Ik heb onlangs mijn eerste game-pc gebouwd.
De eerste opstart ging perfect: de pc ging aan, ik kreeg beeld, kon in het BIOS en heb daar DOCP aangezet zodat het RAM op de juiste snelheid draaide.
Daarna heb ik de pc uitgezet, maar toen ik hem opnieuw wilde aanzetten, begon het probleem.
Wat er nu gebeurt:
Belangrijk detail over de voeding:
De voeding (MSI MAG A750GL PCIe5 750W Gold) heeft twee aansluitingen met het label “CPU/PCI-E”.
Ze hebben exact dezelfde pin-gaten en zijn gegroepeerd als CPU/PCI-E, dus je kunt ze in principe voor beide gebruiken.
Ik gebruik de originele kabels die bij de voeding zaten (met “PCI-E” erop).
Zonder GPU aangesloten werkt het systeem perfect.
Met GPU en PCI-E-kabel aangesloten hoor ik direct een klik en valt de pc uit.
Ik heb beide PCI-e kabels gebruikt die mee kwamen met de PSU
Mijn vragen:
Het lijkt erop dat de PSU kortsluiting detecteert zodra de GPU stroom vraagt, maar ik hoor graag of iemand dit herkent of kan bevestigen.
Volledige build-specificaties:
CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 6-core
Moederbord: ASUS PRIME B550M-A WiFi II (Micro ATX)
GPU: MSI GeForce RTX 3060 Ti 8 GB
RAM: Kingston DDR4 FURY Beast 2x8GB 3200 KF432C16BBK2/16
Opslag: WD Blue SN5000 1 TB NVMe M.2 PCIe 4.0
Voeding: MSI MAG A750GL PCIe5 750 W 80+ Gold (fully modular)
Behuizing: Montech XR Mid Tower ATX
Koeler: Standaard AMD Wraith Stealth (meegeleverd bij de 5600X)
Benieuwd of iemand dit herkent of kan bevestigen dat het inderdaad op een defecte voeding of kabel wijst, voordat ik hem terugstuur.
De eerste opstart ging perfect: de pc ging aan, ik kreeg beeld, kon in het BIOS en heb daar DOCP aangezet zodat het RAM op de juiste snelheid draaide.
Daarna heb ik de pc uitgezet, maar toen ik hem opnieuw wilde aanzetten, begon het probleem.
Wat er nu gebeurt:
- Zodra de PCIe-kabel op de GPU zit, hoor ik een klik uit de voeding, de CPU-koeler probeert een halve seconde te draaien maar hij wilt niet aan. Geen lampjes, geen fans, niks.
- Als ik de PCIe-kabel loskoppel van de GPU, start de pc wel gewoon op en blijven de fans draaien.
- De GPU is getest bij een vriend (met beeld, NVIDIA-software en FPS-meting) en werkt daar perfect.
- Ik heb al geprobeerd:
- CMOS-reset (ook batterij eruit)
- PSU volledig gereset
- Verschillende PCIe-kabels en poorten van de voeding getest
- Minimale setup (1 RAM-stick, geen SSD)
- Ander stopcontact
Probleem blijft precies hetzelfde.
Belangrijk detail over de voeding:
De voeding (MSI MAG A750GL PCIe5 750W Gold) heeft twee aansluitingen met het label “CPU/PCI-E”.
Ze hebben exact dezelfde pin-gaten en zijn gegroepeerd als CPU/PCI-E, dus je kunt ze in principe voor beide gebruiken.
Ik gebruik de originele kabels die bij de voeding zaten (met “PCI-E” erop).
Zonder GPU aangesloten werkt het systeem perfect.
Met GPU en PCI-E-kabel aangesloten hoor ik direct een klik en valt de pc uit.
Ik heb beide PCI-e kabels gebruikt die mee kwamen met de PSU
Mijn vragen:
- Kan het zijn dat de voeding in protect-mode blijft hangen door een verkeerde detectie?
- Of duidt dit gedrag op een defecte PCI-E-rail of kabel?
- Zijn deze gecombineerde CPU/PCI-E-aansluitingen gevoelig voor pin-mismatch of kortsluiting?
- Kan ik dit nog veilig zelf testen, of kan ik beter de voeding direct laten controleren of omruilen?
Het lijkt erop dat de PSU kortsluiting detecteert zodra de GPU stroom vraagt, maar ik hoor graag of iemand dit herkent of kan bevestigen.
Volledige build-specificaties:
CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 6-core
Moederbord: ASUS PRIME B550M-A WiFi II (Micro ATX)
GPU: MSI GeForce RTX 3060 Ti 8 GB
RAM: Kingston DDR4 FURY Beast 2x8GB 3200 KF432C16BBK2/16
Opslag: WD Blue SN5000 1 TB NVMe M.2 PCIe 4.0
Voeding: MSI MAG A750GL PCIe5 750 W 80+ Gold (fully modular)
Behuizing: Montech XR Mid Tower ATX
Koeler: Standaard AMD Wraith Stealth (meegeleverd bij de 5600X)
Benieuwd of iemand dit herkent of kan bevestigen dat het inderdaad op een defecte voeding of kabel wijst, voordat ik hem terugstuur.