• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Welke hardware heb ik nodig voor 2 schermen achter mijn laptop te zetten?

Wouter M

Nieuw forumlid
Hallo,

Ik ben nieuw en geen grote computerkenner, dus heb wat hulp nodig van de kenners ...

Ik heb een laptop type MSI Katana GF66 12UC en zou deze graag gebruiken als gewone pc met 2 beeldschermen (2 aparte beeldschermen) en werken in extended mode, draadloze muis en draadloos toetsenbord.
Ik denk dat ik hiervoor met een HUB kan werken, maar weet niet zeker of de USB-c poort van mijn laptop Displayport ondersteund, ofwel via een dockingstation ofzo.
Het komt er dus op neer dat ik zo weinig mogelijk kabel en zo eenvoudig mogelijk gesteld wil zijn. Op de HUB hoeven ook niet teveel extra poorten, kaartslots, ... te zitten. 2 Schermen staan op het bureau, muis en toetsenbord ligt erbij. Laptop insteken en werken op de 2 vaste schermen.
Kan er iemand mij wegwijs maken met hoe ik dit het beste oplos of wat ik me best aanschaf van hardware? Eventueel waar ik op moet letten van speciale aansluitingen bij de beeldschermen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Wouter

Goedendag,

Het USB-C protocol ondersteunt videotransmissie. Simpel gezegd: Beeld zal werken. Verwacht geen geweldige gaming prestaties, wijk hiervoor uit naar poorten zoals HDMI of DP.

Betreft over welke dock je koopt:
  • Controleer voor aankoop dat er minstens 2 videopoorten aanwezig zijn: DP en/of HDMI. Vermijd VGA en DVI tenzij deze poorten echt nodig zijn.
  • Hou rekening met bedragen die tussen de €70,- en €200,- voor een dock die aan jouw gestelde eisen voldoen.
  • Subjectief gegronde advies:
    • De variatie is gi-gan-tish. Bij Megekko wordt in ieder geval geen dropship troep verkocht, bespaart aandacht veloren door vermijden.
    • Kies voor gevestigde merken, dan krijg je iets dat gewoon werkt. Het wordt veel leuker als je "B-merk" artikelen bekijkt; de variatie is groot en wellicht vind je iets dat erg goed past in jouw opstelling.
Onderstaand een lijst met docks die morgen in huis zijn.

Mochten er meer vragen zijn, graag stellen.

Ok, merci alvast voor de snelle info.

Het is zeker niet om te gamen, maar eerder om te werken en af en toe een GoPro filmpje te monteren.

Dus als ik het goed begrijp kan je van usb-c via een Dock overgaan naar 2x HDMI, of zie ik dit verkeerd? Kan je bv van 1 HDMI uitgang van de laptop overgaan via een Dock naar 2x HDMI? En wat dan met overdracht van muis en keyboard, gaat dit ook via de HDMI-kabel (als ik me goed herinner is HDMI enkel beeld en geluid) …?

Uit mijn ervaring werkt de volgende dock vaak het best met een grote range aan verschillende merken:

Het is niet de goedkoopste dock, maar je krijgt er zeker wat voor terug:
- 4x USB
- 2x Displaypoort
- 1x HDMI
- 1x Ethernet poort

Er zijn natuurlijk goedkopere modellen beschikbaar, maar de functionaliteit varieert nogal per laptop model.

Bij kleinere goedkopere modellen is het hebben van ALT-D of Thunderbolt op de USB-C poort meestal noodzakelijk.
Dit komt doordat en vaak geen video chip in deze modellen zitten of een vrij slechte (dit is het limiet van een klein formaat) en dus alle gedaan wordt door de laptop.
Het is soms slecht te vinden welk model laptop dit wel heeft en welke niet, fabrikanten geven dat namelijk niet altijd aan. (al is dat een stuk betere tegenwoordig)
De Bovenstaande HP Dock werkt voor zover ik weet ook op USB-C connectoren die niet standaard ALT-D ondersteunen omdat de beeld functie door de dock zelf gedaan wordt en niet direct door de laptop.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie.

De Dock die jij aangeeft is precies dezelfde Dock als op m’n werk en werkt idd wel goed. Ik hou hem zeker in het achterhoofd.
Mijn laptop is een msi en hier zit al een redelijke grafische kaart in.

Dus als ik het goed begrijp kan je van usb-c via een Dock overgaan naar 2x HDMI, of zie ik dit verkeerd?

Kan je bv van 1 HDMI uitgang van de laptop overgaan via een Dock naar 2x HDMI?

En wat dan met overdracht van muis en keyboard, gaat dit ook via de HDMI-kabel (als ik me goed herinner is HDMI enkel beeld en geluid) …?
  1. Van USB-C naar 2x HDMI is geen probleem. Dit zie je niet verkeerd.
  2. HDMI uitgang naar HDMI uitgang werkt niet, dat is vergelijkbaar met tegen het eenrichtingsverkeer rijden.
  3. De USB-C protocol verplaatst naast video en geluid communcatie, ook USB communicatie door de USB poort. Steek randappartuur in de dock zodat je écht 1 kabel hebt voor alles. (klopt, HDMI is beeld, geluid is optioneel)
Aarzel niet om verder te vragen, uit mijn ervaring kan het altijd duidelijker.

Zo, heb vandaag de test op het werk gedaan met de dock die Wouter voorstelde en ik krijg geen beeld op de 2 monitors ... Nu ben ik nog eens wat verder gaan kijken en ik vermoed dat mijn USB-C poort "Displayport" niet ondersteund (er staat ook geen D naast de USB-C poort). Via een HDMI-splitter zou ik 2 externe monitors kunnen aansturen, maar dan ook enkel met gedupliceerd beeld en geen uitgebreid beeld ... 1 beeld van de laptop gebruiken en 1 externe monitor via de HDMI uitgang in extended mode is geen probleem, dit heb ik net getest. Ik wil echter 2 dezelfde externe monitors in extended mode en hierop werken met dichtgeklapte laptop.

Weet er misschien iemand nog een oplossing dan om mijn laptop op 2 externe monitors aan te sluiten in extended mode of moet ik er gewoon mee leven dat dit niet zal lukken?

Bedankt alvast,

Wouter

Zo, heb vandaag de test op het werk gedaan met de dock die Wouter voorstelde en ik krijg geen beeld op de 2 monitors ... Nu ben ik nog eens wat verder gaan kijken en ik vermoed dat mijn USB-C poort "Displayport" niet ondersteund (er staat ook geen D naast de USB-C poort). Via een HDMI-splitter zou ik 2 externe monitors kunnen aansturen, maar dan ook enkel met gedupliceerd beeld en geen uitgebreid beeld ... 1 beeld van de laptop gebruiken en 1 externe monitor via de HDMI uitgang in extended mode is geen probleem, dit heb ik net getest. Ik wil echter 2 dezelfde externe monitors in extended mode en hierop werken met dichtgeklapte laptop.

Weet er misschien iemand nog een oplossing dan om mijn laptop op 2 externe monitors aan te sluiten in extended mode of moet ik er gewoon mee leven dat dit niet zal lukken?

Bedankt alvast,

Wouter
Dat is vreemd.
Een ander model dat op elke laptop zou moeten werken (omdat heb USB A gebruikt), maar een stuk primitiever is is dit model:
Hiervoor zou je dan ook een DVI naar HDMI kabel voor nodig moeten hebben aangezien de dock maar 1 HDMI heeft.

Een HDMI splitter zal nooit gewenst zijn in jou geval omdat je dan altijd een gedupliceerd scherm krijgt.

Voor zover ik weet (en ik weet niet alles), is dat je hoogstwaarschijnlijk enkel naar USB-A dockings moet gaan kijken.
Omdat de HP dock die naar mijn weten bijna op elke laptop werkt met USB-c niet op die van jou werkt durf ik niet met zekerheid te zeggen welke USB-C dock wel zou werken.

Mogelijk zou je dit model ook kunnen overwegen aangezien deze 2 HDMI poorten heeft, echter durf ik niet te zeggen of die met zekerheid werkt:

Misschien heb je toch wat aan deze info

De reden dat de USB-C dus niet werkt is omdat hij Display Port niet ondersteund, geen enkele USB-C dock zal dus werken bij mijn laptop.

Ik ga me idd even focussen op de USB-A docks, merci.

Hoi @Wouter M

ik zelf heb ook zon setup thuis staan
ik maak gebruik van de onderstaande dock

https://www.usb-c-adapters.nl/produ...i-en-displayport-voor-macbook-en-laptop-100w/

daaraan hangen 2x een 32inch monitor van hp met displaypoort aansluiting
via het docking station lopen ook mijn Muis , Toetsenbord, ethernet kabel,
dan gaat er 1 USB A kabel naar mijn laptop, wel moet ik mijn laptop nog voorzien van de standaard stroom adapter
Ok,

Dus over een gewone usb-a 3.0 uitgang ga jij naar die Dock en dan veronderstel ik dat je nog bepaalde software hebt moeten installeren om alles te laten werken … ?
Wel interessant te horen dat iemand deze opstelling thuis heeft staan en werkende is. Merci

Ok,

Dus over een gewone usb-a 3.0 uitgang ga jij naar die Dock en dan veronderstel ik dat je nog bepaalde software hebt moeten installeren om alles te laten werken … ?
Wel interessant te horen dat iemand deze opstelling thuis heeft staan en werkende is. Merci
alles zit aangesloten op mijn Dock, daaronder valt
2x 32 inch monitor via Display port
1 muis
1 keyboard
1 ethernet kabel
1 speaker setjes

vanuit de dock gaat er een usb C naar usb A naar de laptop toe, USB A zijde gaat in de laptop,

ik zelf klap mijn laptop dicht en schuif hem in de hoek,
ook kan je er voor kiezen om laptop als 3e scherm te gebruiken.

stel je klapt de laptop dicht moet je in energie instellingen even instellen dat de laptop niet in slaapstand gaat zodra je hem dicht klapt

ik heb alleen de displaylink driver moeten installeren en toen werkte alles !

Terug
Bovenaan