high-end build (AI/workstation use case)

ThomasT

Nieuw forumlid
Goedemiddag,
Ik ben op zoek naar een complete high-end build (AI/workstation use case) en wil deze bij voorkeur in één keer aanschaffen

Het gaat om een systeem met de volgende uitgangspunten:
  • GPU: RTX 5090 (voorkeur voor 3-slot modellen i.v.m. toekomstige uitbreiding)
  • CPU: AMD Ryzen 9 9950X (of alternatief indien beter beschikbaar)
  • Moederbord: ASUS ProArt X870E-Creator WiFi (of vergelijkbaar met x8/x8 support)
  • RAM: 128GB DDR5 (bij voorkeur 2x64GB, stabiel profiel)
  • SSD: 4TB NVMe
  • PSU: ±1500W (ATX 3.x, geschikt voor high-end GPU load)
  • Case: ruime airflow case (bijv. Fractal Meshify 2 XL of vergelijkbaar)
  • Koeling: high-end air cooling (Noctua NH-D15 of vergelijkbaar)
Gebruik:
Het systeem wordt ingezet voor lokale AI/LLM workloads (24/7 belasting), dus stabiliteit, thermals en componentkeuze zijn belangrijker dan esthetiek of gaming-performance.

Ik sta open voor een voorstel als complete set, zolang deze technisch goed aansluit bij bovenstaande eisen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Met vriendelijke groet,

https://www.megekko.nl/wl/DWYQB4HM

Hoi Thomas,

Ik heb hierboven even iets voor je samengesteld.
Je hebt geen budget gegeven, dus ik ben lekker los gegaan! 😀

Dit zijn mijn overwegingen geweest:

Je hebt het over een 24/7 maximum workload. Daarom heb ik voor de Corsair 9000D gekozen. Deze kun je met heel veel extra fans aanpassen tot de optimale airflow. Er passen 8 fans voorin, 8 bovenin, en nog 2 achtering. In de eerste instantie zou ik 8 fans op intake zetten aan de voorkant en 2 op exhaust aan de achterkant.

Voor het geheugen is het belangrijk dat deze op de Qualified Vendor List (QVL) van de moederbordfabrikant staan. Dat is bij deze Kingston het geval. De keuze voor 2 sticks is een goede, dit is bewezen stabieler dan een set van 4.

Luchtkoeling is wat je wil bij een 24/7 workload omdat de vloeistof in waterkoeling opwarmt en daarmee de koelcapaciteit afneemt.

De ASUS GeForce RTX 5090 is ook op gebied van koeling één van de beste die je kunt krijgen.

Voor de voeding heb ik de Seasonic Prime TX-1600 gekozen. Seasonic maakt ontzettend betrouwbare voedingen en zijn nog fijn om mee te werken ook. Bovendien scoort deze een A+ op de onafhankelijke PSU tier list.

NB:
Wat betreft de GPU, de 5090 is een consumer product. Voor professionele doeleinden, kun je ook de RTX 6000 pakken. Dit is een workstation kaart en heeft 48GB DDR6 VRAM. Het nadeel is wel dat hij een stuk duurder is, en in een geconditioneerde ruimte het beste tot zijn recht komt. Denk aan een server ruimte met voldoende airconditioning capaciteit.

Misschien kun je je budget laten weten, dan kijk ik nog even of er iets aangepast kan worden 😉

Hi Elmar, fantastisch!

Het budget lag rond de 7000, maar het is meer een kosten -baten verhouding. Als dit beter - sneller - betrouwbaarder is voor mijn doel dan heb ik daar geen moeite mee.

Ik was voor nu nog niet van plan om dit een in een serverruimte te plaatsen, maar vooral thuis as POC.

ik ga er in detail naar kijken.

gr Thomas

Ziet er goed uit. De GPU staat niet in je lijstje. Maar dat kan zijn omdat je hem ondertussen gekocht hebt en de voorraad bij Megekko op is 😉

Terug
Bovenaan