• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

AMD RX7900 GRE freezing problemen

MArKiTo

Nieuw forumlid
Ik kocht vorige week een RX7900 GRE grafische kaart van Powercolor (Fighter edition).
Deze kaart moet mijn oude RTX3070 vervangen. Het is niet echt een upgrade, maar een bewuste keuze voor AMD omdat ik er Linux (Steam OS) wil op draaien.
Ik breek me nu al sinds het weekend het hoofd waarom deze mijn games niet vlot draait.

Ter context even meegeven dat deze kaart in een HTPC met een 750W voeding zit. Ik heb de 2 aparte 8-pin connectors verbonden. (MPG-Trident-AS-11th)
De HTPC is met mijn TV verbonden. De TV is een LG G1 OLED (120Hz / 4K).
Toen ik de kaart monteerde stond Windows 11 op de PC en merkte ik problemen bij een aantal games die ik testte.
Ik dacht dat het misschien een conflict met de oude Nvidia drivers was. Mijn doel was om er toch Linux op te zetten, dus ik trok het me niet aan en zette ineens Linux er dan maar op.

Op de HTPC draait nu Bazzite (https://bazzite.gg).

Zelfde issues. Als ik een spel als bv "Lego 2K drive" speel werkt dat de eerste minuut redelijk goed. Maar al gauw begint het spel geregeld te freezen (tot 10 seconden). Die freezen gebeurt een halve minuut later weer. Dit maakt het onmogelijk om te spelen.

Ik heb dan met alle mogelijke settings gespeeld:
  • HD resolutie
  • 60Hz
  • TV instellingen (freesync on/off)
  • ...
Ik krijg geen beterschap. Dit maakt het wel wat sneu, want dit is een kaart van een goeie €600.

Zou dit een defect in de mij geleverd kaart kunnen zijn en doe ik best een RMA?
Of moet ik het elders zoeken? (toch een te zwakke PSU, software instellingen, ...)
Alle tips voor zaken die ik nog kan uitproberen zijn welkom.
Alvast bedankt!
 
Aan de grafische kaart lijkt het alvast niet te liggen. Ik heb deze in mijn desktop PC gestoken en dat lijkt (hout vasthouden) te werken.
 
in dit geval zou ik toch proberen terug te gaan naar windows en daar de hele setup terdege uit te testen. Want het kan gewoon linux zijn die moeilijk doet of MSI als gehele build. Het lijkt me nogal een kleine kast ? met Udimm misschien meer mobile cpu achtig ? ik kon geen spec vinden over de voeding en is het lijkt een niet standaard moederbord ? want de voeding lijkt me ook geen standaard uitvoering. dus dit lijkt me meer een soort laptop config die waarschijnlijk net niet lekker draait met een 7900 dat is vermoedelijk iets teveel voor dit systeem. maar het is meer een gutt feeling dan een feit. het is denk ik beter uit te zoeken of dat zo is met windows erop dan met linux. succes, ander moet die 7900 toch maar gewoon in je desktop blijven.
 
Terug
Bovenaan