Black screen - Herstart in BIOS

Karroowte

Nieuw forumlid
Ongeveer tien maanden geleden heb ik mijn pc geüpgraded en toen begonnen de problemen.
Het probleem is eenvoudig: tijdens het gamen crasht mijn systeem af en toe, waarna het scherm zwart wordt en het systeem automatisch opnieuw opstart in de BIOS.
Op dat moment worden er geen 'Bootable devices' gedetecteerd en kan ik niets doen buiten mijn pc herstarten naar BIOS.
Als ik de pc loskoppel en weer aanzet, werkt alles weer normaal... voor even.

Gisteren gebeurde het weer: ik was aan het gamen en toen ik een YouTube-video op mijn tweede monitor wilde starten, werd het scherm zwart, startte het systeem opnieuw op in het BIOS en verscheen opnieuw de melding “geen opstartbaar apparaat gedetecteerd”.

Aangezien dit toch kostelijke onderdelen zijn en ik er behoorlijk wat geld aan heb uitgegeven, wil ik toch uitzoeken om deze pc te doen slagen 🙂

Specificaties;
- AMD Ryzen 7 9800X3D
- B650 AORUS ELITE AX V2
- Corsair 32,0 GB RAM
- MSI RTX 3080 10GB Trio
- Samsung SSD 990 Pro + Heatsink
- be quiet! Straight Power 12 1000W

Reeds geprobeerd:
- Nieuwe PSU
- Na de eerste crashes heb ik mijn BIOS bijgewerkt en mijn PSU vervangen (de oude had een licht zoemend geluid), maar het probleem is nog steeds niet opgelost.
Aangezien ik ook niet elke dag game, stoorde het me niet zo veel.

Ik las gisteren op Reddit dat een Samsung SSD 990 Pro + Heatsink via de Samsung Magician-software aangepast kan worden, waarbij ook de prestaties kunnen worden gewijzigd.
Blijkbaar kan de SSD daardoor in een soort slaapstand terechtkomen, wat vervolgens een crash of blackscreen kan veroorzaken.

Iemand zelfde ervaringen met deze onderdelen?

Groeten.

Je kunt de SSD in de Samsung Magician software inderdaad monitoren en eventueel een firmware update uitvoeren.
Maar dat de SSD (tijdens gebruik) in slaapstand gaat, is nieuw voor me.

Het klinkt echter wel als een falende SSD. Ik zou eens proberen om er een andere in te zetten en te kijken of het probleem dan opgelost is.
Als de SSD nog maar 10 maanden oud is, zou daar nog garantie op moeten zitten. Stuur je hem op, wordt ie gewoon één op één omgeruild.

Ik wist niet eens dat je de firmware van een SSD kon updaten... 😳
Nu heb ik de instelling op “Full Performance Mode” gezet, ik hoop dat dat voldoende is.

Als mijn pc weer crasht... verplaats ik de M2 ssd naar een andere slot... als het dan nog steeds crasht, installeer ik Windows en games opnieuw op een andere SSD (oude versie - geen m2 nvme).

Ik ben 10 maanden geleden overgestapt van Intel naar AMD, maar sindsdien heb ik problemen... Heel jammerlijke ervaring die veel geld gekost heeft

Terug
Bovenaan