• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Ander moederbord en processor i.v.m. Windows 11

jong100

Nieuw forumlid
Goedemorgen,

Laatst kreeg ik een melding dat Windows 11 niet op mijn PC geïnstalleerd kan worden. Het blijkt dat er een processor met socket 1151 aanwezig moet zijn.

Het moederbord dat er nu in zit, MSI MS 7680, heeft een andere socket. Ik moet dus om een ander moederbord en ook nog een andere processor.

Een nieuwe PC is geen optie, de rest van de onderdelen (voeding en andere zaken) kan nog wel even mee volgens mij.

Na even zoeken kwam ik op de website van Megekko, hier zag ik moederbord ASRock H310CM-DVS moederbord socket 1151. Op die pagina staat ook een producthandleiding, deze heb ik even doorgenomen.

In de handleiding staat een plaatje waarop te zien is dat een ventilator bovenop de processor gezet moet worden. Is dat altijd nodig of kan ik gewoon zo'n moederbord kopen, processor erin, geheugen erin en klaar?

Toepassing PC; voor mijn ouders. Internet en printen.

Bijkomende vraag; zie ik nog dingen over het hoofd?

Alvast bedankt,

Groet,

Klaas

Hoi Klaas,

Welkom op het forum! Voor de installatie van windows 11 heb je inderdaad recente hardware nodig. Socket 1151 is geschikt maar al wel wat ouder. Ik zou je adviseren te kijken naar recentere hardware, als je toch van plan bent te upgraden. Als je niet exact weet wat je nodig hebt raad ik je aan even te kijken bij de upgrade bundels. Je weet dan zeker dat de gekozen componenten recent zijn én bij elkaar passen.

Een koeler is altijd nodig. Bij de meeste processoren wordt een koeler meegeleverd, je vindt dit terug bij de specificaties.

ASRock H310CM-DVS

dit bord kan problemen geven om win11 te installeren. zorg er in iedergeval voor dat de laatste bios erop staat. TPM 2.0 moet aangezet worden en CSM vaak uit.

goedkoopste optie is met RUFUS een opstartbare usb stick te maken voor windows 11. met RUFUS kun je de pc vereisten van windows 11 uitschakelen, zodat de windows setup je pc hardware niet checked

Een koeler is ALTIJD nodig dus koop in elk geval een cpu EN een koeler (hoeft niet een dure te zijn) als ie maar past op socket 1151 ik geloof dat die 9de gen cpu niet meer met standaard koeler worden geleverd.
DDR4 geheugen 2666mhz. op dit bordje past een 8d en 9de gen cpu maar hoogswaarschijnlijk is voor een 9de gen wel een bios update nodig ik meen dat megekko die service biedt. omdat je daarvoor wel een 8de gen cpu nodig hebt. dus vraag daar specifiek naar of dit moederbord bios is geupdate.( niet alleen of het geschikt is ) dat is het wel maar niet met het verkeerde bios.

Bij het vervangen van het moederbord en cpu moet je vaak ook het geheugen en de cpu-cooler (en soms ook de voeding) mee vervangen. In jouw geval zit er nog DDR3 geheugen in en nieuwe moederborden met socket 1155 werken met DDR4 geheugen (soms ook DDR5). Ik denk dat het gunstiger is om toch uit te kijken naar een budget pc of een goeie tweedehandse van een recentere datum. Windows 11 werkt (officieel) vanaf de 8ste generatie intel cpu's.

Terug
Bovenaan