Advies stille voeding – vervanging Corsair RM650

Hans89

Nieuw forumlid
Onderwerp: Advies stille voeding – vervanging Corsair RM650

Hoi allemaal,

Onlangs heb ik een nieuwe pc gebouwd met de volgende specificaties:

• Ryzen 7 7700
  • 32 GB RAM
  • M.2 SSD
  • Corsair RM650 voeding
  • Thermalright Phantom Spirit 120 SE
Ik had deze voeding gekocht in de veronderstelling dat hij stil zou zijn bij lichte belasting. Helaas blijkt dat niet zo te zijn. Zodra de pc idle is (alleen wat tabbladen open en een muziekje via YouTube), begint de ventilator van de voeding te draaien. Daarbij komt een hinderlijke, hoge toon vrij die behoorlijk storend is. CPU-gebruik ligt dan rond de 3%, RAM-gebruik op ongeveer 33%.

Gelukkig mag de voeding retour naar Megekko, dus ik ben op zoek naar een goede vervanger.

Waar ik naar op zoek ben:
Een voeding die bij normaal gebruik volledig stil is – dus geen hoorbare ventilator of andere geluiden zolang het systeem licht belast wordt. Pas wanneer het echt nodig is (bijvoorbeeld gamen met een videokaart in de toekomst), is een beetje geluid acceptabel. De pc is verder vrijwel onhoorbaar, dus ik wil graag dat de voeding daar goed op aansluit.

Ik heb deze pc gebouwd met het oog op de komende 15 jaar, en ik gebruik hem voor kantoorwerkzaamheden, (web)design en marketing. Daarom vind ik het belangrijk dat het systeem in het dagelijks gebruik nauwelijks hoorbaar is. Betrouwbaarheid van de voeding is vanzelfsprekend ook belangrijk.

Budget: €180,-
Ik dacht dat ik, met wat extra budget, wel een stille voeding zou kunnen krijgen die aan mijn eisen voldoet, eventueel toch een 750 watt om er in de toekomst een videokaart bij in te kunnen steken, maar het belangrijkste voor mij blijft.....stilte.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
Hans

Ik zag deze inderdaad staan. Wat me echter tegenhoudt, is het gebrek aan reviews en het feit dat hij alleen bij Megekko verkrijgbaar is – een beetje vreemd. Of komt dat omdat dit een nieuw model is? Ik doel dan met name op die 16-pins kabel voor moderne videokaarten.

Mag ik vragen wat je ervoor hebt betaald? Ik had namelijk begrepen dat de ASUS ROG Strix vrij prijzig is. Ik zie dat hij nu in de aanbieding is, maar andere modellen uit dezelfde serie zijn nog steeds een stuk duurder. Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar de oorspronkelijke prijs.

Overigens heb ik zelf niet zoveel verstand van voedingen, dus ik hoor graag van jou en anderen of dit inderdaad écht een goede keuze is. Normaal kijk ik altijd naar Corsair, dat is eigenlijk het enige merk voeding dat ik echt ken vanuit vroeger. Staan de ASUS ROG Strix voedingen echt bekend om hun betrouwbaarheid?

Ik heb 'm zelf 124,90 euro betaald bij Megekko (de aanbieding was één van de redenen bij de aankoop). De laatste die ik besteld heb was de Zalman ZM850-TMX Terramax 850W voor een build van een klant, ook superstil maar heb 'm niet kunnen testen bij zware belasting. Zelf heb ik in mijn werkpc (voor graphic design/lay-out met hoge belasting) een platinum van Corsair SFX 850W, iets boven jouw budget maar muisstil en efficiënt. Misschien even ter illustratie een overzicht van de mogelijkheden (bron: klik hier)
Titanium: Hoogste efficiëntie (90–96%), vooral bij gedeeltelijke belasting. Ideaal voor datacenters en bedrijven die maximale energiebesparing willen.
Platinum: Topklasse efficiëntie (90–94%), met minder energieverlies, lagere warmteproductie en langere levensduur.
Gold: Sterke efficiëntie (87–90%), een betrouwbare en kostenefficiënte oplossing voor de meeste zakelijke omgevingen.
Silver: Efficiëntie van 85–88%, geschikt voor bedrijven die balans zoeken tussen prestaties en kosten.
Bronze: Basis efficiëntie van 82–85%, ideaal voor budgetbewuste bedrijven of servers met lagere energie-eisen.
Qua voedingen geef ik alleen advies vanuit mijn persoonlijke ervaring, de online referenties zijn mijns inziens altijd afhankelijk van verschillende omstandigheden (plaats van de pc, gebruikte case, belasting van de cpu, omgevingsgeluid), hopelijk komen hier nog andere reacties op om te kunnen vergelijken.
Wat betreft de beschikbaarheid bij andere (web)winkels maakt dit mij niet zo veel uit gezien de waarborg toch een fabriekswaarborg betreft. De Asus Rog Strix 850W Gold is trouwens dezelfde als de Asus Rog Strix 850W Gold Aura versie (deze laatste is met verlichting).

Bedankt voor je bericht.

Ik wil het deze keer echt gelijk goed doen. Dus een tientje meer of minder is niet erg. Gaat erom dat ik er op de lange termijn tevreden mee ben. Die 850 watt is overgens mooi meegenomen voor een eventuele videokaart uitbreiding in de toekomst.

Ik heb nog wat vragen:

Is de Corsair SFX 850W aanzienlijk stiller dan de Asus Rog Strix 850W Gold? Of is het verschil nauwlijks te merken?

Ik overwoog daarnet voor de sfx te gaan todat ik zag dat die een stuk kleiner is. Ik denk dat het beter is een atx formaat voeding te plaatsen in mijn fractal design north xl case. Zijn er verder argumenten om juist wel of niet voor deze voeding te gaan in deze grote case? Ik zal waarschijnlijk een adapter nodig hebben. meer ruimte over hebben voor airflow.

Daarentegen is de asus wel een stuk goedkoper wat deze best aantrekkelijk maakt.

Ik hoop inderdaad op nog wat meer reacties en ik zal de asus rog is nader onderzoeken.

Ik merk geen verschil tussen de mijn Asus en mijn Corsair. Het zijn beide ATX-voedingen maar de Asus is groter dan normaal (momenteel één van de grootste en van gewicht zwaarste voedingen op de markt). Nu afwachten op meer reacties.

Ik heb nog wel een vraag over een situatie waar ik momenteel mee bezig ben. Ik ben in contact met Megekko en ze hebben mijn Corsair RM650 voeding geaccepteerd voor retour. Helaas kunnen ze me nog niet precies vertellen wat ze ermee gaan doen. Ik weet zeker dat het geen defect is, maar het geluid dat de voeding maakt is wel ontzettend irritant. Er valt volgens mij verder ook niets te repareren onder garantie.

Wat ik vooral wil voorkomen, is dat ik weken zonder pc zit, ben daarom bereid eerst een nieuwe voeding te bestellen en die in te bouwen als ik de oude eruit haal, maar ook dat ik de voeding terug krijg en uiteindelijk twee voedingen heb, met onnodige kosten.

Heeft iemand ervaring met hoe Megekko normaal gesproken dit soort gevallen afhandelt? Wat kan ik verwachten? De voeding is verder gewoon in goede staat. Het enige wat ik niet meer heb zijn hooguit een paar van die kabelbinders (van die ijzerdraadjes met plastic) en originele plastic zakken.

Ter informatie: de voeding is eind februari aangeschaft, maar het duurde ongeveer twee maanden voordat de pc uiteindelijk werd gebouwd, waardoor ik pas later ontdekte dat de voeding teveel geluid maakt.

Alvast bedankt voor jullie input!

Hier het antwoord van Megekko:

Normaliter worden defecte producten direct door ons vervangen waar dat mogelijk is. Helaas is deze voeding niet meer leverbaar, waardoor directe vervangen door ons niet mogelijk is.

Na ontvangst en inspectie van het product door ons, zal deze doorgestuurd worden naar onze leverancier voor verdere afhandeling. Dit neemt zo'n 10 tot 15 werkdagen in beslag.

Ik zal bij je retour vermelden dat je voorkeur uit gaat naar een terugbetaling, zodat je alvast een nieuwe voeding kunt bestellen. De voeding zal dan ook doorgestuurd worden naar de leverancier met het verzoek tot terugbetaling.

Het is niet mogelijk om vooraf al bevestiging te geven voor een terugbetaling. We weten namelijk niet in welke staat het product verkeert.

Na ontvangst van je product zal deze geïnspecteerd en beoordeeld worden, waarna verdere stappen worden bekeken.

Terug
Bovenaan