Foutmelding op moederbord

• Onderwerp starter Onderwerp starter Auke
  • Startdatum Startdatum

Auke

Nieuw forumlid
Ik heb zelf een upgrade voor mijn oude computer samengesteld het betreft een moederbord van MSI type MAG-B650M MORTAR WIFI, CPU AMD Ryzen 7 8700G en geheugen Corsair Vengeance DDR5 2x16GB AMD versie. Nadat ik dit heb samengebouwd en de computer heb opgestart krijg ik de foutmelding op het moederbord rode en oranje/gele led branden continu en er is geen signaal op de monitor. Momenteel ook met MSI in gesprek over de te nemen acties. Hiervoor al de geheugen modules onderling verwisseld als enkeling geplaatst en ook van slot gewijzigd. Ik heb ook de socket van de processor kritisch bekeken en kan daar geen afwijkend patroon ontdekken door een beschadigde pen. Tenslotte met de flash button en stick de Bios geüpdatet. Het resultaat tot nu toe is nihil. Beide lampen branden nog en geen beeld. Heeft iemand hier nog suggesties?

Bijlagen

• IMG_0307.webp
    IMG_0307.webp
    132,2 KB · Weergaven: 4
  • IMG_0309.webp
    IMG_0309.webp
    83,3 KB · Weergaven: 3
  • IMG_0088.webp
    IMG_0088.webp
    75,9 KB · Weergaven: 4
Ja zover ik heb kunnen nagaan en dit wordt ook bevestigd op de site van Pangoly voldoet de Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MHz memory for AMD aan de eisen van MSI MAG B650M MORTAR WIFI.

Bijlagen

• IMG_0089.webp
    IMG_0089.webp
    44,9 KB · Weergaven: 3
misschien kun je een bios reset proberen? denk niet dat het veel uithaalt. heb je je voeding ook geupgrade? moederbord zonder case aangesloten om de case uit te sluiten? soms kan je de pech hebben dat er iets kapot is aangekomen.

Bios is ook al gereset en daarna heb ik de nieuwste vrijgegeven versie van het Bios middels de flash button op het MB geflasht. Nadeel is dat ik nu nog steeds geen beeld heb en dus niets in het Bios kan controleren, ook niet of het flashen is goed gegaan, enkel na het flashen is de computer opnieuw opgestart zoals in gebruiksaanwijzing is aangegeven.
Er is ook een CoolerMaster MWE Gold 750W Full Modular V2-ATX 3 voeding in mijn oude case geplaatst. Moederbord echter niet buiten de case aangesloten. Dit zou ik nog eens kunnen proberen, zal ik tevens nog eens kritisch naar de pennen in de CPU Socket kijken.

Vandaag het moederbord uit de systeem kast gehaald en alle kabels naar rand apparatuur, HDD en SDD los gekoppeld, de storing blijft. Hierna nogmaals een kritische controle uitgevoerd op beschadigingen van de pennen in de CPU socket, niets afwijkends kunnen ontdekken. Na opstart is de storing er nog steeds. Nu ben ik op het idee gekomen om de TPM module van het moederbord los te trekken en zie daar de string is weg groene led brand en op de monitor verschijnt de BIOS instelling. Ik denk daarmee het lek boven water te hebben. Enkel zit ik nog met de vraag is deze Gigabyte GC-TPM2.0 SPI2.0 compatibel met mijn moederbord of is er iets ander aan de hand. Gelukkig is dit niet het duurste component. Ik veronderstel dat ik deze module nodig heb om straks Windows 11 te kunnen draaien. Hebben jullie hier ervaring mee?

Niet alle TPM modules hebben dezelfde pin layout, dus misschien heeft het daaraan gelegen. het kan dus zijn dat jouw MSI bord niet de module van gigabyte goed herkende.

Voor het vraagstuk of TPM nodig is voor windows 11: ja, officieel wel. maar er zijn enkele work-arounds te vinden op het internet (ik heb hier zelf geen ervaring mee)

Vandaag het moederbord uit de systeem kast gehaald en alle kabels naar rand apparatuur, HDD en SDD los gekoppeld, de storing blijft. Hierna nogmaals een kritische controle uitgevoerd op beschadigingen van de pennen in de CPU socket, niets afwijkends kunnen ontdekken. Na opstart is de storing er nog steeds. Nu ben ik op het idee gekomen om de TPM module van het moederbord los te trekken en zie daar de string is weg groene led brand en op de monitor verschijnt de BIOS instelling. Ik denk daarmee het lek boven water te hebben. Enkel zit ik nog met de vraag is deze Gigabyte GC-TPM2.0 SPI2.0 compatibel met mijn moederbord of is er iets ander aan de hand. Gelukkig is dit niet het duurste component. Ik veronderstel dat ik deze module nodig heb om straks Windows 11 te kunnen draaien. Hebben jullie hier ervaring mee?
je zou kunnen kijken in je bios, of je zonder de tpm module, alsnog tpm 2.0 kan aanzetten. dit staat volgens mij ergens bij secure boot. weet niet zeker waar het bij msi zit. windows 11 heeft namelijk tpm 2.0 nodig om te installeren. de workaround is dat je een bootable usb stick maakt met rufus. hier kan je de hardware vereisten mee omzeilen. gewoon even googlen en je hebt de uitleg

Ik zal dit zeker in het BIOS bekijken. Ik heb begrepen dat de nieuwere processoren van AMD tpm zou moeten ondersteunen. Deze vraag is ook bij de helpdesk van MSI voorgelegd.

Nog even ter afsluiting. MSI bevestigd dat TPM2.0 in de configuratie moederbord CPU is opgenomen en dat voor Windows 11 geen TPM-module nodig is. Ik heb nu alles samengebouwd en Windows10 weer werkend gekregen. Was nog wel een dingetje om over te gaan van MBR naar GPT omdat in het verleden de BootLoader op de verkeerde schijf is terecht gekomenen daardoor Boot problemen. Alles samen met Google en instructies online tot een goed einde gebracht. PC werkt nu naar behoren en is klaar voor de upgrade naar Windows 11. Bedankt voor het meedenken.

Terug
Bovenaan