PC reboot zichzelf

Robinz

Nieuw forumlid
Goedemiddag, ik heb deze PC 3 dagen geleden in elkaar gezet zonder enige problemen. Gisteren wilde ik echter voor het eerst een spel spelen (Escape from Tarkov). De 1e keer ging alles prima, zo een anderhalf uur gespeeld zonder enige issues. Toen ik later het spel nog is wilde opstarten reboot die zichzelf vrijwel gelijk na het openen van het spel. Geen foutmelding of blauw scherm. Ik zie de lampjes van mijn toetsenbord/muis uitgaan en de PC reboot zichzelf (zie de RGB verlichting van de PC zelf NIET uitgaan). Gebeurde zo een 5x achter elkaar met elke poging het spel te openen.
De temperaturen bleven laag, nooit boven de 70 uit en meestal zelfs onder de 60. Even later opent het spel wel weer gewoon en kan ik gewoon blijven spelen. Het lijkt alleen tijdens het opstarten van het spel te gebeuren.

Ik heb in windows "automatische reboot" uitgezet in de hoop een foutmelding te zien. Maar hij blijft zich gewoon opnieuw opstarten zonder melding.
Ik zie echter wel foutmeldingen in de "windows logboeken". Ik zal die toevoegen als bijlage. Het is gesorteerd of "fouten en kritiek". Bij kritiek dat zijn de tijdstippen dat de PC zichzelf opnieuw heeft opgestart. Ik heb 2 "foutmeldingen" toegevoegd (aan de zijkant in de grijze vakken) die elke keer terug komen na de "kritieke" reboot.
Megekko foutmeldingen.webp

Verder heb ik al;

Windows updates verwijderd en opnieuw geinstalleerd.
Al mijn stations geoptimaliseerd (windows tool)
Over de nacht heen mijn RAM getest via de windows tool (geavanceerd met 5 cycles) daar kwamen 0 foutmeldingen uit.
Ik zie verder alle hardware in mijn computer gewoon als werkend.

Ben nog wat meer stress tests van plan via andere tools, zoals "cinebench" en "Unigine Heaven" terwijl ik het monitor met andere tool.
Verder wil ik mijn GPU drivers een clean install geven.

Ik moet helaas werken nu dus die tests zullen even duren maar ik dacht alvast te posten om te kijken of iemand enig idee heeft wat de oorzaak hiervan kan zijn.

Ik heb zelf een keer meegemaakt dat de aansluiting van de Videokaart niet goed was en daarom rare reboots en lag problemen ontstonden.

Je kan het eens proberen deze opnieuw aan te sluiten (zowel op het moederbord, als zijn eigen stroomkabels).

Ik heb de videokaart helemaal verwijderd en opnieuw aangesloten. Ook alle andere kabels maar even gecontroleerd. Voor de zekerheid toch ook maar windows er helemaal opnieuw opgezet. Maar nog steeds heeft niks resultaat opgeleverd. Ik open het spel en de PC reboot gelijk... Word erg frustrerend ondertussen, weet niet meer waar ik het moet zoeken en begin steeds meer te vrezen dat er gewoon iets kapot is.

Ik heb nog een Corsair TX650M voeding liggen. Zou ik die kunnen proberen aan te sluiten of is dat sowieso te weinig watt zijn?

Laatst bewerkt:
Zoals je zelf al aanhaalde: Eens wat benchmarks runnen, zien of de scores van je hardware wat overeen stemmen met die van anderen(ikzelf gebruik 3D Mark) en ook gewoon om je pc te stressen en kijken of die ook uitvalt/herstart.

enkele notes:
*Ikzelf speel Tarkov al lange tijd, en het is momenteel wel extra rampzalig kwa performance bij vele mensen(zelfs met current-gen high-end hardware). De game heeft net een relatief grote update gekregen, en BSG kennende...kunnen daar wat kinderziektes uit voort komen. Uitvallende/herstartende computers zijn wel niet de issues die ik al zien voorbijkomen heb.

*Ik heb ook een lange tijd een pc gehad die random uitviel. Dit bleek te zijn door een stekkerdoos -waar dus de pc/scherm/etc instak(de pc zelf stond op de bureau)- die op een mat lag. Weken last van gehad, heel random(niet zo makkelijk te repliceren zoals in jouw geval). Mat weggenomen en nooit meer last van gehad.

*Misschien ook checken of al je drivers up-to-date zijn en als het kan je BIOS.

*Wees ook zeker dat je geen overclocks actief hebt staan.(gezien je memtest kent, veronderstel ik automatisch dingen :D)

Dit klinkt misschien heel flauw, maar om hardware uit te sluiten zou ik even kijken of je de laatste BIOS versie van je moederbord hebt geïnstalleerd.

Daarna zou je kunnen denken aan je PSU, of zoals Eeckx al zegt je stroomkabel/doos.

Bedankt voor alle snelle reacties!

Helaas nogal erg chaotisch op werk daarom gaan alle tests want langzamer dan ik zou willen.

Ik heb ondertussen wel cinebench gedraaid zonder reboots maar kon er helaas niet bijstaan om het te monitoren. Vandaar nog geen update want dat wil ik nogmaals doen terwijl ik alles kan monitoren.

Heb wel alle moederbord/videokaart drivers geüpdate. Ik heb inderdaad nog niet de BIOS versie gecontroleerd.

Heb verder niks overclocked en in de bios alleen XMP enabled.

Mijn stekkerblok is aardig antiek dus die zal ik ook vervangen voor de zekerheid.

Heb ook wel cyberpunk geïnstalleerd om te kijken of ik daarmee tegen problemen aanliep. Meerdere keren opgestart en open laten staan zonder problemen maar wederom een magere test want had geen tijd om werkelijk te spelen. Paar dagen terug wel een potje helldivers 2 gespeeld zonder issues maar Tarkov is een veel zwaarder spel (beter gezegd dramatisch geoptimaliseerd)

Wat je zegt over BSG/tarkov, 100% waar haha maar ik heb ook nog niemand kunnen vinden met hetzelfde probleem. Momenteel nog wel het enige spel waar het mee is gebeurd.

Denk ook verder dat het niet is gerelateerd maar vermeld het toch maar even. Ik gebruik dezelfde monitor/aansluitingen als mijn vorige PC. Met deze build krijg ik echter geen beeld als ik opstart totdat ik de aan/uit knop op de achterkant nog is indruk. Dat was al vanaf het begin en niet met mijn vorige PC.

Nogmaals bedankt ik blijf verder puzzelen!

Goedenacht!

Ik zal bij het begin beginnen voordat ik over het echte drama begin.

Ik heb verschillende benchmarks gedraaid.

Cinebench CPU zowel de 10 min throttle test als de 30 mij stability test waren gewoon goede scores (zelfde als andere mensen met dezelfde CPU)

Cinebench GPU test was ronduit dramatisch, ik scoorde 1300 waar andere 10.000-13.000 krijgen tijdens de stability test (30 min)

Op de GPU throttle test scoorde ik 4000 ipv 10.000-13.000.

Ook nog snel OCCP test gedraaid (cpu/ram) en dat was ook foutloos.

Bij geen enkele test zag ik rare temperaturen, ik heb verschillende screenshots genomen maar nu komt het echte probleem.

Ik kom net thuis en wil snel nog een gpu test draaien voordat ik naar bed ga. Ik start echter mijn PC op en hij boot in de bios op. Wat ik ook doe, het blijft in de bios starten. Verschillende settings veranderd, uiteindelijk alles terug naar default gezet. Maar niks behalve de BIOS. Uiteindelijk mijn uitknop ingedrukt gehouden en nog is geprobeerd. Vervolgens kom ik bij dit scherm (zal screenshot toevoegen). Als ik op f1 druk kom ik weer in de eindeloze bios boots....

Het viel me gisteren wel op dat als ik naar "instellingen ging > gaming > advanced graphics" ging draait het laad cirkeltje even en vervolgens sluiten de instellingen af. Vervolgens verschillende recovery command gedaan en het werkte weer. Verder had ik "windows fast boot" uit gezet. Ik heb toen nog verschillende keren opnieuw opgestart zonder issues. Totdat ik dus net thuis kom en het BIOS verhaal begint.

Ben nu aardig radeloos.. Ik weet niet eens hoe ik uit de BIOS kom.

De fotos. BIOS is nadat ik default heb gereset, vandaar xmp uit. En "3 keyboards" is onzin, is er maar 1..

Bijlagen

• 20250115_021929.webp
    20250115_021929.webp
    27 KB · Weergaven: 1
  • 20250115_022139.webp
    20250115_022139.webp
    34,2 KB · Weergaven: 1
Terug
Bovenaan