• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Geen video output bij opnieuw opstarten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Cor
  • Startdatum Startdatum

Cor

Nieuw forumlid
Beste forum gebruikers.
Ik ben nieuw hier.
Heb al eens eerder een pc gebouwd en nu voor de 2de keer heb ik een probleem waar ik niet uitkom. Megekko verzocht me mijn vraag hier te stellen.
Na het zelf bouwen van een pc heb ik
geen video output bij het software matig opnieuw opstarten van windows.
- betreft een Msi B650m gaming plus moederboard en amd ryzen 5 7600x proc.
- de HDMI is aangesloten op een Razeon 7600 XT.
- !! indien de HDMI op de IGD (interne video kaart moederboard) wordt aangesloten doet het probleem zicht NIET voor !!

Toelichting:
- het probleem doet zich voor in die gevallen dat een herstart vereist is of wanneer er in het win 10 besturingssysteem gekozen wordt voor 'opnieuw opstarten'.

Na grondig onderzoek op het internet heb ik onderstaande stappen zonder succes uitgevoerd:
1. BIOS: PEG en IGD settings geprobeerd
2. nieuwe win10 installatie ZONDER Razeon 7600XT videokaart en deze na alle win10 updates pas ingebouwd (eveneens een win10 installatie waarbij de Razeon reeds was ingebouwd)
3. drivers videokaart geupdate
4. BIOS update van moederboard.
5. uitschakelen van 'windows snel opstarten'
6. check of PSU voldoende is voor videokaart: JA, resp. 750 en 650W

Omdat bovenstaande stappen niet hielpen heb ik de videokaart in een andere dekstop getest, te weten de MSI b550m gaming plus met Ryzen 5 3600. Daar deed het probleem zicht niet voor.
Ook heb ik 2 andere videokaarten geprobeerd te weten:
- GTX 1050 ti gaming 4GB
- RTX 3060 gaming X 12GB
Daar deed het probleem zich ook niet voor en kon ik win10 opnieuw opstarten met een correcte video output.

Het lijkt er sterk op dat de combinatie van Razeon 7600 XT met moederboard MSI B650m gaming plus dit probleem veroorzaakt. Of wellicht is een defect aan Razeon 7600 XT de oorzaak.
Maar dat leg ik graag aan jullie voor.
Wellicht heb ik nog andere opties over het hoofd gezien.

Graag jullie reactie en eventueel advies.
Alvast dank
 
Hoi pim
Jazeker heb ik dit geprobeerd.
Eveneens een upgraden naar win11
Beide geven geen oplossing.
Bedankt voor 't meedenken.
 
Gebruik je misschien een ryzercable? hou je rekening met gen 3 gen 4/5 ? ook kan fast startup in windows 10 een probleem zijn kijk eens onder energie beheer naar wat je aan uit opties zijn en kijk ook even in bios of je fast boot uit kan zetten? (ik weet niet of je nu op 11 of 10 bent)
 
Ik heb helaas hetzelfde probleem met de PC die door een computerbedrijf is geassembleerd. Ik heb een
ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI moederbord en een Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7700 XT 12GB kaart.
Ben benieuwd naar een oplossing.
Bij AMD lijken ze er ook niet echt uit te komen. Zie bijgaande link:

 
Terug
Bovenaan