ASUS ROG Zephyrus G14 slechte wifi

Logos

Nieuw forumlid
Hi, ik heb een ASUS ROG Zephyrus G14 GA403UI-QS024W 14" AMD Ryzen gekocht maar ervaar problemen met de wifi verbinding.

Ik heb de volgende stappen reeds ondernomen:
  • alle drivers geupdated
  • TCPOptimiser gebruikt om de specs te resetten, deze oplossing werkte enkel tijdelijk.
  • Bij apparaatbeheer de instellingen van de MediaTek van 2.4 en 5GHz aangepast van auto naar 20Mhz. Dit maakte de verbinding wel stabieleer.
Weten jullie misschien een oplossing?

Alvast dank voor enige hulp!

Kun je misschien uitleggen waar precies het probleem zit?

Ervaar je verbindingsverlies of haal je niet de snelheid die je verwacht?

Voor de 2.4 GHz-frequentie raad ik aan deze altijd in te stellen op 20 MHz en vervolgens te kiezen voor kanaal 1, 6 of 11, omdat deze kanalen elkaar niet overlappen.

Voor de 5 GHz-frequentie zou ik zeker 40 MHz of 80 MHz gebruiken om voldoende bandbreedte te hebben voor hogere downloadsnelheden.

Hi, dank voor je reactie.

Om je vraag te beantwoorden: Ik haal de snelheid niet die ik verwacht en de verbinding valt vaak terug.

Via een internet speed test zie ik dat de download Mbps gemiddeld 30mbps is en varieert tussen de 1 tot 80 mpbs afhankelijk van wanneer ik de meting uitvoer. Meestal gaat de connectie beter na een heropstart maar dan valt deze terug na een tijdje op de laptop te zitten. Mijn oude laptop haalt met dezelfde test 120 mbps op hetzelfde netwerk.

Ik heb de 2.4GHz-Frequentie ingesteld op 20 MHz maar daar lijkt het probleem niet mee verholpen.

ook de 5Ghz-Frequentie heb ik ingesteld op 80MHz maar dat lijkt ook niet te helpen.

Je geeft aan dat de verbinding vaak terugvalt.

Op basis van de snelheden die je noemt, vermoed ik dat de laptop automatisch verbinding maakt met het 2,4 GHz-kanaal, omdat de maximale snelheid daarvan vaak tussen de 60 en 80 Mbps ligt.

Wat waarschijnlijk gebeurt, is dat de laptop bij het opstarten eerst verbinding maakt met het 5 GHz-netwerk, maar na verloop van tijd overschakelt naar het 2,4 GHz-netwerk omdat de laptop denkt dat het 5 GHz-signaal te zwak is.

Wat je kunt proberen, is om twee verschillende SSID's aan te maken: één voor de 2,4 GHz-verbinding en één voor de 5 GHz-verbinding.
Vervolgens kun je apparaten die een snellere verbinding nodig hebben, verbinden met de 5 GHz SSID.

Houd er echter rekening mee dat de range van het 5 GHz-signaal kleiner is, en de laptop dan niet meer automatisch terugschakelt naar de 2,4 GHz-verbinding, die wel een groter bereik heeft.

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik had ook al dit vermoeden dus heb ik mijn router 2 aparte netwerken laten maken voor 2.4 en 5 GHz zodat ik dit beter kon beoordelen.

Op het 5Ghz netwerk heb ik geen veel betere verbinding als het 2.4GHz netwerk maar is qua signaal te klein om goed mee te werken.

Het 2.4GHz netwerk werkt bij een heropstart tegen 70 Mbps maar valt soms terug onder de 5Mbps waardoor ik amper kan surfen.

Mijn oude laptop heeft echter wel een sterke verbinding met het 2.4GHz netwerk tegen 120Mbps.

Maar kan ook andere oorzaken hebben. Kan je aangeven wat je Internet verbinding is en welke profider. Daarbij is ook de afstand van zeer belang zoals Sebastiaan aangeeft. Heb je jou router beneden zitten en je zit boven op zolder. Ja dan verlies je veel verbinding ook met dikke muren.

Zelf heb ik KPN v12 modem 1gig verbinding
Zelfde Wifi kaart wat in jouw laptop zit en haal 475Mbps Zelfs op plekken veel sneller.

Maar heb hier in huis ook een Mesh draaien. Houd in dat ik 1 router beneden in de kast heb en op elke verdieping nog eens 1 SuperWifi2 heb geplaatst. In totaal 3.

Terug
Bovenaan