PowerColor Radeon RX9070 XT - Games lopen niet soepel

Franklinscom

Nieuw forumlid
Heb recent hier bij Megekko gedocht, ASRock X870 PRO-A WIFI moederbord, PowerColor Reaper Radeon RX 9070 XT, een Noctua NH-U9S Chromax.Black CPU cooler en een Kingston NV3 1TB M.2 SSD

Overige onderdelen wat ik al had:

Ryzen 7 9800 x3d
Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz ( 2x16Gb)
Corsair RM850x (2021)
Windows 11 Pro

Installeren ging heel vlot en vlekkeloos. Werkt heel goed, maar zodra ik FC26 wilde spelen schokte het heel erg (niet te spelen), zelfs op normale / lage instellingen (FC26) blijft het schokken (tot mijn verbazing!). Ik heb een andere Game Hogwarts Legacy geïnstalleerd, maar die is ook niet te spelen ( te veel vertraging in het spel ). In AMD Adrenalin heb ik alle opties uitgezet, dus zelf met de basis instelling heeft het niet geholpen. Met DDU heb ik alle grafische drivers eraf gehaald. Nogmaals AMD drivers, met Adrenalin geïnstalleerd, heeft ook niet geholpen. Vervolgens nogmaals met DDU de grafische drivers verwijderd, om daarna alleen de AMD drivers te installeren ( dus zonder Adrenalin ), maar ook dit heeft niet geholpen om mijn Games soepel te spelen.

Asrock moederbord heeft Bios versie 3.50. Er is een nieuwere update 4.03 beschikbaar, met vermelding "Update AGESA to ComboAM5 1.2.7.1 for upcoming CPU compatibility." ik denk niet, dat update 4.03 het probleem zal verhelpen.

Systeem werkt verder goed, is heel snel. Maar met Gamen loopt het niet soepel. Ik vermoed dat het met de PowerColor Reaper Radeon RX 9070 XT te maken heeft.

Heeft iemand nog een idee wat ik kan proberen?

Hoi Frank,

Het klinkt alsof je de IGPU gebruikt als je zulke slechte performance krijgt dat het totaal onspeelbaar is. Dit is de ingebouwde grafische adapter van je CPU. Check ook gelijk even dat je je HDMI of DP kabel in je videokaart zit en niet in je moederbord. Controleer ook of het spel dat je speelt je 9070xt pakt. Als dit niet de zien is open apparaat beheer en ga naar "beeldschermadapters". Hier staat als alles in orde is beide je IGPU in en je 9070XT. Controleer ook meteen dat de 9070XT niet is uitgeschakeld, dit probleem komt ook best vaak naar boven. Het is vaak wel het beste om de BIOS naar de meest recente versie te updaten. Ik hoop dat je met deze informatie voorruit komt en het probleem kan oplossen.

Hallo Fussia,

Bedankt voor jouw reactie. Dat ie ingesteld is op IGPU dacht ik ook, maar HDMI had ik al in de videokaart gestopt. Maaaar..... over de "beeldschermadapters"heb je me wel aan het denken gezet. Want daar zie ik twee verschillende Radeon ( laten we zeggen apparaten ) staan (zie foto). Een Radeon RX 9070 XT en een Radeon (TM) variant. Ik heb de TM variant uitgeschakeld en PC opnieuw opgestart. De games spelen nu een stuk soepeler, maar in hoogste resolutie schokt het best nog wel wat, en zou met mijn PC setup wel soepel moeten draaien?

Wat zou ik nog meer kunnen doen?

Bijlagen

• Schermafbeelding 2026-01-20 191133.webp
    Schermafbeelding 2026-01-20 191133.webp
    21,4 KB · Weergaven: 1
Hierbij een update. In FC26 heb ik de weergavemodus optie in randloos ingesteld. Nu speelt FC26 vrijwel zonder enige schokken in Ultra. Ik denk dat mijn 14 jaar oude iiyama ProLite 43" 4K (60hz) nu wel aan vervanging toe is, om optimaal gebruik te maken van mijn Radeon RX 9070XT. Ik ben benieuwd naar de 55" Hisense of TLC met 1444Hz en AMD FreeSync functie. Zal gaan kijken of ik op hier op Megekko forum info over zal vinden. Nu ben ik in ieder geval zeer tevreden met mijn aankoop bij Megekko!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan