gpu fans gedragen zich raar

SebastienvdHelm

Nieuw forumlid
Sinds 2 dagen lijkt alles goed te gaan on startup en gaan alle gpu fans gewoon draaien. Echter na een minuut under load stopt 1 van de 3 gpu fans algeheel met draaien en gaan de andere twee op wat lijkt op maximaal draaien. Software als HWMonitor zegt hetzelfde behalve dat het niet de juiste rpm aangeeft voor de draaiende fans. Hierna lukt het me ook niet om de niet draaiende fan draaiend te krijgen met msi afterburner en de andere twee gaan, ook al zet ik ze op 30%, veel harder draaien. Enig idee wat het probleem is? Gelukkig heb ik nog garantie dus retourneren is ook gewoon een optie.

Zou je het model van de GPU kunnen geven? dat kan misschien helpen met iets gerichter zoeken

Het zou kunnen zijn dat de GPU aan het oververhitten is. Dit kan zijn omdat de thermal paste "over datum" is.
Ook kan het misschien liggen aan verouderde GPU drivers. Weet je zeker dat je de laatste drivers hebt geinstalleerd?

MSI GeForce RTX 4060 Ti VENTUS 3X 8G OC. Ik heb zowel device manager en de nvidia app gecheckt en allebei zeggen up to date te zijn. Het lijkt er niet op dat hij overhit. De fans zijn nu standaard uit en als een temperatuur van tussen de 55 en 60 wordt geraakt gaan ze die 2 van de 3 draaien totdat de gpu weer op 30 zit. De fan curve aanpassen lijkt ook niets op te lossen.

Heb je MSI centre geinstalleerd? het zou kunnen zijn dat er een software conflict is met de fan curves.

Ook kan het zijn dat in de Bios de PCI versie verkeerd staat, dit is namelijk een PCI gen 4 x16 kaart.

Mijn advies zou zijn:
[1] Gebruik DDU om de drivers van de GPU te wissen,
[2] Gebruik een programma zoals Revo om zowel MSI afterburner als andere programma's die de GPU beïnvloeden te verwijderen.
[3] In de bios checken of de PCI versie goed staat, (dit kan zowel Auto als "Gen 4" zijn [te vinden in power-management/system-configurator onder het kopje PCIe settings]
[4] De GPU-drivers opnieuw te installeren.
[5] De GPU testen zonder afterburner/andere programma's

Ik heb dit allemaal geprobeerd vanochtend maar het lijkt geen verschil te maken. Ik gok dan zo dat het probleem dieper ligt en ik zal hem retourneren. Hartstikke bedankt voor de hulp!

Terug
Bovenaan