• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Welke rack en accessoires.

jefjumenas

Nieuw forumlid
Dag beste mensen,

Hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik beschik over 4 en/of 5 HDD 3,5” 4.OTB (zie attachments aub).

Mijn hobby is fotografie. Door de jaren is er heel wat fotomateriaal verzameld en steeds opgeslagen over de verschillende HDD’s (meestal per kalenderjaar).
Telkens een afzonderlijke HDD aansluiten werkt op den duur niet meer zo productief. Nu had ik het idee om deze HDD’s in een rack onder te brengen Zodat de HDD’s toch samen zijn en makkelijke kunnen worden bereikt . Wil er geen NAS van maken maar gewoon een opslagplaats (DAS) aan data en voornamelijk foto’s.

Nu zag ik op de site van Megekko volgende rack:

https://www.megekko.nl/product/2038...ter-Tech-ST-5255-HDD-behuizing-Zwart-2-5-3-5-

En hier ben ik het even kwijt. Heb gelezen dat Sata III aan te raden is. Alleen zie ik niet zo meteen hoe ik dit kan realiseren. De 4 of 5 HDD’s dienen aangesloten te worden op een Mac Studio met vier Thunderbolt 4-poorten met ondersteuning voor:
  • Thunderbolt 4 (tot 40 Gb/s)
  • DisplayPort
  • USB 4 (tot 40 Gb/s)
  • USB 3.1, 2e gen. (tot 10 Gb/s)
  • Twee USB‑A-poorten (tot 5 Gb/s)
  • HDMI-poort
  • 10‑Gb Ethernet
  • Mini‑jack-aansluiting
Kunnen jullie me helpen met wat ik juist allemaal nodig heb aan kabels en mogelijke aansluitingen en welke rack er het meest aangewezen is. Of zijn er andere/meerdere mogelijkheden?

Vriendelijke groeten,

jefjumenas
 

Bijlagen

  • WD RED 4.0TB Sata achterzijde.webp
    WD RED 4.0TB Sata achterzijde.webp
    44,5 KB · Weergaven: 1
  • WD RED 4.0TB Sata.webp
    WD RED 4.0TB Sata.webp
    90 KB · Weergaven: 1
Ik zou zelf echt voor een NAS gaan en nog een back-up die je periodiek maakt en daarna van het stroom haalt. Maar je hebt al aangegeven dat je dat niet wenst.
In het ergste geval ben je nu alles kwijt als er iets gebeurd met die behuizing van de HDDs door kortsluiting of blikseminslag. Dan ben je meteen alles kwijt.

Deze ondersteunen beide MacOS en gebruiken USB-C als verbinding met het systeem.

4 HDDs

5 HDDs
 
Hi Ricardo,
Bedankt voor je info.
Reden waarom ik niet op NAS wil overstappen is ... dat ik er reeds 1 heb. Hiervan wordt maandelijks een BU van gemaakt afgewisseld over 2 SSD's.
Maar niet van de foto's ... en daar heb je wel een punt. Als er iets mis gaat ... is alles weg.
Heb deze een jaar geleden ge-upgraded naar 4 HDD's van 6TB. En had bijgevolg deze HDD's van 4TB over.
Ben dan zo begonnen met alles te inventariseren op deze HDD's en merk nu dat het niet zo soepel werken is.
Maar je hebt me wel aan het denken gezet.
De ICY BOX IB-3740-C31 lijkt me dan iets meer geschikt om aan te schaffen ivm snelheid. Klopt deze redenering?
Zou deze dan ook rechtstreeks koppelen aan de Mac en niet in het netwerk integreren (zoals de andere NAS).

Alvast bedankt om mee te denken.
jef
 
Graag gedaan jefjumenas.
Je kan het apparaat niet op het netwerk aansluiten, werkt alleen via USB 3.1 type C of Thunderbolt 3 en nieuwer.
De snelheid zal niet veel uitmaken, de langzaamste factor is vaak de HDDs zelf.
Volgens de handleiding van de ICY BOX is het plug en play.
 
Top!!!
Achteraf gezien wel een beetje dom van mij ... stond bij de beschrijving ... sorry hier voor.
Maar alleszins bedankt voor de helpende hand.
Heb net mailtje verstuurd naar megekko ivm type stekker voor het Belgische electriciteitsnet.
Nogmaals bedankt @Ricardo .
Grtz,
jefjumenas
 
Terug
Bovenaan