Game pc upgrade

Stevenstesteven

Nieuw forumlid
Dag allemaal,

Ben bezig mijn pc een upgrade te geven. Nu had ik vrolijk een RTX5070 gekocht met een nieuwe voeding,
maar deze blijkt niet echt geschikt voor mijn wat verouderde moederbord.
Nu is dus de keuze: of een nieuw moederbord met processor erbij, bv: Megekko Upgrade Kit | Ryzen 7 9700X | X870 | 32GB | / Megekko Upgrade Kit | Core Ultra 7 265K | B860M | 32GB |
of de RTX5070 downgraden naar eentje die wel een verbetering is (ray tracing) en wel compatibel is met het huidige moederbord.
Elk advies is welkom, weet er een beetje wat van, maar t is ook wel een jungle van informatie allemaal. 😉

Mijn setup:
MSI MAG B365M Mortar
Intel(R) Core(TM) i7-9700F CPU @3.00 Ghz
32,0 GB RAM (4x8) 2133Mhz (Corsair)
RM850x Corsair PSU (nieuw)
MSI Geforce RTX 5070 Inspire 3x 12gb, (voorheen AMD Radeon RX5700 XT 8gb)
Bios Version American Megatrends Inc. 1.20
SMBios Version 2.8
Display connected with HDMI

Je moederbord heeft wel alle normale aansluitingen die je tegenwoordig ook tegenkomt in nieuwe systemen. Ik vermoedt dat je misschien de verkeerde kabels probeert te gebruiken. Kijk eerst even goed of je de juiste kabels gebruikt, en maak mogelijk een video/foto van de kabels die je probeert te gebruiken.

De upgrade route is zeker geen slechte. Laten we niet vergeten dat de 9700F die je nu gebruikt, ook alweer ruim 6 jaar oud is.

Je zult even voor jezelf moeten afwegen of het interessanter is om voor AMD of Intel te gaan.

Voor alles behalve gamen is de Intel de beste keuze volgens de Tweakers Benchmarks.
Maar het is wel gelijk het einde van het upgrade pad want de volgende Intel cpu's worden voor een nieuwe socket gemaakt.

Voor gamen is AMD de betere keuze. En daarnaast blijven er meer opties voor upgraden. Het AM5 platform wordt pas in 2027 door AM6 opgevolgd. En er komen nog steeds nieuwere (en betere) cpu's uit voor AM5.

Bekijk bijlage 2259In antwoord op Papablastah, dit zijn de kabels die ik gebruik. Dubbele verloop stekker was meegeleverd met de kaart.
Wat bedoelde je precies met dat je kabels niet geschikt zouden zijn voor je huidige moederbord?
Zoals Papablastah al aangegeven heeft zouden de power aansluitpunten (CPU power & 24 Pin) op je moederbord gewoon overeen moeten komen.

Want inderdaad wel veranderd is zijn de connectoren op de nieuwe Nvidia videokaarten.
Zoals je opo je eigen videokaart kunt zien, dit is de 12vhp aansluiting.

Er wordt tegenwoordig een adapter bij je videokaart geleverd, echter raden we altijd wel aan (wanneer mogelijk) om een voeding te kiezen die met een 12vhp kabel geleverd wordt.

Je geeft zelf aan de Corsair RM850x te hebben aangeschaft.
Als dit het 2024 model is dan zou je gewoon een 12vhp kabel erbij gekregen moeten hebben.
1765977829953.webp

Als je deze hebt, gebruik a.u.b de meegeleverde kabel en niet de adapter die bij je videokaart kwam.
1765977987218.webp

Terug
Bovenaan