EZ DEBUG lampje op rood

Kio074

Nieuw forumlid
Hey, ik heb 3 dagen geleden pc componenten gekocht en inelkaar gezet. ik heb alleen een probleempje, mijn mobo geeft een rood lampje aan rechtsboven in waar staar "EZ DEBUG CPU" en ik weet niet hoe ik dit kan/moet fixen. hopelijk kan iemand mij hiermee helpen. ik heb een Intel Core i5-13600K processor en een MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI moederbord.

Hoi Kio, de meest voorkomende oorzaak van een debug cpu led is een defecte cpu of moederbord.
Mogelijk is de socket van het moederbord beschadigd geraakt bij het installeren van de CPU.
Het is ook nog mogelijk dat de CPU niet helemaal goed zit.
Je kan de koeler en CPU van het moederbord afhalen en een foto delen van de socket, het liefst een duidelijke foto van 2 hoeken met goed licht.

De socket lijkt helemaal in orde te zijn. Als je alles weer aansluit, voor de zekerheid de CMOS batterij reset en het opnieuw probeert wil het nog weleens opgelost zijn.
Mocht dat niet zo zijn dan is de kans groot dat de processor of moederbord defect is.

De socket lijkt helemaal in orde te zijn. Als je alles weer aansluit, voor de zekerheid de CMOS batterij reset en het opnieuw probeert wil het nog weleens opgelost zijn.
Mocht dat niet zo zijn dan is de kans groot dat de processor of moederbord defect is.
Ik heb de CPU en de cooler weer in de socket, de CMOS batterij is er nu uit. moet ik de pc ingeplugd hebben op de PSU of kan de batterij er nu zo normaal in zonder stroom?

Ik heb de CPU en de cooler weer in de socket, de CMOS batterij is er nu uit. moet ik de pc ingeplugd hebben op de PSU of kan de batterij er nu zo normaal in zonder stroom?
Even helemaal van het stroom af, aankoop ingedrukt houden voor paar tellen. Daarna kan de cmos en de stroom er weer op

Terug
Bovenaan