dood moederbord

johnminne

Nieuw forumlid
ik heb bij jullie een rog crosshair viii impact gekocht. plus een cpu ryzen 7 5800xt, en gebruik een g-skil f4-4000 c18d-32gb rzn 2x16gb. ik heb gekeken op de asus site, of deze ram en cpu moeten werken op het moederbord. en heb gezien dat het bord zou moeten draaien met deze hardware. de zij verlichting van het bord en de verlichting van de so-dimm2 module werken wel. maar de q-code van het bord dat aan de buitenkant van mijn pc kast aangeeft wat er nu misschien aan de hand is werkt niet. en de 4 kleuren lets op het bord ook niet. kan dus ook niet achterhalen waar het probleem nu zit. misschien dat jullie mijn een beetje wijzer kunnen maken daar over. met vriendelijke groet john

Welkom op het forum! Het feit dat de verlichting werkt maar de Q-code display en debug LEDs niet werken, is een interessant symptoom.

Mogelijke oorzaken:
  1. Moederbord niet volledig aan - De verlichting werkt op standby-stroom, wat betekent dat het bord stroom krijgt, maar mogelijk niet volledig opstart
  2. CPU problemen - Als de CPU niet goed zit of defect is, zal het systeem niet voorbij de vroege POST stappen komen
  3. RAM incompatibiliteit - De G.Skill F4-4000C18D-32GB is 4000MHz RAM, wat veel hoger is dan de standaard 3200MHz voor Ryzen 5000. Het moederbord kan moeite hebben met XMP/DOCP profielen bij deze snelheid
Stappen om te proberen:
  1. Reset CMOS - Verwijder de batterij (CR2032) voor 5-10 minuten
  2. Check CPU - Zorg dat de CPU correct geplaatst is zonder verbogen pinnen
  3. RAM test - Probeer eerst met één RAM-stick in de A2 of B2 slot (volgens de handleiding)
  4. Zonder GPU proberen - Als je een dedicated GPU hebt, probeer dan eerst met de iGPU (als je Ryzen een G model is, 5800X heeft geen iGPU, dus GPU is nodig)
  5. Alle kabels checken - Zorg dat de 8-pin en 4-pin CPU-stroomconnectoren goed vastzitten
Belangrijk: De Ryzen 7 5800X heeft geen geïntegreerde graphics, dus je hebt een dedicated GPU nodig om beeld te krijgen.Als na deze stappen de Q-code display nog steeds niet werkt en je geen beeld krijgt, neem dan contact op met Megekko voor garantie/return. Het kan zijn dat je een defect moederbord of CPU hebt ontvangen.

Terug
Bovenaan