DC vs PWM case fan – merkbaar verschil in geluidsproductie?

zakAen

Nieuw forumlid
Ik heb per ongeluk de DC-versie in plaats van de PWM-versie van de be quiet! Pure Wings 3 140mm case fan besteld. Achteraf vroeg ik me af of er veel verschil is in geluidsproductie tussen de DC- en PWM-variant. Mijn voorkeur gaat uit naar een zo stil mogelijk systeem. Ik las dat de DC-versie doorgaans meer geluid maakt in idle en minder nauwkeurig te regelen is dan een PWM-fan. Zou ik deze fan beter retourneren en inruilen voor de PWM-versie?

Daarnaast bestaat mijn huidige airflow-configuratie uit een 120mm Fractal-fan aan de achterkant, twee 140mm be quiet!-fans aan de bovenkant, en twee 120mm-fans aan de voorkant. Oorspronkelijk was het plan om ook onderaan nog een 120mm-fan te plaatsen, maar dat bleek niet mogelijk omdat ik vergeten was dat mijn HDD daar al zat.

Alle outtake-fans (de achterste en de twee bovenste) zijn aangesloten op een PWM-splitter. Tijdens een Prime95-stress test werd mijn CPU maximaal 87 °C. Toen ik de bovenste voorste outtake-fan uitzette, daalde de maximumtemperatuur naar 85 °C. Mijn CPU is een Ryzen 7 5700X3D, die ik undervolted heb met -30 mV op elke core. In normaal gebruik wordt de CPU nooit volledig belast, dus ik verwacht geen noodzaak voor een CPU-koeler upgrade. Tenzij iemand goede argumenten heeft waarom dat toch zinvol zou zijn?

Laatst bewerkt:
Voor de beste resultaten kan je het best de DC fan retourneren en een PWM aanschaffen. De CPU koeler zal niet vervangen hoeven worden aangezien je hele nette temperaturen draait.

Terug
Bovenaan