Hoge temperaturen asrock RX7900XT Tachi

• Onderwerp starter Onderwerp starter Troy
  • Startdatum Startdatum

Troy

Nieuw forumlid
Hoi allemaal,

Ik vroeg me af wat normale hot spot temperaturen zijn voor deze GPU. mijn GPU tikt namelijk regelmatig de 100-110 °C aan, zoals in de onderstaande grafiek te zien is.
Overige factoren/info:
-ambient temp = 22,5°C
-Game=Helldivers 2
-De pieken naar 110°C zijn in de loading screens, een te hoge framerate kan dat niet veroorzaken, want die is gecapped op 165 fps in rivatuner statistics
-Fancurve is standaard (Draait 1900RPM tijdens deze temperaturen)
-De GPU temperatuur zelf is vrijwel constand 63°C
Mijn vraag aan jullie is of dit een RMA waardig probleem is of niet, een repaste ga ik maar niet wagen, aangezien dat de warranty void, volgens Megekko en Asrock.

Mocht er informatie missen, geef het aan dan zet ik dat erbij

Alvast bedankt

1721334989789.webp

Hoi Troy!

Die piek temperatuur is hoog, maar niet verontrustend. Wat belangrijk is dat het bij spikes blijft, er wordt dan even power gevraagd van de kaart, hij wordt warm en dan moet de koeler zijn werk doen. Dat zie je in de grafiek ook goed gebeuren, de piek daalt super snel en je gemiddelde temp is keurig.

Je kunt een repaste doen, dan wordt je piek mogelijk korter maar zoals je zelf al aangeeft is dat niet zonder risico op verlies van garantie en de piek is al echt kort.

Als de kaart verder goed functioneert hoef je je geen zorgen te maken. Aan de gemiddelde temperatuur te zien lijkt het er op dat ook je case-fan configuratie goed werkt, de warmte loopt niet/nauwelijks op in het verloop van tijd.

Ik zou zeggen, zet die temperatuurmeter uit en ga lekker gamen!

• Leuk
Waarderingen: Siem
Hallo Troy,

Ik zie dat je de hotspot-temperatuur hebt gemonitord.
Zolang deze temperatuur onder de 110°C blijft, hoef je je geen zorgen te maken.

De temperatuur die belangrijker is om te monitoren is de GPU-temperatuur.
Deze kun je eenvoudig uitlezen met HWiNFO of HWMonitor. :)

Hoi Troy!

Die piek temperatuur is hoog, maar niet verontrustend. Wat belangrijk is dat het bij spikes blijft, er wordt dan even power gevraagd van de kaart, hij wordt warm en dan moet de koeler zijn werk doen. Dat zie je in de grafiek ook goed gebeuren, de piek daalt super snel en je gemiddelde temp is keurig.

Je kunt een repaste doen, dan wordt je piek mogelijk korter maar zoals je zelf al aangeeft is dat niet zonder risico op verlies van garantie en de piek is al echt kort.

Als de kaart verder goed functioneert hoef je je geen zorgen te maken. Aan de gemiddelde temperatuur te zien lijkt het er op dat ook je case-fan configuratie goed werkt, de warmte loopt niet/nauwelijks op in het verloop van tijd.

Ik zou zeggen, zet die temperatuurmeter uit en ga lekker gamen!
Voor mijn gevoel zit de thermalpaste toch niet helemaal lekker juist omdat het zulke pieken zijn. Als ik control speel heb ik een hotspot van ca. 95-100 graden en als ik het spel dan op pauze zet dan valt de gpu load weg en daalt de temperatuur vrijwel instant naar de 60 graden zoals de rest van de gpu chip. Dus mijn vermoeden is slechte coverage.

De temperatuurmeter uitzetten klinkt wel als een goed idee, het droevige is alleen dat door deze hotspot temperaturen, de fanspeed op 50+% en 1800rpm draaien, waardoor deze best hoorbaar zijn als ik op mijn 5.1 surround setup single player games speel, en zoals te zien is is de fan rpm best afhankelijk van de piek temperaturen, maar weet niet hoe slim het is om de fanspeed op een standaard waarde of aangepaste curve te zetten, want dan kan het zijn dat de temperatuur boven de 110 graden uit gaat komen of dat de GPU gaat throttlen.

1721593391391.webp1721593307511.webp

1721593326310.webp

Bijlagen

• 1721593095030.webp
    1721593095030.webp
    14,9 KB · Weergaven: 0
  • 1721593214548.webp
    1721593214548.webp
    10 KB · Weergaven: 0
  • 1721593254321.webp
    1721593254321.webp
    11,8 KB · Weergaven: 0