Coil whining XFX Swift Radeon RX 9070 XT Triple Fan Gaming Edition White

TheWicked

Nieuw forumlid
Hey medegekko's!

Gisteravond heb ik m'n nieuwe GPU geïnstalleerd in m'n bestaande systeem:

Gigabyte B550 Aorus Elite rev 1 met 32GB Corsair 3000Mhz
AMD Ryzen 5 5600X met Thermaltake DeepCool AK620
Cooler Master MWE 750W Bronze

Allereerst is het een geweldige kaart, massief zoals al deze elite kaarten maar met een goede bracket zit hij lekker op z'n plek zonder door te buigen.
In m'n paar jaar oude Thermaltake case heb ik naast de bestaande 4 fans, nog eens 4 Arctic P12 Pro PST geplaatst, 5 inflow en 3 outflow.
De temperatuur is zeer goed, ondanks dat m'n CPU met enkele titels toch wel richting/over de 80% load gaat en de GPU full load; CPU rond de 60 en GPU max 63 graden.

Gisteravond heb ik titels gespeeld als RDR2, GTA5 en heb ik voor het eerst sinds tijden een FPS shooter gekocht: Black Ops 7.
Voor deze videokaart is het echt een eitje om prachtig beeld te leveren op m'n MSI MAG 342 180Hz ultrawide.
Voornamelijk RDR2 wou ik echt eens op ultra spelen met alle opties open: meer dan 100FPS zonder ook maar een merkbare frame drop, dus genieten!

Echter toen ik alles open gooide in GTA en black op 7 op standaard settings ben gaan spelen, dacht ik eerst dat een fan m'n fans aan het hobbelen was.
Maar helaas heb ik de loterij gewonnen en is het de videokaart die behoorlijk aan het whinen is.
Met een beetje whinen heb ik geen probleem, ik weet dat het al jarenlang een probleem is bij de high end kaarten.
Maar in dit geval is het wel heel erg en is het erg hoorbaar, ik voel hem al aankomen: waarom gebruik je geen headset?
Nou ik speel samen met m'n vrouw in de avonduren en anders wordt het wel erg ongezellig als we afzonderlijk gamen.
Daarnaast heb ik in de avond de speakers niet ver open staan vanwege de kids.

Frames cappen wil ik liever niet want in de toekomst zullen de games alleen maar zwaarder worden en zal ik ook het maximale eruit moeten kunnen halen.
Oftewel dat is eigenlijk het plakken van een pleister die er in de toekomst ook weer af zal moeten.
Enige 2 opties zijn dan nog de videokaart undervolten of een betere voeding, maar zou dit echt een grote impact hebben?

Ik hoor graag jullie ideeën en of jullie dit ook hebben meegemaakt, maar vooral of jullie ook een oplossing hebben gevonden!

Coil whine is helaas een ding waar je weinig / niet van af komt. Er is een kleine kans dat het met de tijd minder wordt, maar dar is geen garantie.
Gelukkig heeft het geen effect op performance van de kaart zelf.

Mocht het echt uiterst storend zijn is er de optie van een RMA. Maar houd er wel rekening mee dat coil whine niet altijd wordt gezien als daadwerkelijk defect.

Hey Roij!

RMA is niet van toepassing, kaart is maandag net binen gekomen maar ik stuur niet graag iets terug wat ik open heb gemaakt.
Dan kan de verkoper het niet meer als nieuw verkopen en dat vind ik absoluut zonde, terwijl het probleem soms niet aan de kaart ligt.

En ik hou van het zoeken naar oplossingen (werkgerelateerd) en ik ben denk ik een van de gelukkige met een oplossing!

Oplossing in het kort: de Cooler Master MWE 750 Bronze omgeruild voor de Thermalright TR-KG650 Gold (uit m'n vrouw haar PC 😇)

Uitleg: omdat het een van de geringste oplossingen zou kunnen zijn, wou ik zeker weten of 750 voldoende zou zijn of voor een 850Watt zou moeten gaan.
Volgens de PSU calculator op: https://www.coolermaster.com/en-global/power-supply-calculator/ kwam ik op een verbazingwekkend resultaat: 450Watt.
De PSU calculator van BeQuiet is wat uitgebreider, waar ik ook alle 9 fans + CPU fan heb meegenomen: ik kwam toen uit op Max 540Watt.
Dit is echter wel onder full load van zowel de GPU als CPU, als de fans op 100% wat in principe niet in real life situaties voorkomt, ook niet in Black Ops 7.

M'n vrouw zou met haar ryzen 7 3700X en 5060 OC genoeg hebben aan "slechts" 300Watt en ik kom uit op nog geen 450Watt als je 40% speling houdt.
Aangezien ik erg tevreden ben met de prestaties out of the box, ga ik ook niet overclocken en de opvolger AM5 9700X is ook een 65Watt CPU.
Als ik het gemiddelde neem van de beide tests en afgerond op 500Watt uit kom, zou 650Watt in de 30% zitten voor eventuele spikes in de power draw.
Wellicht niet de marge die je zou hebben met een 750W voeding maar voor nu lijkt het stabiel te werken.

En ten opzichte van het probleem, lijkt tot nu toe succesvol te zijn, het probleem zit niet meer in de lobby van BO7 en in de betreffende (veeleisende) scenes.
Ook het testen van FurMark met 8x MSAA hoor ik alleen de fans iets in toeren gaan, alles zit nu ook in m'n nieuwe case de PC-011 Dynamic Black Flow mini V2.
De fans van de videokaart heb ik nog niet boven de 40% uit zien komen in GPU-Z net als de case fans stabiel rond de 30% met prima temperaturen!
De CPU wordt overigens wel warm bij de nieuwe titels maar de games lopen zo soepel als het maar kan 🥳🥳🥳

Bedankt voor je reply en ik hoop dat toekomstige lezers hier iets aan hebben!

Een Gold voeding en een modulaire voeding, die echt seperaat de spanning aanbieden voor alleen de GPU, naar de CPU en 24pins voeding voor het MB.

Fijn dat je de oplossing hebt gevonden.
Ik wilde inderdaad aankaarten dat er altijd 2 mogelijke veroorzakers zijn van coilwhine, waaronder de voeding.
Nou staat Cooler Master sowieso al niet hoog aangeschreven met hun MWE voedingen.
Ik kom vaak uit bij Seasonic of Corsair.

Om heel eerlijk te zijn heb ik daar ook nooit naar gekeken of ze in dat opzicht ook goed zijn of niet.
Ik heb tig van CoolerMaster besteld en gebruikt voor computer builds in m'n omgeving.
750 bronze of een 650 gold, ik ging liever voor wat meer wattage dan te kijken naar de nadelen van de bronze uitvoeringen.
Maar wellicht ook omdat menig systeem die ik heb gebouwd, ook niet high end waren maar voornamelijk mid range.

M'n allereerste premium voeding was van cooler master, die heeft tot dit jaar prima dienst gehouden in een van m'n kinds hun pc haha!
Dat was een 450W voeding, die eerder dit jaar vervangen is voor een 550W met 2e hands GPU (1660Ti).
En die voeding heeft het sinds 2011 prima volgehouden, net als de Cooler Master Real Power M520.
Ook die heeft het lang volgehouden tot dit jaar en hangt hier nog in de game bar als trofee.
Net als andere oude moederborden/ram/gpu hardware als versiering haha.

Dan stap je niet snel over op een ander merk als iets goed bevalt, maar nu met deze voeding weer een nieuwe en goede ervaring erbij met Thermalright!

Terug
Bovenaan