• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Boot probleem met ram

  • Onderwerp starter Onderwerp starter hao
  • Startdatum Startdatum

hao

Nieuw forumlid
Pc helemaal gemaakt, alle kabels ingestoken in de juiste plaats, ram erin gestoken (2 sticks 2x16) en dan boot ik m'n pc op. Kreeg geen beeld in het begin, speelde beetje rond met de ram en het lukte maar alleen met 1 ram stick. Is er een oplossing hiervoor? Ik heb op de internet gezocht en ze zeggen dingen zoals bekijk uw cpu of er geen gebogen pinnen zijn of kapote pinnen, ik kijk en er is niks mee aan de hand. Ik heb de ram in alle plaatsen geprobeert. A1B1 geen boot, A2B2, geen boot. Ik heb ook geprobeert met 1 stick ram en dat werkt alleen in DIMM slot B2. Voor de rest lukt het niet.

RAM: Corsair vengeance 2x16 6000mhz CL36
MOBO: Asrock A620m pro rs
 
ram is altijd heerijk mee te werken haha.
1. zijn de ram sticks uit 1 set?
2. check of de ram stick een opvolgend productie nummer hebben.
3. kijk ook of je degene met t laagste nr in A2 doet en degene met hoogste nr in B2 (ja ram is zo ingewikkeld dat productie volgorde impackt kan hebben bij sommige set)
ik lees net dat bij asrock met 2x16gb eerste boot 90-120 seconden kan duren.
4. kijk of ze der echt goed in zitten en klipjes dicht zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik denk dat de ram sticks uit 1 set kome, maar over die opeenvolgende productie nummer weet ik niks van. Kheb geprobeerd met de laagste bij A2 en Hoogste in B2 en heb langer als 5 min gewacht maar geen geluk. En ik weet zeker dat de ram sticks goed erin zitten.
 

Bijlagen

  • Afbeelding.webp
    Afbeelding.webp
    89,5 KB · Weergaven: 4
  • Afbeelding(1).webp
    Afbeelding(1).webp
    34,3 KB · Weergaven: 4
  • Afbeelding(2).webp
    Afbeelding(2).webp
    74,1 KB · Weergaven: 4
Hoi,

Ik heb dezelfde dimms maar dan alleen 5200mhz
Mijn moederbord gaat ook tot 6000mhz maar zet ze op 4800mhz
Om ze op 5200mhz te krijgen moet ik in de bios gaan overklokken (OC)

Jou mbord zegt precies hetzelfde (OC) dus zal je ze moeten overklokken als je dat nog niet gedaan zou hebben.
Dus misschien is het dit wel.
Screenshot 2024-08-04 060630.webp
 
Hallo,

Ik ervaar exact hetzelfde probleem met een splinternieuwe build op basis van een Asus ROG Strix B650E-F Gaming Wifi moederbord in combinatie met een Ryzen 7 8700G en 2 sticks Corsair DDR5 5600Mhz RAM. De PC wil alleen booten met een enkele RAM module in slot B2.
Bij gebruik van elk van de andere slots weigert het systeem dienst en begint de oranje DRAM Q-LED indicator te branden.

Hoe heb je dit probleem uiteindelijk opgelost?
Intussen heb ik ook al gevalideerd dat het moederbord geen verbogen socket pinnen heeft.
Fysiek lijkt alles dus in orde.
 
Hallo,

Ik ervaar exact hetzelfde probleem met een splinternieuwe build op basis van een Asus ROG Strix B650E-F Gaming Wifi moederbord in combinatie met een Ryzen 7 8700G en 2 sticks Corsair DDR5 5600Mhz RAM. De PC wil alleen booten met een enkele RAM module in slot B2.
Bij gebruik van elk van de andere slots weigert het systeem dienst en begint de oranje DRAM Q-LED indicator te branden.

Hoe heb je dit probleem uiteindelijk opgelost?
Intussen heb ik ook al gevalideerd dat het moederbord geen verbogen socket pinnen heeft.
Fysiek lijkt alles dus in orde.
Als ik het goed heb kan je de rams niet gelijk naast elkaar zetten maar moet je bv ene in B2 en ene in B4 doen als je 4 slots hebt.
En in de bios goed kijken of ze de juiste snelheid hebben want alle rams gaan standaard op 4800Mhz.
Heb je twee slots dan zou ik de rams eens wisselen en kijken of de pc wel met elke enkele opstarten doet.
Meer kan ik je verder niet helpen want ik blijf uit de bios en ga daar pas in als het echt moet.
 
Hoi,

Bedankt voor de reactie. Helaas heb ik alle logische combinaties al uitgeprobeerd en zodra zich een geheugenmodule in slot A1, A2 of B1 bevindt kan het systeem niet opstarten. (Oranje DRAM led meteen aan)

De enige configuratie die werkt is met een van de twee modules in slot B2 wat mij doet vermoeden dat het moederbord defect is.

De geheugen controller van nieuwe Ryzen platformen zit in de CPU dus als een van de twee kanalen (2 sloten) niet werkt zou ik op z'n minst verwachten dat het andere kanaal (de andere 2 slots wel werkt). Met 3 slots niet werkend schuift mijn verdenking toch al snel naar het moederbord.

Dit is moeilijk te valideren zonder extra onderdelen waar ik niet snel, makkelijk of zonder extra aanschaf aan kan komen. Ik vrees dat er weinig anders op zit dan te retourneren.
 
Hoi,

Bedankt voor de reactie. Helaas heb ik alle logische combinaties al uitgeprobeerd en zodra zich een geheugenmodule in slot A1, A2 of B1 bevindt kan het systeem niet opstarten. (Oranje DRAM led meteen aan)

De enige configuratie die werkt is met een van de twee modules in slot B2 wat mij doet vermoeden dat het moederbord defect is.

De geheugen controller van nieuwe Ryzen platformen zit in de CPU dus als een van de twee kanalen (2 sloten) niet werkt zou ik op z'n minst verwachten dat het andere kanaal (de andere 2 slots wel werkt). Met 3 slots niet werkend schuift mijn verdenking toch al snel naar het moederbord.

Dit is moeilijk te valideren zonder extra onderdelen waar ik niet snel, makkelijk of zonder extra aanschaf aan kan komen. Ik vrees dat er weinig anders op zit dan te retourneren.
Hoi

ja in dat geval moet je inderdaad terug sturen.
maar als je zelf al genoeg dingen gedaan hebt zit er niets anders op.

Succes.
 
Terug
Bovenaan