Beste 12–24TB harde schijf voor 24/7 NAS (USB-dock) — zo goedkoop mogelijk maar betrouwbaar?

Zwippet

Nieuw forumlid
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar advies voor een goede 12 tot 24 TB harde schijf voor mijn NAS-opstelling. Dit is mijn situatie:
  • De schijf komt in een USB-dock die aan mijn NAS is gekoppeld
  • Wordt vooral gebruikt voor het opslaan van videobestanden (video, media + torrenting)
  • Wordt een paar keer per dag benaderd, maar draait waarschijnlijk wel 24/7 vanwege torrents
  • Ik zoek de laagste prijs per TB, maar wil geen rommel kopen
  • Refurbished of enterprise-schijven zijn ook prima, zolang ze maar betrouwbaar zijn
⚠️ Ik weet dat schijven zoals de Seagate Barracuda verleidelijk goedkoop zijn, maar ChatGPT raadde die sterk af voor 24/7 gebruik — zeker in een USB-dock of enclosure. Ze hebben geen trillingssensoren, lagere workload ratings en gaan sneller stuk bij NAS-achtig gebruik.

💬 Een goed voorbeeld: een Barracuda 12TB is veel goedkoper dan een IronWolf 12TB, maar dat prijsverschil zegt veel over betrouwbaarheid en firmware-optimalisatie voor dit soort gebruik.

🔧 Onlangs had ik nog een slechte ervaring met een zogenaamd “nieuwe” Seagate 12TB die via de SMART-data (FARM-waardes) liet zien dat hij al jaren had gedraaid. Sindsdien ben ik extra voorzichtig met white-label of verdacht goedkope schijven.

Ik zoek dus:
  • De betrouwbaarste budgetoptie tussen 12–24TB
  • Merken/modellen die ik moet vermijden
  • Tips voor goede aanbieders (ik kijk ook op Tweakers)
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Terug
Bovenaan