Desktop PC (self build) loopt vast na 2.5 tot 3 uur usage

Brabarto

Nieuw forumlid
Beste,

Ik ben niet onbekend met zelf systemen bouwen, maar ik heb een partij ongeluk gehad bij artikelen van m'n laatste high end game PC. Op dit moment kamp ik met een probleem die vanuit de minidump de error WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR geeft. Dit duidt op een hardware issue, maar ik heb bijna alles geprobeerd.

Om te beginnen, m'n systeem:
MB: ASUS TUF B650 plus WIFI
CPU: AMD Ryzen 9, 7950X3d
Cooling: Scythe Mugen 6
SSD: M.2 Lexar NM790 4tb
GPU: Asus Geforc RTX 4080 Super Proart (16GB Vram)
PSU: Cooler Masteer V850 Gold i Multi
RAM: 2x G.Skill DDR5 Flare X 16GB (6000Mhz), dus 32GB

Ik run als OS Windows 11 Pro

Wat ik al gedaan heb/meegemaakt heb met het systeem:
- Eerst had ik een AIO cooler voor m'n CPU, maar deze is via RMA terug gegaan omdat de pomp een hels kabaal maakte (plaatsing was goed met reservoir boven)
- GPU was eerst de PNY RTX4080 Super, maar deze is retour gegaan aangezien de ventilators tegen de zijkant tikte tijdens load (fan stoppen = probleem weg, dus terug gestuurd)
- RAM vervangen nadat deze via MemTest86 diverse errors gaf. Na het vervangen zijn deze verholpen.

Het issue:
Na 2.5 tot 3 uur gamen (of idling) valt m'n systeem uit. De ene keer met een BSOD, de andere keer hangt het echt vast. De tijden zijn letterlijk op 2.5 tot 3 uur.

Wat ik getest heb:
- CPU stress test: Ik heb een CPU stress test via Prime95 gedaan. De 100% load laat m'n CPU tot 84 graden gaan, niet hoger. Er komt geen BSOD door deze usage, maar na 2.5 uur valt deze uit zoals hierboven
- GPU stress test: Via Furmark 2.5 uur de test laten lopen, temperaturen blijven rond de 70 graden. Na 2.5 tot 3 uur valt PC uit
- Moederbord vervangen in de verwachting dat deze het issue was. Gelijkwaardig probleem blijft als hierboven
- Clean Windows install
- Bios updates
- Bios CMOS reset (en met default BIOS settings testen)
- Alle drivers geupdate, inclusief firmware. Dan bedoel ik: Chipset van CPU, GPU drivers, M.2 firmware

Als periferals gebruik ik een draadloos toetsenbord en muis. Ik weet niet of dit van belang is, maar de ASUS ROG Strix Scope II, en de Logitech G502. Deze verbinden via USB. Voor zekerheid deze er uit gehaald tijdens de testen, maar geen resultaat.

Ik ben even ten einde raad wat ik nog kan testen. M'n enige vermoeden mbt hardware is nog de CPU, PSU of SSD, maar diskcheck geeft aan geen issues te hebben.

Heeft iemand nog ideeën of suggesties?

je kan goedkoop een psu tester aanschaffen via diverse wegen. op die manier kun je de psu uitsluiten. zet dingen tijdelijk uit in bios om te testen

- zet alle AI overclocking uit in je bios
- disable multicore enhancement in bios
- disable expo profiel en zet je memory speed op 4800mhz en voer dan de stress test uit
- disable pbo/.fmax enhancer en voer de stress test uit
- disable dynamic OC switcher

Okay, PSU tester gehaald, deze heeft een tijd alle kabels gemeten, geen issues.
Zojuist alles uit gezet van AI overclocking en expo zoals suggestie gezet et etc.

Wederom, na 2 uur 45 minuten en 2 uur 58 minute BSOD met dezelfde melding.

Ik ga alles terugsturen naar Megekko.

Okay, PSU tester gehaald, deze heeft een tijd alle kabels gemeten, geen issues.
Zojuist alles uit gezet van AI overclocking en expo zoals suggestie gezet et etc.

Wederom, na 2 uur 45 minuten en 2 uur 58 minute BSOD met dezelfde melding.

Ik ga alles terugsturen naar Megekko.
kans op een defect idd. hoop dat het snel goedkomt

Terug
Bovenaan