• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Graag advies: opzet nieuwe game pc Ryzen 7 7800X3D / GeForce RTX 4070 TI SUPER

  • Onderwerp starter Onderwerp starter den
  • Startdatum Startdatum

den

Nieuw forumlid
Hoi Allemaal,

ik heb een winkelwagen gemaakt op basis van voorkeuren van mijn zoon. Het is voor mij een eerste complete zelfbouw game pc. Na wat onderzoek, ga ik ervan uit dat deze combinatie van alle spullen juist is. Toch zou ik graag mensen willen vragen om advies, feedback, die meer ervaring hebben, op bestaande lijst.
En ook ander advies / tips hebben mbt in elkaar zetten.
Had hem ook voorgesteld een AMD te nemen ipv GeForce, dat wilde hij niet ivm goede updates NVIDIA, en wellicht zijn ervaring.
verder ook:
Is voeding ruim afdoende? Past alles in de behuizing? En is het fijn om meerdere RGB componenten te hebben van corsair, ivm makkelijk alles in te stellen?



Dank alvast voor je bijdrage,
Den
 
Laatst bewerkt:
Hoi Den,

Dat wordt een leuk bouwpakket!
Om eerst de directe vragen te beantwoorden.
Is voeding ruim afdoende? Past alles in de behuizing? En is het fijn om meerdere RGB componenten te hebben van corsair, ivm makkelijk alles in te stellen?
2,5x Ja.
Je hebt een triple fan pack erbij zitten, dit zou ik aanpassen naar 1 enkele fan achterin de PC (exhaust fan).

Jouw suggestie om AMD te nemen in plaats van Nvidia is zo gek nog niet, maar de voordelen van Nvidia op dit prijspunt zijn vooral: Raytracing en DLSS. Ik zou dus sneller de RTX 4070 Ti Super aanraden in dit geval.

Ik zou wel het werkgeheugen voor onderstaand.
Werkgeheugen, omdat dit AMD EXPO ondersteund en compatible is met het moederbord:

Ik zou tot slot nog een 12VHPWR kabel los kopen voor bij de voeding (of een voeding waar deze bij zit). Er zit een adapter bij de videokaart, maar dit is een vervelend kabeltje.
 
Hey Ricardo,
Dank voor je reactie! Leuk ook je eerste zin. En dat was het zeker, inmiddels, ergens vannacht... zit hij in elkaar en alles werd gezien in bios. Wat een mooi gevoel om dat met je zoon te doen. En wat je hem tijdens het proces meegeeft.

Eerst even verder op het bericht boven. De gebruikte kast staat in het lijstje, en dat is de Corsair 4000D RGB Airflow Black Behuizing
We dachten idd na over 1 of 3 pack extra fans. De keuze voor 3 extra fans hebben we gedaan omdat we er onder nog 2 wilden installeren, naast 1 achterin kast exhaust fan. Daarover straks meer, want ik zal ook wat ervaringen delen, en waar we staan. Ook voor degene die zelf nog een systeem in elkaar willen zetten.
Dat kabeltje, had zeker erg fijn geweest, als ik dit van te voren wist. Aangezien we reeds bezig waren, wilden we verder gaan, en ik heb de losse 'extra kabels' op bestaande verbindingen met zwart tape bij elkaar gebonden. Het zit onder de GPU, dus je ziet het ook niet. Maar dat kabeltje is zeker een aanrader, en mss bestellen we hem nog. Als laatste, de geheugenmodule die jij aangeeft hebben we volgens mij ook besteld, zie lijstje.

De keuze voor de RTX 4070 TI Super heb ik hem wat meer in overtuigd. Net als de 7800X3D. Zelf wil hij eerst gaan de 7700X en de RTX 4070 Super. Dit had ook met budget te maken, en had wellicht ook een goede keuze geweest, hij wilde ong. 2200-2400 aan de pc uitgeven. Zo is ook zelfbouw als optie gekomen, om via zelfde budget, toch net iets betere componenten te kunnen kiezen. Dit wilde ik graag voor hem, voor meer toekomstbestendigheid, m.n. ook ivm de 16gb VRAM. Waarvan ik heb begrepen dat dat goed van pas zou komen bij bv nieuwe releases zoals GTA6. Hij hoeft geen 4k te gaan gamen. (zegt hij nu), wel wil hij van 24" 1080p naar een 27" 1440p. Naar mijn idee, kan hij met dit systeem zeker wel 4k gaan spelen. Maar ook bepaalde games die hij doet, dacht "first person shooter" dacht ik, zijn frame rates weer erg belangrijk voor hem. En ja hij wilde toch een GeForce RTX ipv AMD. ;-)
Op yt zagen we na bestellen ook een filmpje over de "ultimate 1440p' game pc en die had ook de 4070 ti super de 7800X3D combo. We hadden overigens vrij veel filpjes gezien en ook ervaringen en reviews gelezen op diverse sites.

Een monitor zal komende dagen besteld worden, dus als iemand hier nog tips over heeft, altijd welkom. Heel belangrijk voor hem, snelheid frames en responstijd. Maar dat is denk ik voor elke gamer. En hij wil geen curved scherm.

Ik zal zo nog wat ervaringen delen, iedereen loopt tegen dingen aan tijdens bouw. Wat veel ook voortkomt uit onzekerheid, het weer voor het eerst zelf doen en gaat alles wel werken. Dat was voor mij, heel lang geleden, toch zeker 25 jr. voor een complete pc. Naast wel wat upgrades van zijn bestaande game pc, die we zelf hebben gedaan met hulp van een bekende. Maar naar mijn ervaring zijn die zeker op te lossen. En bovenal het proces om het uit te zoeken allemaal vind ik erg mooi. Wel vind ik het fijn om zoiets met zijn 2 te doen, soms had mijn zoon (17jr.) sneller een oplossing en soms ik zelf. En 4 handen kunnen ook van pas komen.

We zijn er nog niet helemaal en gaan straks weer verder.

Veel plezier,
Den
 
Ervaringen proces en waar staan we nu.

Wees welkom om ook je ervaringen en lesson learned te delen.

Tijdens de bouw is het belangrijk goed de tijd nemen voor referentie via een filmpje en uiteraard de manuals. Sommige momenten duren daardoor wat langer, maar beter zeker zijn, dan achteraf issues hebben. Zo heb ik bv, na overleg samen, toch ervoor gekozen om de bestaande thermal paste te verwijderen van de liquid cooler en te vervangen voor de zelf gekozen thermal paste. Ja, ik moest even langs de winkel om 96% alcohol schoonmaak te halen.

De twee fans die wij onderop wilden installeren, lukte niet. Dit omdat de usb 3.0 19-pin kabel, die al in de kast zat een lange rechte connector heeft. Hiervoor zou je een verloop kunnen bestellen male female USB 19-pin met een 90gr hoek. Ga ik nog doen. Sowieso is extra ruimte in je kast wel fijn, daar zou ik wat meer op letten bij een volgende keer. De ruimte onder de GeForce GPU is best gering. Ook past de stand, de magnetische grafische kaart ondersteuner er niet onder. Ik weet niet of dat echt nodig is. Of dat het ook zonder kan. Hij zit best stevig met de schroeven op de achterkant. Hiervoor wil ik eigenlijk zelf een ondersteuning nog maken vd zekerheid. Andere tips/ervaringen welkom.

Om even verder te gaan qua ruimte, de andere ventilator onder, zou wel passen tov moederbord kabels. Echter als ik de schroeven aandraai van boven, steken ze te ver uit naar onder toe. Daaronder zit de 850W voeding, die toch al weinig ruimte heeft, dus zou die er niet in kunnen. Ik weet niet of dat komt door 850W, of dat voeding een standaard maat is, ook voor 750 of 1000W. Wat ik nog wel ga proberen is, als ik de ventilatoren van onder vastschroef, of dat past met ruimte voeding. Lijkt me wel eigenlijk, en mss hoort het wel zo...
Waar ik anders over nadacht is om de 2 fans aan elkaar te lijmen en deze via dubbelzijdig tape op de bodem te plakken. Lijkt me eigenlijk ook best afdoende.
Overigens kan je in deze kast de voeding niet van de achterkant erin schuiven, maar gaat via het blind zijpaneel. Ik denk dat het prettiger is als je dat wel kan.

We hebben na installatie, hem dus aangezet. En man wat een top overwinningsgevoel heb je dan samen als je ziet dat hij ook aangaat en je komt in de bios.
In bios even gekeken of alles werd gezien. En tot nu enkel de snelheid aangepast van het ram geheugen naar 6000MHz.
Toen hebben we Windows 11 pro geïnstalleerd via usb. De wifi werd nog niet gezien, maar gelukkig wel de ethernet kabel, die ik er later in deed. Dus we konden verder.
Na installatie Windows hebben we alvast wat drivers geïnstalleerd en software. BV van MSI moederbord en toen kregen we opeens wat foutmeldingen bij reboot elke keer. Dit was een clinfo.exe - Bad image ; ...\Windows\SYSTEM32\nvapi64.dll
Uitgezocht en dit bleek te zijn, omdat we nog geen drivers van de GeForce RTX hadden geïnstalleerd. Na installatie, was dit opgelost. Gelukkig ;-)

We hebben nog uitdagingen ook met de corsair RGB. We hebben nu wel de ICUE 5 geïnstalleerd, maar weten nog niet hoe we alle verlichting hetzelfde kunnen laten lopen. Dit gaan we nog uitzoeken, tips ook welkom. (aanpassing: opgelost)

Ook moeten we nog goed uitzoeken wat we nog meer in de bios moeten aanpassen.

have fun,
Den
 
Laatst bewerkt:
De ruimte onder de GeForce GPU is best gering. Ook past de stand, de magnetische grafische kaart ondersteuner er niet onder.
Heb je de videokaart wel in het bovenste PCI-e slot geïnstalleerd? Dan zou je voldoende ruimte over moeten houden onder de videokaart. Het is niet heel erg als de videokaart geen stand heeft, maar hierdoor kan "GPU sag" wel ontstaan, hou dit in de gaten.

Om even verder te gaan qua ruimte, de andere ventilator onder,
Heb je hier foto's van? Ik heb deze build nog nooit gezien met fans aan de onderzijde, die heb je blijkbaar op de PSU shroud gemonteerd als ik het zo goed lees.


Je hebt wel alle uitdagingen zelf overwonnen, dat geeft vast een goed gevoel.

Ik wil je graag adviseren over een monitor. Weet je zoon al hoe groot deze mag worden, of hoeveel stuks?
Je zal hoedanook snel uitkomen bij 1440p en minstens 144Hz. Vaak een IPS of tegenwoordig een OLED scherm.
 
Hey Ricardo,

Ja hij zit in de bovenste psi-e slot. Wilde eerst zelf een stand maken, maar ga er 1 bestellen. Je kan ze gewoon kopen, zoek op "Card Bracket Graphics Card Sag Support Aluminum" Wij hebben ons 5cm ruimte onder de GPU, let op dat je bracket past, meeste beginnen bij 7/8cm.

zie bijgaand 2 foto's
De 3 pack fans, 1 dus ad achterkant en 2 ad onderkant. Deze 3 fans kunnen beiden in de hub van de koeling. Boven de koelingsradiator en de 2 fans geplaatst. Die fans heb ik bovenop de radiator geplaatst ivm schoonmaak gemak op den duur en visueel zie je de fans van boven beter. Bij een radiator haalt het niet uit vd koeling of je 'pulled' of 'pushed' qua lucht, had ik gezien.
 

Bijlagen

  • tempImageaA0llq.webp
    tempImageaA0llq.webp
    51 KB · Weergaven: 9
  • tempImageJIT75h.webp
    tempImageJIT75h.webp
    58,3 KB · Weergaven: 9
Ik wil je graag adviseren over een monitor. Weet je zoon al hoe groot deze mag worden, of hoeveel stuks?
Je zal hoedanook snel uitkomen bij 1440p en minstens 144Hz. Vaak een IPS of tegenwoordig een OLED scherm.
Qua monitor heeft hij echt voorkeur voor min eisen. Hij wil 1440p en 240Hz met 27" en ja IPS.
En het is fijn als ze G-sync compatible zijn.
Na wat zoeken lezen en vergelijken komen we nu uit op de AOC AG275QZ/EU Zwart
Andere optie zou zijn ASUS TUF Gaming VG27AQML1A Zwart
Beiden zitten wel rond zijn max uitgave wens, resp. 400/450
En hij hoeft nog geen OLED
Of heb jij hier andere gedachten over?
 
dank je, die staat ook idd tussen de list van 5 monitors. Ook staat deze op de list van NVDIA zelf als compatible. Lijkt mij idd price/kwaliteit en compatibiliteit een beste keus.
 
Terug
Bovenaan