Nieuwe gpu post niet

rvd010

Nieuw forumlid
Beste allemaal,

Ik heb reeds een hele nieuwe setup gekocht en zelf in elkaar gezet. De setup is als volgt.

Moederbord: asus prime b550m-a wifi 2.
Cpu: ryzen 5 5600.
Ram: g.skill ddr4 aegis 2x8gb 3200.
Ssd: pcie gen4 nvme 2280 m.2 ssd 1TB.
Cpu koeler: mystique 240 liquid cooler.
Gpu: radeon rx 9060xt 16gb
Psu: gigabyte p750gm modular power supply 750 watt.

Bij opstarten laat hij nieteens de bios zien. Gewoon zwart beeld. Als ik mn oude 5500xt erin doe krijg ik wel direct beeld.

Wat ik al geprobeerd heb:
1. Cmos reset
2. Pcie16 naar gen 3 of gen 4 gezet.
3. Csm uit/aan
4. Bios geupdate naar laatste versie.
5. De nieuwe gpu in een andere pc(dan werkt hij wel en krijg ik beeld).

Ik ben ten einde raad. Weet iemand wat dit probleem kan zijn?.

Groetjes Rick.

Aangezien de pc het wel doet met de oude 5500xt kan het prima zijn dat de videokaart DOA is. Misschien ben je in de mogelijkheid om de videokaart in andermans pc te testen maar anders zou ik 'm retour doen en een nieuwe kopen.

Gebruik alleen de voedingskabels die bij de Gigabyte voeding geleverd zijn. En controleer of je niet per ongeluk een CPU kabel in de PCIe connectors van de GPU hebt gedaan. Deze passen soms iets te makkelijk en hebben heel andere spanningen op de pins staan.

Sluit je de GPU in de andere pc precies hetzelfde aan? Beiden HDMI of beiden DisplayPort? Het kan ook zijn dat er maar één poort kapot is op de GPU.

Er zit maar 1 kabel bij die in de gpu past en deze kabel heeft 2 uiteindes waarvan 1tje loshangt. In de andere pc gaf dit geen probleem met dezelfde kaart alleen een psu met minder watt

Aangezien de GPU het wel doet in een andere PC en je al CMOS reset, BIOS-update en PCIe instellingen hebt geprobeerd, is het waarschijnlijk een compatibiliteits- of stroomprobleem met je B550 moederbord.

Mogelijke oorzaken:
  1. PCIe Gen4 compatibiliteit - De RX 9060XT is een nieuwe kaart. Probeer in de BIOS de PCIe-instelling expliciet op "Gen3" te zetten in plaats van "Auto" of "Gen4"
  2. UEFI/Legacy boot - Zorg dat CSM uitstaat en dat je in UEFI-modus opstart
  3. Voedingskabels - Controleer of je de juiste PCIe-kabels gebruikt (geen CPU-kabels!) en dat beide stroomconnectoren op de GPU zijn aangesloten
  4. B550 BIOS versie - De RX 9060XT is heel nieuw. Check of er een recentere BIOS-versie is dan je al hebt geïnstalleerd
  5. Andere PCIe-slot - Probeer de GPU in een ander PCIe x16 slot als je moederbord die heeft
Als niets werkt: De combinatie van een oudere B550 met een gloednieuwe GPU kan compatibiliteitsissues geven. Megekko kan mogelijk helpen met testen of advies.

Ik heb helaas dat ook allemaal geprobeerd. Gebruik wel een kabel die aan 1 kant gesplit is. Maar er zat geen andere kabel bij de voeding die op de gpu past.

Terug
Bovenaan