Black screen of Death

ZahidS

Nieuw forumlid
Dag mensen,

Ik heb hulp nodig met mijn PC. Ik heb mijn "high-end" PC een jaar geleden gebouwd met parts van Megekko. Een jaar lang heb ik geen problemen gehad tot 2-3 maanden terug. Opeens valt mijn scherm uit. Ik krijg een zwarte scherm en mijn monitor gaat over naar slaapstand. Ik verneem dat er geen signaal vanuit mijn PC (gpu) naar de monitor gaat. De PC staat dat nog wel aan. De fans draaien en de rgb staat aan. Op mijn motherboard error scherm krijg ik geen error melding (staat altijd op code 08). Als ik het lange tijd zo laat, dan gaat de PC rebooten, of ik moet het manueel resetten. Probleem is dat dit zomaar gebeurd. het maakt niet uit of de PC idle is of als ik ga gamen. Ik heb de CMOS gerest, kabels opnieuw geplugd. Ik gebruik de originele Gigabyte PSU kabels. Ik heb de psu voedingskabel op een aparte stopcontact gezet (zelfde groep), maar het probleem is niet verholpen. Ik denk dat het meer een CPU setting is. Ik heb ook nog eens geprobeerd de CPU voeding te limiteren om zo de temp te verlagen. (minder succesvol tho) AMD ryzen master is niet heel duidelijk.

Dit zijn mijn PC onderdelen:
Gigabyte X670E AORUS MASTER
Gigabyte AORUS P1200W PSU / PC voeding
AMD Ryzen 9 7950X
Gigabyte GeForce RTX 4090 GAMING OC 24G Videokaart
Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x32GB 6000
Arctic Liquid Freezer II 420 RGB B co

Hi Zahid,

Heb je na het resetten van de CMOS het geheugen opnieuw ingesteld? Het geheugen dat jij gebruikt heeft een EXPO profiel. Je kunt dit in de bios activeren om te zorgen dat de settings automatisch goed worden gezet. Het zou kunnen dat er een instelling gereset is die nu een probleem veroorzaakt.

Als je na het activeren van EXPO nog steeds problemen ervaart, haal dan eens één geheugenmodule uit het systeem en kijk of het probleem er dan nog is. Als het er nog is, wissel je de geheugenmodules en probeer je het nog een keer. Dan kun je uitsluiten dat het aan de settings ligt of dat er misschien een geheugenmodule defect is.

Hi,

Bedankt voor je reactie. Ik heb zowel met als zonder EXPO profiel geboot. Ik had in een forum gelezen dat de voltageberuik in ryzen master dan ook aangepast moet worden met EXPO profiel voor optimale temp. Ik dacht dat het eerst een psu power issue was en wou mijn PC niet te veel stressen. Dus ik wou daar niet te veel aan zitten zonder enige kennis. Ik heb daarna de EXPO profiel uitgeschakeld. Ik had ooit wel via ryzen master (met EXPO enabled) de CPU gebruik geoptimaliseerd. Misschien is dat het wel. Maar ik zal sws kijken naar jouw tip met de geheugenmodule. Ik heb ook een probleem met deze type geugen, omdat deze niet gedetecteerd wordt in GCC (gigabyte Control Center). Pas na sluimerstand en wakker worden dat de geugenmodules opeens wel gedetecteerd worden in GCC.

Daarnaast heb ik niet aan de opties met timings gezeten in de BIOS voor de geheugen. Mogelijk is dit wel aangepast door ryzen master optimalisatie. Als ik thuis ben voeg ik wel snippets toe als bijlage van mijn huidge settings. Ik ben al redelijk blij dat dit een software issue is en mogelijk mijn hardware nog goed is.

Update:

Heb eerste de bios goed gezet alle setting gerest en dan EXPO prof aangezet -> was geen verschil. Heb daaarna 1 geheugenstick verwijderd en om en om getest. Heb de defecte stick gevonden. Bij deze crashte mijn systeem om de paar uur. Bij de andere is het om de paar lange dagen. Wel op random momenten. Ik heb een verzoek ingediend bij Megekko voor nieuwe geheugen.

Terug
Bovenaan