config check

kdwykleingeld

Nieuw forumlid
Hi all, Megekko kan kennelijk geen advies geven en verwijzen naar forum ... ik wil onderstaande componenten (zie ook link winkelmand: https://www.megekko.nl/wl/S5A7H8R9 ) bestellen om dikke desktop te maken met veel ram en core ultra 9.. Ik heb een paar vragen:

1) welke koeling zou goed zijn hierbij ? Eoa kant en klare water koeling ? Past dat in die kast ? Welke grootte / merk ?
2) is die voeding ok ? Of welke zou ideaal zijn ? Heeft die alle kabels of moet dara nog wat bij
3) is die thermal paste ok
4) Dat mobo zou 256 gb ram aan moeten kunnen en de cpu ook ... is dit de juiste ram denken jullie
5) Wat is een mooie niet over the top (maar ook niet te kleine) video kaart.. Ben geen mega gamer maar doe wel wat visualisatie met de analyse software die ik draai
6) ben ik nog iets vergeten (behalve koeling en video kaart) .. kabeltjes etc ?
7) is dit goed kast of wat is mooi spul tegenwoordig ?
8) hebben die kasten tegenwoordig nog ruimte voor 3,5 sata hdds ? En moet je extra kabels hebben dan of heeft een voeding dat allemaal al ?

dank all !!

mvg k

De config:

2x Samsung 990 PRO 4TB M.2 SSD --> 4x

1x Fractal Design North XL Chalk White Behuizing

1x Intel Core i9-14900KS processor --> moet zijn ultra 9 285

1x MSI Z790 PROJECT ZERO moederbord --> moet zijn een lga1851 mobo

4x Kingston Technology 64 GB 1 x 64 GB DDR5 ECC KSM56R46BD4PMI-64HAI geheugenmodule

1x Arctic MX-6 ULTIMATE Performance Thermal Paste 8g

1x be quiet! Pure Power 12 M 1000W PSU / PC voeding

Laatst bewerkt:
Deze build is zeker een interessante, En met deze build zie ik dat er echt geen compromissen gesloten gaan worden. Maar het budget kan wel wat rond geschoven worden om het iets meer uit de balanceren.

1) Waterkoeling is altijd goed. Wel iets of wat lastiger te installeren.
2) Het systeem zoals het nu is samengesteld trekt bijna 800W dus voor een beetje zekerheid denk ik dat 1200W wel voldoende is.
3) De thermalpaste is zeker OK,
4) Zou ik niet doen. De 285K vindt iets snellere RAM wel prettig en de timings in de onderstaande build zijn ook beter (CL32 i.p.v CL46)
5) Omdat deze kaart nu heel erg gunstig geprijsd is is het best een goede optie. In onderstaande build heb ik een RTX 4070 Super van PNY genomen
6) Misschien zou je 1 of 2 extra casefans erbij kunnen pakken. De case die je nu hebt heeft er standaard 3 geinstalleerd.
7) De Fractal North series is heel erg gewild tegenwoordig.
8) Gelukkig zijn 3.5" schijven nog lang niet de mode uit en hebben de meeste cases nog ruimte voor 2 of 3 3.5" schijven.

Onderstaand heb ik een lijstje gemaakt met de aanpassingen die ik persoonlijk zou doen aan deze build.

Ik hoop dat je hiermee verder kan!

Deze build is zeker een interessante, En met deze build zie ik dat er echt geen compromissen gesloten gaan worden. Maar het budget kan wel wat rond geschoven worden om het iets meer uit de balanceren.

1) Waterkoeling is altijd goed. Wel iets of wat lastiger te installeren.
2) Het systeem zoals het nu is samengesteld trekt bijna 800W dus voor een beetje zekerheid denk ik dat 1200W wel voldoende is.
3) De thermalpaste is zeker OK,
4) Zou ik niet doen. De 285K vindt iets snellere RAM wel prettig en de timings in de onderstaande build zijn ook beter (CL32 i.p.v CL46)
5) Omdat deze kaart nu heel erg gunstig geprijsd is is het best een goede optie. In onderstaande build heb ik een RTX 4070 Super van PNY genomen
6) Misschien zou je 1 of 2 extra casefans erbij kunnen pakken. De case die je nu hebt heeft er standaard 3 geinstalleerd.
7) De Fractal North series is heel erg gewild tegenwoordig.
8) Gelukkig zijn 3.5" schijven nog lang niet de mode uit en hebben de meeste cases nog ruimte voor 2 of 3 3.5" schijven.

Onderstaand heb ik een lijstje gemaakt met de aanpassingen die ik persoonlijk zou doen aan deze build.

Ik hoop dat je hiermee verder kan!
Hi thanks ! Alles ok maar ik wil wel 4 stuks 64g ram modules en die hebben ze niet bij megekko zie ik in snellere variant. dus die wellicht in c32 elders , dank voor de input!. Casefans zal ik toevoegen, voeding wat opkrikken.

PS .. heb wat lopen zoeken bij de bekende nl webwinkels mara kom niet echt 64gb ram modulkes tegen met een 32 latency ... nog tips hier ?

Zit trouwens ook aan een xeon te denken omdat ik dan meer ram aan kan

Laatst bewerkt:
als extra toevoeging:

ik zie dat je vier m2 drives hebt gekozen. let wel op lane-sharing. dit is bij elk bord anders.
Hi thx hoe moet ik dat zien ? en wat is dan het probleem en waarmee (tussen die m.2 drives of met bv de gpu ?) ? En heb je dat met 2 m.2 drives en bv 2 sata drivers niet ? Ik denk dat ik dit wijzig in 2 m.2 ssds van 4tb each en gewoon een paar hdds voor de langere opslag (datasets van 650 gb die ik moet processen)..

PS .... zou een XEON me nou echt meer brengen op processing vlak dan een core i9 ? Je kan iig meer ram aansturen

Het punt met de RAM is dat in deze configuratie je de XMP snelheid van de RAM niet gaat halen. 64Gb sticks zie je eigenlijk niet zo heel veel terug in consumenten PC's maar meer in server omgevingen. Wat overigens prima zou werken met een Xeon/Threadripper/EPYC systeem. Dan zit je te kijken naar Intel Xeon 6 series/threadripper 7000 Series en EPYC 9000 Series.

Terug
Bovenaan