Advies gezocht over slecht leverende gaming PC

Jasper19

Nieuw forumlid
Hi allen,

Ik heb zo'n 5 jaar terug mijn eigen computer samengesteld, en met de huidige onderdelen behaal ik niet het gewenste resultaat dat ik naar mijn mening zou moeten behalen.

Momenteel heb ik de volgende onderdelen:

• Intel i7 11700k
  • ROG STRIX z590-E Gaming wifi
  • Corsair Vengeance 2x16GB 3200mhz
  • NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti Eagle OC 8GB VRAM
  • Corsair 850W Gold
  • Samsung 960 1TB
  • H115i elite watercooling
Nu ervaar ik op meerdere games onder de 50 fps, en een vervelende stutter. Ik heb alles al geprobeerd, RAM memory checks, overclocks (waarbij m'n computer crashed als ik ook maar iets overclock; cpu of ram). Complete Windows reinstalls werken ook niet.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe set, waarbij ik games zoals Tarkov, Pubg en Dayz wel op hoge framerate kan spelen.

Ik ben benieuwd of jullie advies voor mij hebben, en of ik de GPU wellicht als enige zou kunnen houden (gezien deze vrij nieuw is) en de rest zou kunnen upgraden, en welke parts daar dan het beste bij passen in verband met bottlenecking.

Dit is trouwens allemaal op 1080p.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Jasper

Laatst bewerkt:
50fps is best laag met jou setup. misschien is het een idee om eerst wat cpu/ram benchmarks te runnen om te zien of daar een probleem is. hoe hoog is je cpu load in games? als deze continu op 100% staat en je GPU niet, dan heb je temaken met een bottleneck. je GPU moet nagenoeg altijd 100% load hebben.

Hey pvg103, thanks voor je bericht!

Ik heb een nagenoege 100% gpu load, en CPU is in deze games vaak 40-50%. Cpu/ram benchmarks krijg ik inderdaad lage results, ten opzichte van wat ik volgens de benchmark zou moeten halen. CPU staat dan trouwens op 4600mhz.

Enig idee hierover?

de max turbo clock zou 5ghz moeten zijn. dus enkele cores zouden de 5ghz moeten aantikken. controleer of intel turbo boost in bios aanstaat. controleer in bios of XMP aanstaat. de all core clock is 4600mhz (alle cores under load)

Ah ja, ik zie inderdaad dat de max turbo load wel de 5ghz aantikt, en XMP 1/2 heb ik beide geprobeerd, geen verschil gemerkt. Ik heb XMP 1 wel altijd aanstaan, en intel turbo boost stond op auto, heb ik nu op enabled gezet, maar geen verschil :(.

heb je misschien iets van raytracing aanstaan in games? dit haalt de fps hard naar beneden. DLSS aanzetten kan ook helpen in meer FPS. als je cpu niet snel genoeg zou zijn, dan zou hij continu op 100% load moeten staan tijdens je game

Raytracing staat uit. Ik heb een paar settings uit kunnen zetten, waardoor de gpu load nu naar 40% is en cpu ook rond de 40%. Ik heb nu wel vaak 60 fps en soms hoger als er weinig gerendered wordt. Ik ben wel benieuwd waarom de gpu load niet 100% is, hoe kan ik de gpu meer laten doen?

probeer eens in de nvidia settings, optimale prestaties te kiezen en dan op toepassen klikken.

de GPU meer laten doen, is in feite hogere settings/resolutie in de game toepassen. toch wel een vreemde bottleneck. hoe zijn de boost clocks van je gpu en hoeveel watt verbruikt hij daarbij? je zou eventueel een 3dmark benchmark kunnen doen en daarmee de scores online vergelijken.

Bijlagen

• nvidia.webp
    nvidia.webp
    52,6 KB · Weergaven: 4
Ik zie een upgrade kit van 5 jaar oud met een redelijk nieuwe gpu, simpele vraag maar dit kan het zelfde effect hebben. Wat voor gpu gebruikte je hiervoor? Heb je een schone installatie gedaan met gpu swapp?

Ik zie een upgrade kit van 5 jaar oud met een redelijk nieuwe gpu, simpele vraag maar dit kan het zelfde effect hebben. Wat voor gpu gebruikte je hiervoor? Heb je een schone installatie gedaan met gpu swapp?
niet slecht bedoeld, maar in het topic staat aangegeven, dat hij volledige windows reinstalls gedaan heeft.

Terug
Bovenaan