• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

hoge temperaturen met arctic cooling liquid freezer iii 420

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mark
  • Startdatum Startdatum

Mark

Nieuw forumlid
Hoi allen,

ik heb sinds kort een arctic cooling liquid freezer iii 420 maar ik heb wat problemen met de temp, lager dan 50 wordt het niet en als ik na het internet ga bijvoorbeeld na youtube dan ik piek al gelijk richting de 70 graden bij het gamen zelfs richting 90. Ik heb er zelfs opnieuw pasta op de cpu gedaan en goed vast gedraaid, maar nog steeds zelfde probleem. ik hoor bij opstarten het water lopen dus de pomp zou goed moeten zijn?

ik gebruik als moederbord : msi tomahawk b550 unify x
processor : Ryzen 9 5900x

ik heb de kabel met de 3 aansluitingen gebruikt pomp/fan/vrm

de pomp heb ik op syst pomp gezet en fan op pcu fan en vrm in een syst fan pin aansluiting dit moet kloppen? Of heb ik dat verkeerd gedaan?

Iemand ook met dit soort type cooler problemen gehad? Ik hoor het graag bedankt.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2024-10-02 134512.webp
    Schermafbeelding 2024-10-02 134512.webp
    54,3 KB · Weergaven: 3
Hi Mark,

Wat voor koeler had je voorheen en hoe warm werd je CPU toen?

Naar mijn verwachting zou een Ryzen 9 5900X geen 90 graden moeten worden met een Arctic freezer III 420 als deze op Stock settings functioneerd.

Je kunt een aantal dingen proberen:
- Als eerst kun je in de Bios kijken of de pomp wel degelijk op de juiste RPM functioneert, een pomp moet nooit lager gaan dan 50% aangezien dit de pomp sneller laat slijten. kijk dus of dit goed staat.
- Het kan mogelijk zijn dat er een luchtbubbel bij de pomp/koelblok zit die warmte overdracht verminderd (meestal is dit niet het geval als je radiator aan de bovenzijde gemonteerd zit.
Je kunt een luchtbubbel mogelijk verplaatsen door de pc te draaien zodat het hoogste punt veranderd en dit meerdere malen herhalen. (lucht zoek meestal het hoogste punt op)
- Mogelijk dat de koeler toch niet goed op de CPU zit, dit is mogelijk aangezien de Liquid Freezer II nogal stug is bij het monteren, dubbelcheck of alles goed vast zit.
- Is de plastic sticker van de koeler af?
Deze laatste check is misschien heel stom, maar gebeurd vaker dan je denkt

Mochten een van de bovenstaande pogingen niet helpen zou je met het product terug kunnen gaan, het is natuurlijk mogelijk dat er een defect in zit.

• Leuk
Waarderingen: Mark
Bedankt voor je reactie!

ik had voorheen een Noctua nh-d15-se-am4 wat ik kon onthouden ging het niet hoger dan 70 graden.

ik heb in de bios gekeken en mijn pomp blijft draaien op 2850 ongeveer,

ik heb bij het monteren inderdaad goed opgelet of ik de folie verwijderd had, deze zit er niet meer op en ik heb ook gekeken of de schroeven goed zitten maar deze kan ik niet verder draaien zou perfect moeten zitten, ik heb de computer een paar keer gekanteld maar weet niet echt hoe vaak ik dat moet doen om enige luchtbellen die er in zouden zitten weg te krijgen. temp is nu iets beter zit op 48 graden. maar vindt het het makkelijk lager moet kunnen, kan het zijn dat ik een paar dagen moet wachten tot ik verbetering krijg?

Als je Noctua NH-D15-SE je CPU op 70 graden hield zou de Liquid Freezer III 420 dit al helemaal moeten kunnen.
Naar mijn idee is er zeker iets mis.

Je zou nog kunnen proberen de enkele kabel kunnen proberen, want ik begreep dat je nu de kabel gebruikt die splitst naar 3 pwn connectoren.
Ik verwacht niet dat dit iets zal doen, maar kunt het toch proberen.

als je pomp op 2850 RPM draait dan zou die echt op 100% moeten zitten, dat zou geen probleem moeten zijn.

Het is mogelijk dat over tijd de luchtbubbels zich verplaatsen naar de hoogste plek en dat je daardoor nog verbetering ziet in de koeling, al verwacht ik niet dat dit meer dan 1-5 graden impact heeft. (de luchtbellen zullen niet weg gaan, maar enkel verplaatsen. Er zit namelijk altijd wat lucht in waterkoelers)

Mocht je echt het gevoel hebben dat het niet klopt zou ik het product retour aanmelden als die nog binnen 30 dagen valt en anders voor garantie afhandeling.

• Leuk
Waarderingen: Mark
Op mijn Ryzen 9 7900X gaat de temp op 100% belasting naar 80 à 82 °C (met een simpele BE Quiet Pure Loop 120mm waterkoeling).

Wat ik even zou proberen is je cooler los halen, en dan schoonmaken zelfde voor je cpu en dan 1 druppel (rijstkorrel grote) op je cpu plaatsen in het midden.
Dan je cooler terug plaatsen en kijken hoe goed de koelpasta verdeeld word je zal met deze kleine hoeveelheid nooit je hele cpu bedekken maar hij zal hem wel goed (uit zich zelf uit moeten smeren) en dan tergrote van en 20 cent muntje minimaal.
Gebeurt dit niet en krijg je een wat breder streepje dan gaat er iets niet goed met de montage, en is het de moeite waar om je bevestiging goed te controleren ivm de div montage busjes etc.

Ik heb de zelfde cooler op een i9-9900K en die loopt idle met een kamer temp van 23c op een graad of 30 en tijdens het gamen op max 55c

wat voor case heb je? en waar is je radiator gemonteerd? de pomp mag niet hoger zitten dan de radiator, want anders blijft er lucht zitten in de pomp en kan deze zelfs kapot gaan. als je radiator aan de top zit, dan kan het soms voorkomen dat de warmte van je gpu stijgt en door de radiator gaat (airflow, fan speeds?). op deze manier warm je de cpu op. misschien ook eens naar je cpu voltage kijken in hardware monitor. vooral amd (PBO + boosten) kan zich anders gedragen met andere koeling. misschien dat je cores nu hoger boosten en dus hogere temps halen. verschillende factoren mogelijk

Bedankt iedereen voor de reacties! De radiator had ik boven in mijn kast gemonteerd de pomp zat lager en zou gewoon goed moeten zijn maar helaas.

ik heb besloten om deze cooler retour te sturen sinds ik er nu vanuit ga dat er toch iets niet goed is.

Terug
Bovenaan