Hoe een niet toegewezen deel van een ssd toewijzen aan c:\

Taliena

Nieuw forumlid
Ik heb inmiddels succesvol een kloon gemaakt van mijn besturingssysteem en inmiddels draait mijn pc op een nieuwe SSD. Allemaal leuk en aardig, maar er is nog steeds maar 256gb toegewezen. Dus de rest is 'weg', 'onzichtbaar'.

Hoe kan ik nu het niet toegewezen deel alsnog toevoegen aan mijn C:\ partitie? Ik lees dat het met schijfbeheer alleen kan als het naastgelegen partities zijn, maar hoe weet ik of ik dat heb? Ik heb nu geen partitie. En het lijkt of er 2 andere kleine partities zonder volumenaam al naast de C:\ staan.
Of kan ik wel gewoon een nieuwe partitie aanmaken en daarna met schijfbeheer samenvoegen?
Ik heb van links naar rechts en er dus vanuitgaand dat het dan partities naast elkaar zijn het volgende:
100mb EFI systeempartitie zonder volumenaam, dan 236gb NFTS c:\, dan 999mb herstelpartitie zonder volumenaam, en dan 1gb OEM zonder volumenaam en dan 693gb niet toegewezen. Die 693 moet dus toegewezen worden aan mijn c:\

En als het toch niet met windows zelf kan, met welk gratis programma lukt het wel?
Want easus laat je voor net de actie die ik wil doen betalen. En met niubi moet ik eerst een volume creëren. Dat kan ik wel doen, maar dan, als ik deze Z:\ noem (omdat ik dus al een D heb van mijn andere interne harde schijf, en een E met drivers en dan een J en K van mijn backups), is dat dan een juiste naam om daarna samen te voegen? Of moet bij Niubi nog steeds een partitie naast elkaar staan?

Bijlagen

• WhatsApp Image 2025-06-20 at 21.00.47.webp
    WhatsApp Image 2025-06-20 at 21.00.47.webp
    5,5 KB · Weergaven: 2
  • WhatsApp Image 2025-06-20 at 21.11.08.webp
    WhatsApp Image 2025-06-20 at 21.11.08.webp
    17,8 KB · Weergaven: 2
Het is uiteindelijk gelukt, yes.

De kloon lukte niet met Multidrive (doet het gewoon niet als je de schijf er in steekt start de pc niet goed op), maar met Macrium Reflect (de 30 dagen gratis versie) is het gelukt. Ik had eventueel nog een oudere versie van Macrium, maar die heb ik niet hoeven installeren.
Daarna had ik een 1tb ssd met 663 Gb niet toegewezen geheugen. En dan werkt de partitiemanager van Windows niet omdat er 2 andere partities naast de C: (boot) liggen.
Dus over naar andere software (gratis).
Hier werkt PassFab 4EasyPartition niet. Maar Niubi deed het feilloos. Je moet eerst met sleur en pleur de 2 herstelpartities naar rechts schuiven (is een beetje onlogisch, want onderin zie je de verdeling en bovenin verschijnt het schuifbalkje). En daarna kun je de C-schijf uitbreiden.
Eigenlijk heel simpel, maar je moet wel lef hebben. En een goede handleiding heb ik niet gevonden die dus vertelt in welke volgorde je iets moet doen. Als je direct de C wilt vergroten werkt dat niet.

Het is hier een eind-goed-al-goed geworden en hier heeft het 'ik heb het nog nooit gedaan, dus denk dat ik het wel kan' van Pippi Langkous goed uitgepakt.

Terug
Bovenaan