• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

De intel 13 en 14th gen hopelijk snel opgelost

Cybergang

Nieuw forumlid
mijn i7 14700k is best safe (zolang ik mijne niet overclock) qua out off memory crash.Heb ik dat alleen bij fortnite een paar keer gehad.

Intel heeft de oorzaak gevonden van de crashes bij de 13e en 14e generatie Core i9-processors. Het probleem werd veroorzaakt door een microcode-algoritme dat leidde tot te hoge spanningsaanvragen, wat de stabiliteit van de CPU’s aantastte.

Intel werkt aan een microcodepatch die dit probleem oplost. Deze patch zal naar verwachting in augustus beschikbaar zijn en vereist een BIOS-update van de moederbordfabrikanten. Helaas kan de patch geen reeds beschadigde processors herstellen.

Heb je zelf een van deze processors?
En waar heb jij allemaal probelemen van ondervonden laat het hieronder achter👇

Schermafbeelding_2024-07-23_204443.webp
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een 13700KF, volgens jouw diagram komt dat maar bij 1.5% van de CPUs voor. Ik ervaar dan ook geen problemen.
 
Ik heb zelf een 13700KF, volgens jouw diagram komt dat maar bij 1.5% van de CPUs voor. Ik ervaar dan ook geen problemen.
Dat is erg fijn! Ik ervaar zelf gelukkig niet veel problemen zolang ik mijn cpu niet overclock dan. En alleen met fortnite wat een vriend van mij graag speelt heb ik enkele keren een out off memory error gehad

Maar in het begin van mijn i7 14700k was mijn pc een raket ik deed niks en de cpu schoot omhoog naar 100% en de fans gingen tekeer.ook veel oprampingen van de fans in die tijd naar de bios update van 05-31 dit jaar runt alles redelijk zoals het zou moeten als je niks aan het doen bent
Echter weet ik niet als ik hier windows of intel de schuld van moet geven of zelfs hun alle twee.want met linux deed mijn pc dit niet en die tijd

En hoop voor iedereen met een intel cpu dat ze geen cpu schade hebben opgelopen door al deze problemen
 
Ik heb de i9-14900KF met cpu-watercooling en zit volgens het diagram in de gevarenzone (18,7%). Zelf heb ik nog geen enkele crash (nu ongeveer een 8 maanden in gebruik) mogen ervaren en qua temperatuur zit ik steeds ruim beneden de pieken. Ik gebruik de pc dagelijks voor grafische toepassingen (Photoshop, Indesign, Coreldraw, Premiere, soms allemaal tegelijk), reclamebureau. Ik heb wel nauwkeurig alle bios-updates (Asus Prime z790-A moederbord) gevolgd en geïnstalleerd, al 10 updates sinds aankoop december 2023. Ik had wel een probleem met het OC van mijn Ram-modules naar 6000 ipv 4800Mhz maar dat is met een latere bios update opgelost.
 
Ik heb de i9-14900KF met cpu-watercooling en zit volgens het diagram in de gevarenzone (18,7%). Zelf heb ik nog geen enkele crash (nu ongeveer een 8 maanden in gebruik) mogen ervaren en qua temperatuur zit ik steeds ruim beneden de pieken. Ik gebruik de pc dagelijks voor grafische toepassingen (Photoshop, Indesign, Coreldraw, Premiere, soms allemaal tegelijk), reclamebureau. Ik heb wel nauwkeurig alle bios-updates (Asus Prime z790-A moederbord) gevolgd en geïnstalleerd, al 10 updates sinds aankoop december 2023. Ik had wel een probleem met het OC van mijn Ram-modules naar 6000 ipv 4800Mhz maar dat is met een latere bios update opgelost.
En je hebt ook geen game crashes? Daar waren de meeste klachten over
En qua ram ik had een probleem met de xmp profile sinds ik de ram handmatig naar 6000 mhz heb gezet geen bluescreens meer
En gebruik je de pc voor werkgerelateerd? Of als hobby
 
Ik doe niet aan gaming en gebruik de pc dagelijks vele uren mbt mijn job als graficus (eigen reclamebureau), zie ook in mijn post #4. Het XMP profile loopt - sinds de bewuste bios upgrade - nu ook als een trein op 6000 Mhz. Er hangen drie 27" monitors aan met een gpu RTX 4060ti-16Gb. Hobby-matig gebruik ik de pc vooral om muziek te spelen en gpx-routes te maken/aanpassen. En uiteraard om veel opzoekingen te doen want mijn bedrijfje doet ook officieel aan PC-support/onderhoud.build voor privé en kleine bedrijven (geen Mac). Om programma's te testen heb ik een tweede pc zodat mijn werkpc niet kan "bezoedeld" worden ;)
 
Ik doe niet aan gaming en gebruik de pc dagelijks vele uren mbt mijn job als graficus (eigen reclamebureau), zie ook in mijn post #4. Het XMP profile loopt - sinds de bewuste bios upgrade - nu ook als een trein op 6000 Mhz. Er hangen drie 27" monitors aan met een gpu RTX 4060ti-16Gb. Hobby-matig gebruik ik de pc vooral om muziek te spelen en gpx-routes te maken/aanpassen. En uiteraard om veel opzoekingen te doen want mijn bedrijfje doet ook officieel aan PC-support/onderhoud.build voor privé en kleine bedrijven (geen Mac). Om programma's te testen heb ik een tweede pc zodat mijn werkpc niet kan "bezoedeld" worden ;)
Ik zag idd reclamebureau staan maar wist niet dat jou eigen bedrijf was.zeer netjes!

Zal straks ook meteen eens kijken als de xmp het normaal doet heb niet meer anders gaan dan handmatig en mijn bios is uptodate dus zou het nu wel moeten kunnen
 
Terug
Bovenaan