Power issue

Brokovic

Nieuw forumlid
Hi,
Ik heb tijdje geleden een nieuwe pc gebouwd. Het bouwen ging vlot, echter liep ik daarna tegen opstart issues aan. Soms wou de pc niet opstarten. Alle aansluitingen 3x gecheckt en na opnieuw dicht schroeven helaas nog steeds issues. Na af en toe kabels (stroom en/of usb/hmdi) achter de pc los te maken of simpelweg de stekkerblok aan en uit te zetten deed hij het ineens. En eenmaal aan werkte alles prima.

Echter gaat hij nu helemaal niet meer aan. Ik ben een beetje radeloos en snap niet wat er aan de hand is. Kan iemand mij helpen?

Onderdelen:
Gpu - Asus prime radeon rx9070 xt
Cpu - ProAMD r7 9700x
Werkgeheugen - 2x corsair ddr5 32gb
Cooler - Be quiet pure rock pro 3
Ssd - Samsung 990 pro 2tb ssd
Voeding - Coolermaster mwe gold 850
Moederbord - Gigabyte b650 gading x ax v2
Case - Msi mag forge 320r airflow

Het zou meerdere redenen kunnen hebben.

De meest voorkomende problemen zijn het volgende:
- moederbord defect
- CPU defect
- Incompatibel of defect geheugen
- PSU is defect

Wat ook mogelijk is, maar iets minder vaak voorkomt:
- de powerknop op je kast is defect, kan zijn dat je harder moet drukken voordat de knop werkelijk goed contact maakt.
Als verlenging hiervan kun je controleren of de power knop nog goed in de kast gemonteerd zit en niet losgekomen is.
- je pc is aangesloten op een ongeaard stopcontact (dit komt tegenwoordig extreem weinig voor, maar is technisch nog mogelijk)

Dingen die je zelf zou kunnen controleren:
- Check of je intern alle kabels correct hebt gemonteerd, om zeker te zijn kun je altijd de handleiding raadplegen (daar is oprecht niks mis mee)
- Om te controleren of het aan de power knop ligt zou je handmatig de pc aan kunnen zetten voor met een schroevendraaier de 2 pinnen met elkaar te verbinden waar je ook je power knop op aan zou sluiten.
1765528913977.webp
- Check of je toevallig geen schade hebt op je componenten (voornamelijk het moederbord), kortsluiting kan dit soort klachten ook veroorzaken namelijk.
- In het geval je in het bezit bent van extra onderdelen zou je onderdelen kunnen swappen totdat de klacht niet meer voorkomt (meest onrealistisch wegen de huidige prijzen)

Mocht de bovenstaande info niet helpen dan zal het misschien verstandig te zijn om bij Megekko langs te gaan voor pc reparatie (in het geval je de spullen bij hun hebt aangeschaft)

Thanks Wouter! Alle kabels zaten goed, maar ik heb de kabels van de kast zelf van mijn moederbord losgekoppeld. Daarna met de schroevendraaier de pinnen verbonden en hij ging meteen aan. Paar keer geprobeerd, kabel weer terug gedaan en het werkt (voor nu) wel weer met de kabel van de kast.

Thanks Wouter! Alle kabels zaten goed, maar ik heb de kabels van de kast zelf van mijn moederbord losgekoppeld. Daarna met de schroevendraaier de pinnen verbonden en hij ging meteen aan. Paar keer geprobeerd, kabel weer terug gedaan en het werkt (voor nu) wel weer met de kabel van de kast.
Top!
Goed om te horen dat het opgelost is 😀

Terug
Bovenaan