• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

DDR4 geheugenuitbreiding

Piet de Geus

Nieuw forumlid
Hallo,

ik wil mijn 16 GB DRAM DDR4 uitbreiden met nog eens 16 GB,

Hierbij een screenshot met de specs van mijn huidige DRAM.

Op het moederbord ( Gigabyte Z3490 UD) zijn nog 3 sleuven vrij (plm 10 cm)

Nu zie ik op de site twee modellen, een van 2x8 en 1x16.

Mijn voorkeur gaat uit naar 1x16, waarom 2x8?

In welke positie zou dan die kaart moeten komen?

graag jullie advies voor de beste keus

Met vriendelijke groeten,
Piet de Geus

Bijlagen

• bandicam 2024-09-23 16-37-41-036.webp
    bandicam 2024-09-23 16-37-41-036.webp
    76,8 KB · Weergaven: 7
Hi Piet,

Over het algemeen raad ik aan om exact hetzelfde type model geheugen stick nogmaals aan te schaffen omdat die vaak samenwerken zonder enige problemen.
De kans is namelijk aanwezig dat er problemen ontstaat als je een compleet ander model (ookal is het hetzelfde merk) geheugen stick erbij prikt (ondanks dat het bijvoorbeeld ook 16GB is en dezelfde snelheid).

Voor geheugen is het eigenlijk altijd beter om in DUAL channel te werken dan Single (wat je nu hebt).
Vandaar dat 2x8GB over het algemeen beter presteert dan 1x 16GB en dus ook vaker aangeraden wordt.

Helaas is de informatie op je screenshot niet leesbaar.

Maar als het een wat ouder geheugen stick is zou het mogelijk zijn dat ze niet meer verkocht worden.

Persoonlijk raad ik aan een een setje van 2x 16GB aan te schaffen, die zijn tegenwoordig niet duur meer en dan weet je zeker dat het samenwerkt.
Bijvoorbeeld deze:

Hou er rekening mee dat je ze in slot 2 & 4 moet doen om gebruik te maken van DUAL channel en het voorkomen van mogelijke problemen.

Hopelijk heb je iets aan deze info.

Terug
Bovenaan