Informatie en updates over de NVIDIA GeForce RTX50 serie videokaarten.

Ja maar die pieken dat is al een tijdje hoor. Is daarom niet het hele "ATX 3.0" in leven geroepen bij de voedingen?
Klopt en stx 3.1 laat heeft nog hogere eisen. Maar alsnog. Het totaal plaatje wordt langzaam wel buitenproportioneel. Als iemand aan de 5090 denkt dat moet je zijn/haar psu echt nagaan en eventueel upgraden, dat komt er dus ook voor velen bij

Klopt en stx 3.1 laat heeft nog hogere eisen. Maar alsnog. Het totaal plaatje wordt langzaam wel buitenproportioneel. Als iemand aan de 5090 denkt dat moet je zijn/haar psu echt nagaan en eventueel upgraden, dat komt er dus ook voor velen bij
"Buiten proportioneel", nou ik weet niet hoor ik word echt zo moe van dat gepapegaai over 100 watt meer hier en 100 watt meer daar. Iedereen zit elkaar maar na te praten maar 't gaat eigenlijk echt helemaal nergens over.
En ja de prijzen zijn hoog maar je kunt ook een mooie 2e hands 4090 kopen ook mooi spul hoor niks mis mee.
Heb een tijdje terug een 3.0 voeding gekocht, is dus geen 3.1... maar wel 1350 watt. Hoop dat de extra headroom het ontbreken van de .1 een beetje compenseert :d

Laatst bewerkt:
@Megekko, klopt het dat jullie niet de 5090 variant van de Gigabyte GeForce RTX 5080 AORUS XTREME WATERFORCE WB 16G Videokaart gaan verkopen?

"Buiten proportioneel", nou ik weet niet hoor ik word echt zo moe van dat gepapegaai over 100 watt meer hier en 100 watt meer daar. Iedereen zit elkaar maar na te praten maar 't gaat eigenlijk echt helemaal nergens over.
En ja de prijzen zijn hoog maar je kunt ook een mooie 2e hands 4090 kopen ook mooi spul hoor niks mis mee.
Heb een tijdje terug een 3.0 voeding gekocht, is dus geen 3.1... maar wel 1350 watt. Hoop dat de extra headroom het ontbreken van de .1 een beetje compenseert :d
Argument dat iets x meer is dan y en daardoor meevalt onderschat, zo niet ontkent, een groeiend probleem. Er is geen vaste grens aan te wijzen wanneer iets te veel is: is 900 watte te veel? Of 903? Of juist 918? Die grens is willekeurig. Neemt niet weg dat een gaming pc wat een 1200 watt psu nodig heeft en een kaart dat 600+ watt gemiddeld gebruikt tijdens gaming (zie de benchmarks) gewoonweg erg hoog is. En hoog is hierbij vergeleken met gemiddelde apparaten in het huishouden. Op dit moment begint een goeie gaming pc een van de grootste verbruikers te worden meer dan menig A++ wasmachine, koelkasten etc... Waneer is het dan tijd om te concluderen: he dit gaat niet de goeie of gemeente kant op? Is het nog in proportie? En ik denk dat die tijd nu zeker is aangekomen.

Hallo,

Ik zie in het 5090 overzicht bij sommige modellen "Levertijd nog niet bekend" en bij andere "Te bestellen vanaf 30-01-2025". Heeft dat onderscheid een concrete betekenis?

Argument dat iets x meer is dan y en daardoor meevalt onderschat, zo niet ontkent, een groeiend probleem. Er is geen vaste grens aan te wijzen wanneer iets te veel is: is 900 watte te veel? Of 903? Of juist 918? Die grens is willekeurig. Neemt niet weg dat een gaming pc wat een 1200 watt psu nodig heeft en een kaart dat 600+ watt gemiddeld gebruikt tijdens gaming (zie de benchmarks) gewoonweg erg hoog is. En hoog is hierbij vergeleken met gemiddelde apparaten in het huishouden. Op dit moment begint een goeie gaming pc een van de grootste verbruikers te worden meer dan menig A++ wasmachine, koelkasten etc... Waneer is het dan tijd om te concluderen: he dit gaat niet de goeie of gemeente kant op? Is het nog in proportie? En ik denk dat die tijd nu zeker is aangekomen.
Ik denk nog lang niet. En anders koop je toch gewoon een wat zuinigere kaart, je HOEFTniet perse de grootste slurper te kopen toch? 🙂
"Probleem" opgelost.

En dan na al het voorgaande nog afwachten of er niet te veel kinderziektes in sluipen. Zelf koop ik nooit een splinternieuw product. Ik wacht meestal toch enkele maanden af voor de recensies en (eventuele) problemen. Dus het kopen van een nieuw om "te hebben" laat ik aan mij voorbij gaan. Als graphic designer heb ik ook niet echt veel extra aan zo'n dure kaart. Voor mijn klanten van de PC Support zaak, blijf ik voorlopig nog op de max van RTX 4xxx kaarten. Die voldoen momenteel ruim aan moderne games.

Ben benieuwd waar de extra kosten dan vandaan komen?
De kaart van Asus is wel 400 dollar duurder, die verwacht ik wel boven de 3K
Prijs van het ASUS Astral model is al officieel gereleased, 800$ boven op MSRP. Verschil tussen MSRP in de de US en NL is volgens NVIDIA 18,45% hoger, net iets lager dan 21% btw (idk why). Als je dat doorrekent naar 2800$ kom ik uit op 3316 euro. Dus ASUS verschuift de grens weer, en de andere merken zullen dan hoogstwaarschijnlijk daar iets onder gaan zitten.. ik verwacht iets van 3000-3200

Laatst bewerkt:
Ik zal overigens op een stuk of 10 websites proberen te kopen.. Ik reken op 0 kaarten, maar mocht ik meer dan 1 kaart weten te bemachtigen.. retourneren of verkopen aan mensen waarvan ik zeker weet dat het geen scalpers zijn? 🤔

Terug
Bovenaan