Defecte kabel of monitor? XG27ACS over Thunderbolt 4 laptop

Tinussie98

Nieuw forumlid
Een doorverwijzing vanuit de Megekko klantenservice. Ik ben benieuwd of hier iemand mij kan helpen!

Hoe bepaal ik waar de problemen tijdens het gebruik van hoge refresh rate vandaan komen?
Het is praktisch onmogelijk om op camera vast te leggen, maar voornamelijk:
- enkele tienden tot hele seconden scherm op zwart
- horizontale grijs-statisch achtige, distorted/corrupted korte lijnen (lijnen van ~10 pixels hoog o.i.c.)
- enkele tientallen individuele pixels die grijzig zijn, totaal random over het hele paneel, wisselend per refresh, soort kleine waas

Ik heb volgens mij al veel kunnen uitsluiten, maar ben op zoek naar de laatste stap.

Setup
Het gaat hier om een ASUS ROG Strix XG27ACS (https://www.megekko.nl/product/2077...x-XG27ACS-27-Quad-HD-180Hz-IPS-Gaming-monitor). 2560x1440p 180Hz DP1.4 met ELMB Sync.
De problemen lijken semi-willekeurig, maar de problemen spelen vooral op 120+ Hz. Soms al sterk op 144Hz, soms tijden achter elkaar goed op 180Hz. ELMB Sync of ELMB aan/uit lijkt niet uit te maken, wat mij ook logisch klinkt aangezien dit pas wordt toegepast nadat het signaal binnen is.

Twee laptops:
Dell Latitude 5540. HP ZBook Fury 16 G10 met RTX 3500 Ada. Beide met Thunderbolt 4 en support voor DP1.4 over USB-C.

Kabels:
Ter volledigheid: ook nog een wat oudere 2560x1440p75Hz Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1, maar het wel of niet tegelijkertijd aansluiten naast de andere monitor heeft geen effect op het wel of niet tonen van de displayproblemen.

Tests tot dusver
Ik heb al een soort A/B tests geprobeerd. Tl;dr setup: 2 laptops + 2 kabels + 2 monitoren.

Van de USB-C --> DP1.4 kabel in kwestie heb ik de refresh rate op 144 Hz geforceerd om zo eerlijk te vergelijken met eerger genoemde HDMI 2.0 kabel. Met HDMI 2.0 geen problemen, wel met de USB-C --> DP1.4. Dit sluit uit dat het probleem in het paneel zit?

Beide laptops hebben Thunderbolt 4, maar met allebei spelen de problemen met de USB-C -> DP kabel, dit sluit uit dat het probleem in de laptop zit? Vooral de ZBook Fury met RTX 3500 Ada lijkt mij méér dan voldoende.

Blijven voor mij volgens mij dus nog twee mogelijke boosdoeners over: de kabel, of de DP-aansluiting van de monitor.

Wie kan mij verder helpen?

Terug
Bovenaan