Crash na nieuwe videokaart.

Banaan

Nieuw forumlid
Beste Megekko Forum.
Ik heb onlangs een 7800XT gekocht.
Nadat ik deze heb geinstalleerd en prima mijn spelletjes kan spelen heb ik dus ook gemerkt dat de videokaart niet te verlegen is om de 16gb gereserveerde systeemgeheugen erbij te gebruiken (Ik heb geen idee wat ik allemaal doe) En ik merk, dat vooral bij het inladen of opslaan ik de befaamde Program not responding of hij sluit gewoon af.

Ik heb verschillende mensen nu al gevraagd of dit te maken kan hebben met het fijt dat ik nog steeds 32gb ram heb en van een 8 gb naar 16gb videokaart ben gegaan, maar die zeggen dat dat niet het geval kan zijn. (voordat ik nog een keer 32gb ram koop, vind ik onnodig)

De crashes zijn totaal random, maar alleen bij het inladen of opslaan van iets.

Hiervoor was de PC stabiel, en om de GPU te kunnen onderhouden heb ik een 850watt voeding en een nzxt kraken 360 (voor de processor) gekocht.

(specs)
R7 5800x (stock pbo)
ASUS TUF 7800xt (OC bios)
Asus ROG B550-a (alleen 8 pin voor cpu ingeplugd)
2x corsair vengeance 16gb (specifiek model vergeten, maar het wat de "ryzen" optimized versie.
850watt gigabyte voeding, (was 80+gold volgens mij)

De spellen die ik het meest speel en waar het dus ook meeste gebeurd:
RDR2 (high-ultra)
Hell Let Loose (High - Ultra)

op 1440p 21:9

[edit]
Misschien handig om toe te voegen.
Ik heb wel vroegere computers overgeklokt en instabiel gemaakt.
Dit lijkt nergens op wat ik gewend ben van een instabiel systeem of eentje dat door zijn ram heen raakt.

Hij crasht alleen met spellen, geen grafische glitches of problemen verder, en ik kan ook rustig een miljoen youtube tabs open hebben.

wat was je vorige GPU? als dat een nvidia was, gebruik dan DDU uninstaller, zodat alles van nvidia weg is en je een clean install kan doen van je amd gpu. 32gb ram heeft geen last van een videokaart upgrade. volledige windows reinstall is beste om windows problemen uit te sluiten

veel mensen passen handmatig het virtueel geheugen aan in windows. dit zou je nog eens na kunnen checken en eventueel weer op automatisch zetten.

je nieuwe gpu zet wel meer load op je cpu/mem. als dat niet helemaal stabiel is, dan merk je dat sneller. misschien toch eens wat stress tests runnen om bepaalde dingen uit te sluiten. wat voor expo profiel heb je in bios ingesteld? hoe staat je infinit fabric ingesteld aangezien 1600mhz stock is en je ram het beste 1:1 ratio kan laten runnen op 3200mhz. bios gericht zou ik de asus AI overclocking niet op auto zetten en zoveel als mogelijk op stock zetten.

je zegt maar 1x8pin cpu power aangesloten te hebben. nu er meer load/stress op je cpu komt, kan het zijn dat je de 4pin ook moet aansluiten. het zit namelijk niet voor niks op je moederbord. indien je cpu te weinig stroom krijgt, kunnen er idd whea errors/instabiliteits problemen optreden. hier hoort ook memory foutmeldingen bij aangezien de memory controller ook in de cpu gebakken zit.

wat was je vorige GPU? als dat een nvidia was, gebruik dan DDU uninstaller, zodat alles van nvidia weg is en je een clean install kan doen van je amd gpu. 32gb ram heeft geen last van een videokaart upgrade. volledige windows reinstall is beste om windows problemen uit te sluiten

veel mensen passen handmatig het virtueel geheugen aan in windows. dit zou je nog eens na kunnen checken en eventueel weer op automatisch zetten.

je nieuwe gpu zet wel meer load op je cpu/mem. als dat niet helemaal stabiel is, dan merk je dat sneller. misschien toch eens wat stress tests runnen om bepaalde dingen uit te sluiten. wat voor expo profiel heb je in bios ingesteld? hoe staat je infinit fabric ingesteld aangezien 1600mhz stock is en je ram het beste 1:1 ratio kan laten runnen op 3200mhz. bios gericht zou ik de asus AI overclocking niet op auto zetten en zoveel als mogelijk op stock zetten.

je zegt maar 1x8pin cpu power aangesloten te hebben. nu er meer load/stress op je cpu komt, kan het zijn dat je de 4pin ook moet aansluiten. het zit namelijk niet voor niks op je moederbord. indien je cpu te weinig stroom krijgt, kunnen er idd whea errors/instabiliteits problemen optreden. hier hoort ook memory foutmeldingen bij aangezien de memory controller ook in de cpu gebakken zit.
Mijn vorige videokaart was een 2080, alles is verder stock, de 5800x krijgt volgens mij geen infinity fabric settings? hier heb ik helemaal geen verstand van, mijn laatst overgelokte chip was een 8320 gold chip... Deze moet gewoon werken zonder onzin, meer niet

Mij is altijd verteld dat de +4 gewoon onzin is.. Heeft elk moederbord tenzij HELE zware overklocks (doe ik niet) Toch maar aansluiten?

(ddu heb ik meermaals gedraait, hij gaat morgen voor een herinstall.. .Helaas zelf geen tijd voor)

Mijn vorige videokaart was een 2080, alles is verder stock, de 5800x krijgt volgens mij geen infinity fabric settings? hier heb ik helemaal geen verstand van, mijn laatst overgelokte chip was een 8320 gold chip... Deze moet gewoon werken zonder onzin, meer niet

Mij is altijd verteld dat de +4 gewoon onzin is.. Heeft elk moederbord tenzij HELE zware overklocks (doe ik niet) Toch maar aansluiten?

(ddu heb ik meermaals gedraait, hij gaat morgen voor een herinstall.. .Helaas zelf geen tijd voor)
zeker de 4 pin cpu power aansluiten. vooral nu de cpu meer te doen heeft met een snellere videokaart.

zeker de 4 pin cpu power aansluiten. vooral nu de cpu meer te doen heeft met een snellere videokaart.
Ga ik doen, nog niet gedaan, meermaals omdat mij altijd verteld is dat dit alleen voor extreme overklokken is (naja ik snap niks van ryzen maar als ik meer uit diie 5800x kan halen hoor ik het graag)

Ook alle voltages, temps en kloksnelheden bijgehouden, Deze zijn allemaal binnen de marges (met de 7800XT die wel lekker zijn 270watt en 12gb aan Vram slurpt :D
Vandaag een crash waarbij ook de youtube tab die ik op de achtergrond had ook de standaard gpu crash (die ik wel ken) artifact onzin, met een driver hang error (die ik ook wel ken) dus misschien ligt het toch wel daar aan..

Maar de "program is not responding" error lijkt mij niet daarvan te moeten komen, dan zou gewoon mijn scherm een glitch hell moeten worden of iets anders?

Ik heb wel vaker processoren gehad die ik wel overklokte, op moederborden met een 8+4 waar alleen de 8 was aangesloten, dat ging altijd goed.... Deze is stock, 4,6ghz in game en trekt maar 70watt (max) volgens AMD's meetsystemen

Edit: (dit is op de beloofde reinstall van windows, dus geen nvidia onzin dat misschien moeilijk doet)

Ik heb een 2600x en 2700x gesloopt (gebogen pinnen en kapotte sockets want jha.. Eruit trekken zonder draaien of warmlopen kan wel joh)
Die waren wel overgeklokt, op wat volgens mij een x470 bord waren allebij, die hadden ook alleen maar de 8 pin aangesloten

Edit: Bord 1 was een asus prime x470 met de 2600x overgeklokt op de 8pin (weet echt de overklok instelllingen niet meer, iets van 1.425 volt, en 4.4ghz wat de 5800 nooit haalt)
Bord 2 was een gigabyte x470 gaming bullshit oplicht bord (( ^Zelfde

Laatst bewerkt:
je 5800x kun je het beste optimaliseren door met PBO/SCALER/CURVE aan de gang te gaan. sommige asus/gigabyte borden hebben een zogenoemde 'dynamic OC switcher. hiermee kan je moederbord on the fly switchen van statische all core overclock naar PBO en terug. ook memory tuning is van belang voor performance. let wel dat alles boven de 3200mhz memory en boven de 1600mhz fabric speed, gezien wordt als OC. beste is wel fabric speed in sync te houden met je memory. vooral memory latency tweaking kan helpen.

hierboven pas doen op het moment dat je pc op stock settings stabiel draait zonder problemen. misschien slim om nu toch wat stress testen te runnen van een aantal uur, nadat je de 4pins ook aangesloten hebt.

je 5800x kun je het beste optimaliseren door met PBO/SCALER/CURVE aan de gang te gaan. sommige asus/gigabyte borden hebben een zogenoemde 'dynamic OC switcher. hiermee kan je moederbord on the fly switchen van statische all core overclock naar PBO en terug. ook memory tuning is van belang voor performance. let wel dat alles boven de 3200mhz memory en boven de 1600mhz fabric speed, gezien wordt als OC. beste is wel fabric speed in sync te houden met je memory. vooral memory latency tweaking kan helpen.

hierboven pas doen op het moment dat je pc op stock settings stabiel draait zonder problemen. misschien slim om nu toch wat stress testen te runnen van een aantal uur, nadat je de 4pins ook aangesloten hebt.
Hier heb ik allemaal geen tijd en verstand van-voor.. Ik ga morgen de +4 aansluiten en het een paar dagen aankijken, mocht iemand zin hebben om tips te geven voor die 5800x en meer performance mag dat, voor nu bedankt :D anders moet ik toch maar in de vakantie inleren over zen OC als dat het waard is. (die dynamic OC switch heb ik niet) Thanks :) Sorry als het allemaal een beetje vaag was...

Hier heb ik allemaal geen tijd en verstand van-voor.. Ik ga morgen de +4 aansluiten en het een paar dagen aankijken, mocht iemand zin hebben om tips te geven voor die 5800x en meer performance mag dat, voor nu bedankt :D anders moet ik toch maar in de vakantie inleren over zen OC als dat het waard is. (die dynamic OC switch heb ik niet) Thanks :) Sorry als het allemaal een beetje vaag was...
ja. niet erg. een niet goed werkende pc is stress hebben. hoop dat het extra aansluiten van de 4pin voor extra stabiliteit zorgt. als het om stock gaat, dan ook pbo tijdelijk uitschakelen indien je nog problemen hebt. pbo is ook een vorm van OC

Terug
Bovenaan