Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar advies voor een goede 12 tot 24 TB harde schijf voor mijn NAS-opstelling. Dit is mijn situatie:
💬 Een goed voorbeeld: een Barracuda 12TB is veel goedkoper dan een IronWolf 12TB, maar dat prijsverschil zegt veel over betrouwbaarheid en firmware-optimalisatie voor dit soort gebruik.
🔧 Onlangs had ik nog een slechte ervaring met een zogenaamd “nieuwe” Seagate 12TB die via de SMART-data (FARM-waardes) liet zien dat hij al jaren had gedraaid. Sindsdien ben ik extra voorzichtig met white-label of verdacht goedkope schijven.
Ik zoek dus:
Ik ben op zoek naar advies voor een goede 12 tot 24 TB harde schijf voor mijn NAS-opstelling. Dit is mijn situatie:
- De schijf komt in een USB-dock die aan mijn NAS is gekoppeld
- Wordt vooral gebruikt voor het opslaan van videobestanden (video, media + torrenting)
- Wordt een paar keer per dag benaderd, maar draait waarschijnlijk wel 24/7 vanwege torrents
- Ik zoek de laagste prijs per TB, maar wil geen rommel kopen
- Refurbished of enterprise-schijven zijn ook prima, zolang ze maar betrouwbaar zijn
💬 Een goed voorbeeld: een Barracuda 12TB is veel goedkoper dan een IronWolf 12TB, maar dat prijsverschil zegt veel over betrouwbaarheid en firmware-optimalisatie voor dit soort gebruik.
🔧 Onlangs had ik nog een slechte ervaring met een zogenaamd “nieuwe” Seagate 12TB die via de SMART-data (FARM-waardes) liet zien dat hij al jaren had gedraaid. Sindsdien ben ik extra voorzichtig met white-label of verdacht goedkope schijven.
Ik zoek dus:
- De betrouwbaarste budgetoptie tussen 12–24TB
- Merken/modellen die ik moet vermijden
- Tips voor goede aanbieders (ik kijk ook op Tweakers)