CPU Temp hoger dan normaal idle

Wouter Von B

Nieuw forumlid
Goedenavond,

Sinds vandaag valt het mij op dat mijn CPU temperatuur (idle) ineens veel hoger ligt dan dat ie was, nu namelijk tussen de 55 en 65 graden.
Daarvoor was de temp altijd tussen de 25 en 40 graden. In de bios geeft ie een temp aan van 37 graden, nu weet ik alleen niet of ik dat als referentie kan pakken omdat de rest niet opgestart is. Er zit een AIO Cooler op van NZXT, de processor is een Ryzen 9 5900x. HWMonitor geeft ook de hogere temperatuur aan (idle).
Als ik een game opstart en speel zoals Warzone komen de temperatuur ook rond de 65 uit en worden dus niet veel hoger dan idle. Doe ik een Benchmark op 4k Ultra komt de temperatuur ook echt niet schrikbarend hoger Max 72 graden. Maar het gaat mij om de temperatuur (idle) die nu ineens zo hoog ligt. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn. Of zouden NZXT CAM en HWMonitor nou beide verkeerd aangeven?? Wat me wel sterk lijkt.

Mvg,

Wouter

Bijlagen

• Schermafbeelding 2024-10-18 194229.webp
    Schermafbeelding 2024-10-18 194229.webp
    63,6 KB · Weergaven: 6
  • Schermafbeelding 2024-10-18 194308.webp
    Schermafbeelding 2024-10-18 194308.webp
    21,5 KB · Weergaven: 6
in dit plaatje zijn er 3 cores rond de 4,8ghz. dus niet geheel idle. je zou kunnen kijken of er achtergrond processen bezig zijn. bijvoorbeeld windows updates of iets dergelijks. je game/benchmark temps zijn goed, dus daar geen zorgen over. op het moment dat je de screenshot maakte, dan zie je dat je huidige voltage 1.463v is. dan is het 55 en 65 graden verklaarbaar. idle zou je voltage rond de 1.3 zitten. dit varieert snel door het boost algorithme van amd.

dingen die je kan proberen/onderzoeken indien je het anders wilt:

- achtergrond processen checken (cpu toch niet helemaal idle en dat 2 cores aan het boosten zijn. dan gaat je voltage ook snel omhoog)

- cpu voltage in bios controleren

- pbo/curve optimiser/offset/scaler aanpassen (bekijk eerst turtorial video's indien je niet bekend bent), zie wel dat er iets van PBO aanstaat want core 0 zit op 4,9 (5900 is max 4.8 boost clock)

- powerlimit in bios checken

- misschien koeler repaste

Bedankt voor je antwoord. Ja in dit geval bedoel ik met idle even dat ik er dus helemaal niks mee doe en dat mijn pc feitelijk alleen op bureaublad staat...dan alleen wel met die NZXT CAM open. Maar het is zomaar ineens dat ie dit is gaan doen zonder ik ergens aangezeten heb. Als ik dus aan het gamen ben...tikt ie nu dus de 80 graden soms aan. Hij mag het hebben, maar daarvoor was het max 65 graden. Koelpasta heb ik eigenlijk meteen gedaan nadat ik dit zag.

Greetzz..

Wouter

wat ook nog kan zijn = dat de pomp van je koeler, het vloeistof minder snel circuleert. oftewel je waterpomp is aan het slijten. misschien dat daar iets in zit.

Dat was idd mijn gedacht ook...soms kunnen pc's gekke dingen doen en in dit geval rare informatie weergeven die niet gebruikelijk is/was.
Ik heb vanmiddag een verse installatie van windows gedaan....en om 1 of andere vreemde wijze is de temp weer onder de 40 als ik de pc dus feitelijk niet belast.
Als dit niet het geval geweest zou zijn...had ik inderdaad een nieuwe AIO besteld en die gemonteerd. Nu even in de gaten houden wat ie de komende dagen gaat doen...anders ga ik sowieso nog voor een andere AIO.

Greetzz..

Wouter

Hallo Wouter,

In de CAM-screenshot zie ik dat je ventilatoren reageren op de temperatuur van de vloeistof in plaats van de CPU-temperatuur.
Zou je dit kunnen aanpassen naar de CPU-temperatuur en kijken of dit de temperatuur verbetert?

Terug
Bovenaan