Computer heeft problemen met "Freezing" Zodra er Nvidia drivers op gezet worden.

vrolok

Nieuw forumlid
Hey iedereen,

Ik heb laatst mijn PC van AM4 naar AM5 ge-upgrade en sinds deze upgrade heb ik veel last van freezing van de PC zodra er Nvidia drivers aanwezig zijn, met de windows basic display drivers, of in "safe-mode" heb ik dit probleem niet.

Wat ik al heb geprobeerd:
  • Het RAM-geheugen opnieuw plaatsen (Of maar 1 tegelijk)
  • Clean install van Windows 11 en Windows 10
  • Mijn BIOS updaten
  • EXPO uitschakelen
  • Alle opstartprogramma's uitschakelen
  • DDU / Nvidia-drivers opnieuw installeren. (Zonder Nvidia-drivers treedt dit probleem niet op)

System specs:
  • Windows 11, 24H2 / Windows 10, 22H2
  • CPU: 9800X3D
  • MOBO: ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI
  • GPU: RTX 3080
  • RAM: G.Skill DDR5 Trident Z Neo RGB 2x16GB 6000 (Staat op de QVL lijst voor dit moederbord)
  • Storage: 1x 500GB SATA SSD (Windows drive), 1x 2TB NVME SSD, 1x 4TB HDD
  • PSU: Asus rog thor 850p

Zou dit een hardware probleem kunnen zijn? Ik heb naar mijn beste weten alle standard opties uitgeprobeerd tot zover.

grote kans op hardware probleem. indien mogelijk videokaart testen in ander systeem

- videokaart defect (probeer te underclocken in msi afterburner indien mogelijk om te testen)
- pci express slot op moederbord niet goed (probeer tweede slot indien mogelijk)
- te weinig stroom naar gpu (gebruik twee aparte pci-e stroomkabels vanuit psu)
- defecte cpu lanes in cpu

grote kans op hardware probleem. indien mogelijk videokaart testen in ander systeem

- videokaart defect (probeer te underclocken in msi afterburner indien mogelijk om te testen)
- pci express slot op moederbord niet goed (probeer tweede slot indien mogelijk)
- te weinig stroom naar gpu (gebruik twee aparte pci-e stroomkabels vanuit psu)
- defecte cpu lanes in cpu
Hey pvg,

Ik vermoed ook de videokaart aangezien het systeem prima stabiel is met alleen integrated graphics. Heb een RMA verzoek naar EVGA gestuurd omdat ik helaas geen ander systeem heb om de GPU in te testen.

Mocht de GPU niet het probleem zijn zal ik het moederbord, de cpu en geheugen retour moeten sturen.

Zodra ik meer weet laat ik het weten.

PS: Zou ik ook last kunnen hebben van defecte CPU lanes zonder discrete grafische kaart (dus alleen integrated graphics?)

Hey pvg,

Ik vermoed ook de videokaart aangezien het systeem prima stabiel is met alleen integrated graphics. Heb een RMA verzoek naar EVGA gestuurd omdat ik helaas geen ander systeem heb om de GPU in te testen.

Mocht de GPU niet het probleem zijn zal ik het moederbord, de cpu en geheugen retour moeten sturen.

Zodra ik meer weet laat ik het weten.

PS: Zou ik ook last kunnen hebben van defecte CPU lanes zonder discrete grafische kaart (dus alleen integrated graphics?)
ligt er nogal aan welke lanes er gebruikt worden. bij gebruik van een grafische kaart worden er normaal gezien 16 lanes gebruikt (ook afhankelijk van de gebruikte m2 sloten). zelf denk ik ook aan je videokaart

ligt er nogal aan welke lanes er gebruikt worden. bij gebruik van een grafische kaart worden er normaal gezien 16 lanes gebruikt (ook afhankelijk van de gebruikte m2 sloten). zelf denk ik ook aan je videokaart
We gaan het zien, ik update de post als ik meer weet. Dankjewel voor het inzicht iniedergeval (y)

Terug
Bovenaan