor Network, dat betekent dat dit model was geleverd met een uitbreidingskaart. Deze kaart bevat een web server & ethernetpoort. De poort staat waarschijnlijk net niet in de foto maar moet er wel zijn, iets verder links. Via deze poort kun je de instellingen aanpassen & diagnostiek uitvoeren.

Zodra de printer stroom heeft, verbonden is met het netwerk & een IP adres krijgt, is de printer benaderbaar via de webbrowser: http://<adres>. Geen TLD (.nl, .com etc.).

De web server is niet per se nodig om de printer te gebruiken. Mis je de kaart of de expertise om de web server te benaderen, gebruik dan de controle paneel aan de voorkant. Zakelijke printers hebben vrijwel altijd eentje.

Zoek de printermodel op op het internet voor een handleiding, zit een (PDF) label naast het juiste zoekresultaat. Ten slotte moet de adapter gewoon werken met deze printer. Voor zekerheid kun de driver downloaden van HP's website. Naast de gewone firmware is er tegenwoordig ook een 'universele driver' dat installatiegemak met onnodige features bundelt.

Haal de kabel in huis, wees er voorzichtig mee & je hebt er veel plezier aan.
 
Terug
Bovenaan