Futureproof pc build

Jimmyts606

Nieuw forumlid
Beste,

Ik ben Jimmy en ik wil heel graag mijn allereerste pc bouwen. Alleen heb ik een beetje hulp nodig om de onderdelen te kiezen. Ik vroeg mij af of iemand van megekko mij kan helpen, aub? Want ik zou graag een future proof build hebben maar dus met de 5090 in gedachten. Ik wil wel een high end pc dus maar omdat het mijn eerste keer is wil ik zeker zijn dat alles compatible is.

Ik had het volgende in gedachten:
Case: Hyte Y70 Touch Black (mogeljiks ergens anders kopen)
Processor: AMD Ryzen 9800x3D
Moederbord: MSI MPG X870E CARBON Wifi of ASUS CROSSHAIR X870E HERO
Cooler: CORSAIR iCUE Link H150i LCD
Graphics card: RTX 5090 32GB RAM (wanneer die uit zou komen in januari ergens)
Storage: SAMSUNG 990 PRO 2TB M.2 SSD
RAM-geheugen: ik wil 32GB maar heb geen idee welke het best is? Liefst zwart met RGB.
Voeding: Hier heb ik ook geen idee van?

Ik zou ook graag de Lian Li UNI FAN SL Wireless LCD 120mm 3Pack willen toevoegen? Eventueel nog enkele fans ik denk dat in totaal 10 nodig heb? Kan je mij enkele adviseren of kan je deze build helpen perfectioneren?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Jimmy Truyts

een RTX 5090 zal ongeveer 600watt onder load gebruiken. ik denk dat je voeding dan 2x een 12VHPWR aansluiting nodig zal hebben. een 1200watt is geen overbodige luxe, aangezien de borden die jij kiest nog pci-e stroomaansluiting hebben.

ram voor am5 heeft 6000mhz als sweetspot. kies voor een 6400mhz cl32/6000mhz cl30 kit. let op de qvl list van de moederborden en expo profiles

gezien je een gen5 bord wilt kiezen, zou ik een snellere m2 kiezen dan de samsung 990 pro. een gen5 drive tussen de 12000/14500mbs is logischer en haal je het maximale uit je m2 gen5 slot.

het aantal fans is persoonlijk, zolang de airflow logisch is.

een RTX 5090 zal ongeveer 600watt onder load gebruiken. ik denk dat je voeding dan 2x een 12VHPWR aansluiting nodig zal hebben. een 1200watt is geen overbodige luxe, aangezien de borden die jij kiest nog pci-e stroomaansluiting hebben.

ram voor am5 heeft 6000mhz als sweetspot. kies voor een 6400mhz cl32/6000mhz cl30 kit. let op de qvl list van de moederborden en expo profiles

gezien je een gen5 bord wilt kiezen, zou ik een snellere m2 kiezen dan de samsung 990 pro. een gen5 drive tussen de 12000/14500mbs is logischer en haal je het maximale uit je m2 gen5 slot.

het aantal fans is persoonlijk, zolang de airflow logisch is.
Kan je mij links sturen naar onderdelen, aub? Welke power supply zou je dan aanraden? Welk moederbord voor beste kwaliteit? RAM? Welke storage zou naar jou dan beter zijn dan de samsung?

Wat zou volgens jou de logische airflow zijn? Ik wil liefst wel een cleane look daarom wil ik draadloze fans.

de borden die jij zegt, zijn beide goed. asus heeft betere OC/TUNING mogelijkheden (hier is kennis voor nodig)

de lian li unifan SL is niet geheel wireless. je kunt 3 fans aan elkaar koppelen zonder kabels. vanuit 1 fan gaat een pwm kabel naar je moederbord. dus als je bijvoorbeeld 9 uni fans wilt, dan gaan er 3 kabels naar een pwm header van je moederbord. de rgb gaat via een 2.4ghz signaal vanuit een usb stick.

de airflow hangt af van de case en meningen zijn hierin vaak verschillend. verschillende configuraties testen is eigenlijk beste optie.
Hyte Y70 Touch Black:
- 3x onder als intake
- 3x boven als outtake

radiator aan zijkant:
- outtake = warmte afgifte cpu gaat meteen uit de case, warmte gpu gaat deels door rad heen en cpu temp wordt iets warmer. negatieve air pressure
- intake = warmte afgifte cpu gaat in de case. gpu mogelijk iets warmer. positieve air pressure

Terug
Bovenaan