Upgrade componenten pakket naar windows 11

julio

Nieuw forumlid
Beste mensen van de forum,

Ik wil een upgrade maken om naar Windows 11 te gaan. Met mijn huidige pc is niet mogelijk omdat de processor niet voldoet.

Ik denk dat ik de volgende componenten nodig heb: moederbord, processor en misschien de voeding.

De componenten van mijn oude pc zijn:

Moederbord: Asus Prime X370-PRO (Socket AM4)

Behuizing: NZXT S340 Midi – Tower – Black Window

Processor: AMD Ryzen 7 1700

Voeding: Seasonic G-Serie 450Watt

Geheugen: Corsair DD4 Vengeance LPX 4x 8GB 3200 C16

Ik zie dat Megekko verschillende upgrade pakketjes hebben.

Megekko Upgrade Kit | Ryzen 7 7800X3D| B650 | 32GB | (858,85eu)

Dit is de bundel:

ASRock B650M PG Riptide moederbord

AMD Ryzen 7 7800X3D Processor

G.Skill DDR5 Trident Z Neo RGB 2x16GB 6000 F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR geheugenmodule

Misschien is deze bundel wat voor mij en wel in mijn bestaande behuizing past of moet ik een nieuwe behuizing kopen en een nieuwe voeding?

Ik hoor het wel van jullie advies!

Met vriendelijke groet

Julio Bayarri

j.bayarri@upcmail.nl

Dag Julio,

Welkom op het forum! Je zou kunnen gaan voor een volledige nieuwe set op AM5, alleen dit is niet per sé nodig in dit geval. Je heb ook de optie om een bios update te doen naar een nieuwere versie en dan up te graden naar bijvoorbeeld een Ryzen 5 5600 of de Ryzen 7 5700X3D wat ook een sterke cpu is en veel goedkoper. Daarna kan je gewoon secure boot aanzetten na jouw bios update en fTPM waardoor je gewoon prima Windows 11 kan gebruiken met een upgrade van 123/253 euro. Ook een makkelijkere upgrade, dan hoef je verder niks uit je kast te halen.

Mocht je alsnog willen gaan voor AM5 dan kan dat nog steeds, ik kijk gerust met je mee naar de opties.

Fijne middag nog gewenst!

Hartelijke groet,
Ties

Beste Ties,

Bedank voor je interessante info. Ik ben een groentje betreffende zelfbouw van pc`s. Neem mij aub niet kwalijk als ik té veel vragen stel.

Mijn moederbord ( Asus PRIME X370-PRO) ondersteun socket AM4 en ik zie dat jou aanbeveling ( Ryzen 5 5600 of de Ryzen 7 5700X3D) ook socket AM4 ondersteun. Dit betekent dat de verbinding moederbord – processor als een trein klopt. Ik zou kiezen voor de Ryzen 7 5700X3D.

Trouwens, ik heb mijn BIOS geupdate en de fTPM aangezet en staat nu op versie 2.0.

Zou je mij alvast wat info willen geven over AM5? Zo kan ik mijn keuze optie groter maken.

Bedankt alvast

En vriendelijke groet,

Julio

Beste Ties,

Bedank voor je interessante info. Ik ben een groentje betreffende zelfbouw van pc`s. Neem mij aub niet kwalijk als ik té veel vragen stel.

Mijn moederbord ( Asus PRIME X370-PRO) ondersteun socket AM4 en ik zie dat jou aanbeveling ( Ryzen 5 5600 of de Ryzen 7 5700X3D) ook socket AM4 ondersteun. Dit betekent dat de verbinding moederbord – processor als een trein klopt. Ik zou kiezen voor de Ryzen 7 5700X3D.

Trouwens, ik heb mijn BIOS geupdate en de fTPM aangezet en staat nu op versie 2.0.

Zou je mij alvast wat info willen geven over AM5? Zo kan ik mijn keuze optie groter maken.

Bedankt alvast

En vriendelijke groet,

Julio
Goedemorgen,

Ik neem je helemaal niks kwalijk, vooral vragen stellen!

Met AM5 heb je natuurlijk best wat opties, je kan een best dure cpu nemen zoals de 7800X3D of 9800X3D. Het zijn beiden vrijwel de sterkste gaming cpus op de markt, alleen de prijzen liggen enorm hoog. De 7800X3D was echt een stuk goedkoper voorheen en de 9800X3D is duur gelaunched.

Een cpu zoals de ryzen 5 7600 zou al helemaal top zijn en een enorme upgrade, mocht je graag X3D willen hebben voor meer cpu intensieve spellen dan kan fe ryzen 5 7600X3D ook nog. De 7800X3D/9800X3D zullen nog steeds sterk zijn, maar het hangt ook een beetje van je games af en welke videokaart je hebt. Hier in ieder geval een lijstje met de Ryzen 5 7600, er zit een sterke koeler bij dus je kan hem omwisselen met alle boven genoemde processoren.

Mocht je trouwens een leukere koeler willen, de Deepcool AK620 Digital is nu in de aanbieding. Zit een leuk schermpje op de koeler, dan kan je de temperatuur van je cpu aflezen.

Fijne zondag!

Goedenavond Ties,
Ik ga toch voor de RYZEN 7 5700X3D (socket AM4).
Ik ga bestellen.
Een tweede punt dat ik niet begrijp is: Hoe zet ik de secure boot aan? Want als ik in de veilige modus ben waar vind ik de optie om het aan te zetten?.

Met groet
Julio

Goedenavond Ties,
Ik ga toch voor de RYZEN 7 5700X3D (socket AM4).
Ik ga bestellen.
Een tweede punt dat ik niet begrijp is: Hoe zet ik de secure boot aan? Want als ik in de veilige modus ben waar vind ik de optie om het aan te zetten?.

Met groet
Julio
Hey Julio,

Klinkt goed! Dat gaat zeker een goede upgrade zijn. Secure boot moet je onder het boot tabje aanzetten in de bios normaal gesproken, dit moet wel in de advanced mode en niet de easy/veilig mode als je dat bedoeld.

Laat maar weten of het lukt!

Hoi Ties,
Ik vermoed dat upgraden naar Win 11 niet gaat lukken. Ik heb het volgende gedaan:

Beveiligd opstarten/Secure Boot (UEFI) aanzetten

1. Ga naar Instellingen | Bijwerken en beveiliging | Systeemherstel
2. Onder het kopje Geavanceerde opstartopties klik je op Nu opnieuw opstarten ...
3. Kies op het eerste blauwe scherm voor Problemen oplossen:
4. Vervolgens kies je Geavanceerde opties:
5. En als je geluk hebt staat in het volgende scherm Instellingen voor UEFI-firmware vermeld. ... Dit is de plek waar je Secure Boot/Beveiligd opstarten kunt inschakelen. Als deze optie Instellingen UEFI-firmware niet op je scherm staat dan kun je beveiligd opstarten niet inschakelen en kun je geen Windows 11 draaien op je pc.
Als Instellingen UEFI-firmware wel genoemd wordt dan klik je hierop en kom je in de 'BIOS' van je pc waar je Beveiligd opstarten en UEFI kunt inschakelen.
-------------------------------------------
In mijn geval de UEFI-firmware is niet te zien.
Ik ben wel in de advanced mode geweest (zie bijlage), en wat je zegt "Secure boot moet je onder het boot tabje aanzetten in de bios normaal gesproken, dit moet wel in de advanced mode".
en dit zie ik niet. Of misschien zie ik iets over het hoofd!
Als met mijn bestaande oude moederbord niet kan upgrade, denk ik toch over te gaan naar AM5 of een nieuwe desktop te kopen.
Ik hoor van je!
Fijne avond,
Julio

Zie 2x bijlagen:

Bijlagen

• 2024-12-15 20.38.04.webp
    2024-12-15 20.38.04.webp
    42,4 KB · Weergaven: 2
  • 2025-01-12 21.22.28-1.webp
    2025-01-12 21.22.28-1.webp
    54,6 KB · Weergaven: 2
Terug