Computer start niet meer op - blinking power led

habhab

Nieuw forumlid
Hallo,

Een dikke week geleden heb ik mijn computer samengesteld met componenten die ik bij Megekko heb gekocht. Deze bevat de volgende componenten:

- ASRock A620I Lightning WIFI moederbord
- AMD Ryzen 7 7800X3D Processor
- DeepCool LD240 waterkoeler
- Sapphire PULSE AMD RADEON RX 7800 XT
- Lexar DDR5 Ares RGB 2x16GB 6000
- SK hynix Platinum P41 2TB M.2 SSD
- Cooler Master MWE Gold 850 Full Modular V2 PSU
- Cooler Master Silencio S400 TG Behuizing

Als ik de computer aanzet, dan zie ik enkel de power led (rond de power button op de behuizing) knipperen - ongeveer 2 keer aan/uit per seconde. Dit gaat nagenoeg onmiddellijk - ongeveer één seconde na het aanzetten. De ventilatoren draaien, en de RGB van de RAM, Cooler en ventilatoren werken ook. Maar verder gebeurt er niets. Keyboard reageert ook niet - als ik op numlock klik bijvoorbeeld, dan zie ik het numlock ledje op het keyboard niet aan of uit gaan.

Het enige dat ik kan doen is de powerbutton een 5-tal seconden ingedrukt houden, wat de PC uitschakelt.

Als ik op de reset button druk, dan blijft de powerled branden, maar gebeurt verder ook niets.

Gisteren-avond werkte alles nog prima. Laatste actie was dat ik de PC gewoon volledig heb uitgeschakeld.

Ik heb al wat gegoogleld, maar ben nog niet veel wijzer geworden.

Tja, nadeel van zelf een computer samen te stellen is dat ik het nu natuurlijk ook zelf moet uitzoeken :cool:

Iemand goede ideëen?

probeer:

- je pc te booten met 1 ram stick. boot hij niet dan andere ram stick erin
- je pc booten zonder je videokaart, dus kaart eruit en je hdmi kabel steken in je moederbord
- cmos resetten

probeer:

- je pc te booten met 1 ram stick. boot hij niet dan andere ram stick erin
- je pc booten zonder je videokaart, dus kaart eruit en je hdmi kabel steken in je moederbord
- cmos resetten
Hartelijk dank voor jouw snelle respons.

Het knipperen van de powerled betekent volgens ASRock (ik heb ook met hen contact genomen) dat het systeem een "memory training" aan het draaien is. Ze raden aan om toch 5 minuten te wachten, maar de led blijft knipperen. Maar het betekent dus dat het vermoedelijk iets met de RAM is.

Ik heb dan ook onmiddellijk jouw suggestie gevolgd, en even opgestart met één enkele RAM stick (telkens in slot B1, want dit slot kan enkel gebruikt worden igv van één stick). En ja, het systeem wou plots wel starten.

Ik had het EXPO profiel gebruikt om 6000 MHz te kunnen gebruiken, doch na succesvol opstarten stond de ene RAM stick dus blijkbaar weer op de default van 5600 te draaien. Daarna heb ik ook weer de tweede RAM stick toegevoegd, en het systeem startte ook dan zonder problemen op, aan 5600 MHz welliswaar.

Ik had vroeger bij de computer van mijn zoon ook een probleem met die EXPO profielen. Het blijkt dat het niet is omdat er zo'n profiel in de RAM stick zit, dit ook betekent dat het compatibel is met het moederbord.

Anyway, AsRock raadde ook aan om mijn BIOS up te daten. Mijn BIOS was versie 3.08 die dateert van 24-Sep-2024. Ondertussen zitten ze blijkbaar al aan 3.15 die dateert van 19-Dec-2024. Deze nieuwe BIOS heeft ook telkens een geupdate AGESA, wat ook de initializatie van de RAM uitvoert. De nieuwe AGESA is normaal ook een verbetering ivm RAM compatibiliteit. Ik heb de BIOS upgrade dus uitgevoerd, en opnieuw het EXPO profiel van mijn RAM sticks gebruikt. So far so good. Als het blijkt dat mijn systeem nog steeds niet stabiel blijft, stel ik het standaard profiel in. We weten alvast al waar we moeten zoeken!

Maw, problem solved!!!

de meest gemaakte fout is, dat ervanuit gegaan wordt dat expo werkt. volgens de site van amd zelf, wordt een max memory speed van 5200mhz ondersteund. alles daarboven is overclocking. de memory controller in de cpu moet namelijk in sync blijven. standaard is de memory controller ingesteld op 2600mhz. dus met een hogere expo setting komt er meer stress te staan op de memory controller. je kan natuurlijk de memory controller op 2600mhz houden en je ram om 6000mhz. echter loopt het dan niet 1 op 1 en krijg je latency problemen. dus beste performance is bijvoorbeeld 2700mhz memory controller en 5400mhz ram speed (indien dit werkt). bij de meeste borden kun je expo aanzetten en dan de ram speed mhz verlagen. op deze manier hou je dan wel de expo ram timings.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is :)

de meest gemaakte fout is, dat ervanuit gegaan wordt dat expo werkt. volgens de site van amd zelf, wordt een max memory speed van 5200mhz ondersteund. alles daarboven is overclocking. de memory controller in de cpu moet namelijk in sync blijven. standaard is de memory controller ingesteld op 2600mhz. dus met een hogere expo setting komt er meer stress te staan op de memory controller. je kan natuurlijk de memory controller op 2600mhz houden en je ram om 6000mhz. echter loopt het dan niet 1 op 1 en krijg je latency problemen. dus beste performance is bijvoorbeeld 2700mhz memory controller en 5400mhz ram speed (indien dit werkt). bij de meeste borden kun je expo aanzetten en dan de ram speed mhz verlagen. op deze manier hou je dan wel de expo ram timings.

ik hoop dat het een beetje duidelijk is :)
Alles is inderdaad "een beetje" duidelijk. Ik ben namelijk geen expert ivm die EXPO settings en dergelijke. Maar ChatGPT is me nu even training aan het geven :) Wat ik echter nergens blijk te vinden is wat nu werkelijk de default memory speed is? Jij zegt 5200 MHz (ik dacht verkeerdelijk 5600 MHz dus), maar waar vind je dat? Als ik op de AMD website kijk, dan vind ik enkel een memory specificatie die zegt dat je tot 7200 MHz kan gaan.

Ik vind mijn memory sticks niet op de compatibility list van AMD. Ik had dit eigenlijk beter gedaan. Maar ik heb dezelfde sticks genomen die bij Megekko werd aangeboden in THE BOX II. Ik ging er een beetje van uit dat die mensen wel wisten wat ze deden. Echter, ik moet wel toegeven dat dit een ander AMD moederbord was, een iets zwaarder model.

Nu, in ieder geval, gisteren enkel uren Indiana Jones and the Great Circle kunnen spelen, en ook deze ochtend startte mijn PC prima op. Dus fingers crossed dan maar zeker?

5200 is 1:1 ratio. 7200mhz zou opzich kunnen maar dan moet je de memory controller speed halveren met een divider 1:2. snelste is bijvoorbeeld 6400mhz ram nemen en dan kijken hoever je 1:1 kan halen. dus bijvoorbeeld 6200mhz ram en 3100mhz memory controller. hiermee heb je dus een oc op de memory controller. hoever de memory controller kan gaan, heeft te maken silicon lotery. sommige kan niet hoger dan 2600mhz. sommige mensen halen 3200mhz op de memory controller en kunnen dan de ram speed op 6400mhz runnen. hiervoor moet je de nodige stress tests uitvoeren om te zien of alles stabiel is.

hieronder de foto van amd zelf. daar zie je 5200mhz memory support staan

Bijlagen

• ram speed.webp
    ram speed.webp
    18,5 KB · Weergaven: 3
Ah, tuurlijk, je moet naar de processor kijken om de RAM speed te zien. Ik zat te zoeken op de moederbordspecificaties.

Ik draai hem nu op 6000 MHz, en via Ryzen Master zie ik volgende data:
- Memory Clock: 3000
- U Clock Mode: ON
- U Clock: 3000
- Fabric Clock: 2000

Maw, de MCLK/FCLK ratio is hier 1:1.5.

Edit: Ik denk dat dit FCLK/MCLK ratio moet zijn.

Ah, tuurlijk, je moet naar de processor kijken om de RAM speed te zien. Ik zat te zoeken op de moederbordspecificaties.

Ik draai hem nu op 6000 MHz, en via Ryzen Master zie ik volgende data:
- Memory Clock: 3000
- U Clock Mode: ON
- U Clock: 3000
- Fabric Clock: 2000

Maw, de MCLK/FCLK ratio is hier 1:1.5.

Edit: Ik denk dat dit FCLK/MCLK ratio moet zijn.
deze data is correct zoals het hoort. je memory clock draait op 3000mhz en is 1 op 1 met je ram speed (6000mhz ddr). je fabric clock draait op 2000mhz. bij am4 is de fabric klok gelijk aan de memory clock. bij am5 is de fabric clock decoupled.

indien alles stabiel draait, hoef je met deze settings niks meer te doen.

@pvg103breda Toch nog even een vraagje, want ik ben nu toch eventjes de draad kwijt. Ik vroeg even aan ASRock Support waar ik dan wel de max speed van de RAM van het moederbord kon vinden. Dit was voordat ik besefte dat ik eigenlijk naar de processor moest kijken. Hun antwoord was echter confusing (eigenlijk fout zelfs), want men zei me dat dit volgens AMD DDR-5600 is, maw max 5600 MHz, en dat ik dit hier kon vinden onder "connectivity".
https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/7000-series/amd-ryzen-7-7800x3d.html

Dit is dezelfde pagina dat jij me reeds eerder toonde, en waar ik eigenlijk kon zien dat de max speed eigenlijk 5200 MHz is (niet 5600 MHz zoals ASRock me zei).

Maw, als ik mijn RAM sticks op 6000 MHz draai via EXPO is eigenlijk puur geluk (winning the lotery :cool:). Er is dus geen garantie vanuit AMD uit dat dit altijd zal werken.

Betekent dit ook niet dat Megekko met hun THE BOX II eigenlijk "on the edge" gaan, want de RAM sticks werken met EXPO aan 6000, maar default werken die aan 5600 MHz, wat eigenlijk ook al hoger is dan wat de Ryzen 7 7800X3D aanduidt als maximum speed? Maw, er is een kans dat de aanbieding THE BOX II niet altijd werkt?

Terug
Bovenaan