Advies geschikte TPM 2.0-module

Aksel

Nieuw forumlid
Beste lezer,
In de hoop Windows 10 naar Windows 11 te upgraden met gebruikmaking van mijn Gygabyte-moederbord, type GA-Z77X-UD5H, had ik een Gygabyte-TPM-module besteld. Echter, ik kwam erachter dat deze module niet past op de daarvoor ingerichte TPM-connector op het moederbord.

Misschien weet je advies over welke TPM 2.0-module wel op mijn moederbord zou kunnen passen? Bijgaand is er een foto van de TPM-aansluiting op het moederbord te vinden. Het betreft een 2 bij 10-pins aansluiting, waarvan alleen de tweede pin vanaf rechtsonder een uitsparing betreft om het verkeerd aansluiten te voorkomen.

Alvast vriendelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,

Aksel Harrewijn

Bijlagen

• TPM-aansluiting.webp
    TPM-aansluiting.webp
    37,6 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
Beste Aksel,

Ik ben bang dat dit niet gaat werken. TPM bestaat in veel varianten, en het is niet zo dat elke TPM module zorgt dat er windows 11 geinstalleerd kan worden. Jouw aansluiting is denk ik voor een TPM1.0 of 1.2 module. Los van de juiste TPM module, heb je ook een TPM geschikte processor nodig, en aangezien de nieuwste processor van het Z77 platform de intel 3th gen core processoren zijn vermoed ik dat je hier nooit Windows 11 op geinstalleerd krijgt, ook niet met een TPM module. Volgens de support list van Microsoft, is TPM2.0 ondersteund vanaf de 8e generatie processoren.

Wat je zou kunnen proberen is de TPM via een bypass te omzeilen; er zijn methodes om zonder TPM modules alsnog W11 te installeren.

Terug
Bovenaan