Review - ASUS ROG CROSSHAIR X870E HERO moederbord

koertdg

Nieuw forumlid
De ASUS ROG Crosshair X870E Hero is zo’n moederbord waarvan je meteen merkt dat het echt in de high-end categorie zit, en voor iemand die serieus bezig is met een sterke gaming- of creator-pc voelt het alsof je jezelf gewoon future-proof maakt. Het bord heeft echt belachelijk veel moderne features, zoals USB4, Wi-Fi 7 en 5GbE LAN, waardoor je qua connectiviteit eigenlijk nergens mee achterloopt. De VRM-opbouw is super stabiel en gemaakt om zware Ryzen-CPU’s aan te kunnen, dus overklokken of langdurig hoge belasting is totaal geen probleem. Wat ik ook chill vind, is dat je meerdere M.2-slots hebt, waaronder PCIe 5.0, dus als je nu al snelle SSD’s hebt of later wilt upgraden, zit je helemaal goed. Het BIOS van ASUS is zoals altijd mega uitgebreid — soms bijna té uitgebreid — maar als je een beetje weet wat je doet, kun je je geheugen en voltages echt super precies tunen. De build quality en het design voelen premium aan, met die typische ROG-afwerking die niet goedkoop oogt. De enige echte downside is de prijs, want hij zit duidelijk in het topsegment, dus als je gewoon een standaard pc wilt bouwen, is dit echt overkill. Maar als je iets wilt dat nog jaren mee kan, strak draait, veel uitbreidingsopties heeft en je het leuk vindt om te tweaken, dan is de Crosshair X870E Hero echt een serieus goed bord dat elke euro waard lijkt. Het is een van de beste aankopen die ik in de afgelopen jaren heb gemaakt op megekko.

Hey Koertdg.

Bedankt voor je review, zo te zien heb je een goede investering gedaan voor de komende jaren!
Aan de afbeeldingen online te zien is het echt een prachtig model en de specs liegen er niet om.
Al wacht ik nog wel op de standaard fiber aansluitingen ipv de 10Gbit LAN, maar dat komt tzt wel 😇

Ik begrijp waarom ze de eerste PCI-E 16X slot zo dichtbij mogelijk bij de CPU willen hebben.
Maar met zo'n heatsink is het zonde, die wil je ook wel zien uitblinken in je case 😇
Mag ik vragen welke case je dit moederbord installeert en welke overige componenten je gaat gebruiken?

Let er overigens wel op als je meerdere NVME's gaat gebruiken, je performance op je PCI16 lanes kan beïnvloeden en je GPU:

** When M.2_2 and M.2_3 are enabled simultaneously, PCIEX16_2 will be disabled.
***When M.2_3 are enabled, PCIEX16_1 will run x8, and PCIEX16_2 will run x4, M.2_2 will be disabled.

Terug
Bovenaan