RAM Issues op nieuwe pc

Aramius

Nieuw forumlid
Ik heb al meerdere pc's gemaakt nooit issues gehad nu wel. dus.

Hardware:
CPU: ADM Ryzen 7 9800X3D
GPU: Asus x Notua 5800
Moederbord: Asus ProArt X870e wisy
SSD: Samsung 9100 Pro 2TB
Geheugen: G.Skill DDR5 Ripjaws S5 2x48GB 6400 CL48 F5-6400J3239F48GX2-RS5K geheugenmodule
Case: ASUS ProArt PA602 Wood Edition, Tempered Glass side-panel
PSU:
Be quiet! Dark Power 12 1000W
USB Stick met Windows 11 iso:
SanDisk Ultra Dual Drive Luxe USB-C 512GB (USB c En A).

Ik ben van het weekend in de bios gekomen zo blijf maar sindsdien niet meer hij blijft oranje lapje op moederbord geven (Geheugen).
Stick 2 verwijderd uit B2. Die stick als enig gebruikt in A2 geen efffect. Zels,alle 4 de poorten geprobeerden effent.

Het oranje lampje op het moederbord geeft aan dat er een probleem is met het geheugen (RAM). Aangezien je al in de BIOS bent geweest, kan dit door een instelling komen. Probeer dit:
  1. Haal de pc volledig van de stroom, reset het BIOS via de Clear CMOS-knop of door de batterij even (5 minuten) los te halen.
  2. Start met één RAM-module in sleuf A2. Wissel de sticks (stel dat er één stick problemen heeft)
  3. Als hij wel start met één stick, update de BIOS naar de nieuwste versie en test daarna beide sticks.
  4. Als geen van beide sticks werkt, na het volgen van stap 1 en 2, kan het geheugen of het moederbord defect zijn.

Ik heb gecontroleerd of je geheugen op de QVL-lijst staat, en daar staat ie bij. Dat is in orde.

EDIT:
Oh ja, dat bedenk ik mij nu: Soms duurt het bij mij 3-6 minuten met opstarten. Dan brandt bij mij ook het RAM lampje. Dan is deze aan het trainen.
Het komt enkele keren per maand voor. Gebruikelijk bij AMD en EXPO en na het trainen (memory training) start het door naar Windows.

Laatst bewerkt:
Hi,

Dank voor je antwoorden, ik heb je zugesties geprobeerd:

1. Haal de pc volledig van de stroom, reset het BIOS via de Clear CMOS-knop of door de batterij even (5 minuten) los te halen. (beide gedaan eerst clear moss knop daarna batterij eruit).
2. I RAM Stick erin gedaan in A2 (weer oranje lampje 5 lpus minuten). Daarna rood lcit en toen groen, BIOS!
3.Lukt niet hij herkennt zowel mn Windows install als bios upodate niet.
3. Elke keer doet het opsarten nu 10 min om in de bios te komen en iet verder.

Terug
Bovenaan